Medische klachten gelinkt aan testo?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Don
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2022, 01:35
Gender: Trans FtM

Medische klachten gelinkt aan testo?

Bericht door Don »

Heyhoi iedereen,

Ik heb net even een apart berichtje geschreven over gastro-oesofageale reflux en prikkelbaar darmsyndroom. Maar daarnaast ervaar ik nog wat andere klachten en ik ben benieuwd of andere transmannen zich hierin ook vinden.

Sinds 6 jaar heb ik een relatie met een andere transman en het valt me op dat we beide compleet kaal zijn en een erg olieachtige hoofdhuid hebben. Mijn man is heel snel kaal geworden, binnen een jaar na de start van de hormonen begon hij al haar te verliezen. Bij mij duurde het een jaar of 5. (Overigens, onze vaders en andere mannelijke familieleden zijn niet kaal). Is dit iets waar meer transmannen last van hebben? Ik gebruik nu groene klei, eens per week, en dat lijkt wel iets te helpen. Maar zeker in de zomermaanden (zeker hier in Catalonië) is het soms echt enorm olieachtig en blijf ik mijn hoofd maar wassen.

Iets anders, waar ik me toch wel zorgen over maak, is hoeveel en hoe pijnlijk ik kraak. Mijn handen en mijn rechterpols kraken eigenlijk al jaren, daar heb ik nooit echt veel aan gedacht omdat het niet pijnlijk was en mijn vader kraakt zijn handen ook nogal vaak. Ik doe het overigens niet expres, het kraakt gewoon vaak als ik mijn handen beweeg, als ik iets vastpak of een vuist moet maken of knijpen etc. Maar sinds een jaar of drie beginnen steeds meer gewrichten te kraken. Mijn nek en mijn heupen kraken inmiddels minstens 10 keer per dag en ook best wel pijnlijk. Als ik draai in bed maakt het zo'n hard knakkend geluid dat mijn man er wakker van wordt. Ik heb ook regelmatig het gevoel dat het echt vast zit en als het dan niet kraakt doet het steeds meer pijn tot het kraakt en dan voelt het weer korte tijd wat flexibeler. Nou heb ik een paar maand geleden (via de dierenarts, want tja de zorg hier is toch anders), een rontgenfoto laten maken van mijn heupen. Mijn heupen zelf bleken niet het probleem te zijn, maar ik heb schade aan mijn L4, L5 en SI gewricht. Na eindelijk van dokter veranderd te zijn, heb ik nu ook via de dokter een rontgenfoto laten maken en een bloedonderzoek aangevraagd. Hierop moet ik nog een tijdje wachten (alles duurt nogal lang hier). Maargoed, ik heb artrose in mijn familie, maar ik ben pas 34. Mijn moeder heeft een schouderprothese, knieprothese en wordt binnenkort ook aan haar andere knie geopereerd. Maar zij was al dik in de 50 toen het bij haar begon. Bij mij gaat het ook echt op en neer, dan is het mijn knie, dan is het mijn schouder, dan is het weer mijn heup of mijn enkel. Ik kan nu bijvoorbeeld niets oppakken met mijn rechterhand want ik laat alles vallen, mijn kracht is compleet weg. En ik kan met mijn duim mijn pink ook niet meer aanraken, ik kom niet verder dan ongeveer een halve cm van mijn ringvinger af. Ik heb geen idee of het echt door de testo komt of niet. Maar ik merk dat mijn man ook regelmatig met zijn heupen kraakt. Volgens hem doet het geen pijn, mja bij mij deed het de eerste jaren ook niet of nauwelijks pijn. Dus ik vroeg me af of er nog meer transmannen zijn met vergelijkbare klachten? En wat doen jullie er aan of wat is er getest?

En mijn laatste punt is hoofdpijn (bovenop mijn hoofd aan de linker kant), duizeligheid en oververmoeidheid. Een hele opsomming, maar dit is ook inmiddels al een paar jaar gaande. Ik vermoed dat mijn hoofdpijn te maken heeft met mijn nekklachten, want hoe meer mijn nek kraakt, hoe meer ik last heb van hoofdpijn. Maar de duizeligheid en oververmoeidheid weet ik echt niet waar het vandaan komt. De duizeligheid is met vlagen, de ene week heb ik helemaal geen last, de andere week heb ik meerdere keren per dag een licht gevoel in mijn hoofd. Ik ben gelukkig nog maar 1 keer echt flauw gevallen. Vaak is het als ik opsta van een stoel of uit bed opsta. Maar het gebeurt ook regelmatig als ik aan het wandelen ben, ik heb het ook al een paar keer in de supermarkt gehad. Gelukkig is er vrijwel altijd wel iets in de buurt waar ik tegenaan kan hangen of op kan gaan zitten. Maar frustrerend is het wel. De dokter heeft meerdere dingen onderzocht maar tot nogtoe heeft ze niets kunnen vinden. Het enige wat ze me kon vertellen is dat ik overmatig zweet en daarvoor raadde ze me een mineraalpoeder aan. Maar ik kan nou niet echt zeggen dat dat helpt. Qua oververmoeidheid is het van erg tot erger geworden. Ik probeer meestal rond 23:00 naar bed te gaan, maar lig dan meestal tot 02:00-03:00 wakker, de laatste tijd vooral door pijn in mijn rug. Als ik dan eindelijk in slaap val, word ik rond 06:00 weer wakker, compleet gesloopt. Dan probeer ik nog wat te slapen, word ik rond 08:00 weer wakker, nogsteeds gesloopt. Eigenlijk maakt het ook niet veel uit tot hoe laat ik in bed blijf liggen, ik word altijd gesloopt wakker. Dan probeer ik een paar uur iets te doen, maar na een paar uur kak ik weer in en als ik niet ga liggen val ik zittend wel in slaap. En zo modder ik de hele dag een beetje door, wat steeds frusterender begint te worden. Herkent iemand zich hier in of heeft iemand wellicht tips? Mijn vorige dokter (ik ben kort geleden verhuisd dus overgestapt naar een andere dokter) blijft maar aandringen dat het stress is, en ik kan echt garanderen dat dat het niet is. In Nederland had ik een erg stressvolle baan en toen ik hierheen verhuisde had ik echt wel een paar maand nodig om bij te komen. Maar dat is inmiddels meer dan 3 jaar geleden en mijn leventje nu is alles behalve gestrest.
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Medische klachten gelinkt aan testo?

Bericht door Hielke »

Ha Don, wellicht kun je niks met mijn (late!) reactie, maar veel van wat je beschrijft doet mij aan overgangsklachten denken. Zou dat iets kunnen verklaren? Overigens is mijn eigen ervaring tot dusver tegenovergesteld aan de jouwe (sorry!): sinds ik testo gebruik heb ik juist veel minder last van gewrichtsproblemen, slaapproblemen etc...
Maar het klinkt allemaal wel flink klote voor jou!
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie