Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Esra.
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2020, 17:22
Gender: Trans MtF

Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Bericht door Esra. »

Hoi iedereen,

Ik ben vorig jaar door mijn huisarts doorverwezen naar het transgenderteam in het RadboudUMC (Nijmegen). Daar is de wachttijd erg lang (150 weken).

Ik wilde in de tussentijd niet stil zitten en heb wel al een paar dingen gedaan, maar ik ben nog niet begonnen aan hormonen (wat ik wel wil). Ik zag DIY HRT niet zo zitten, dus had me ongeveer in februari dit jaar aangemeld voor een traject bij GenderGP.

3 maanden later en een paar gesprekken later heb ik een recept voor hormonen, alleen mijn huisarts wil niet meewerken. Oke -> ik vind een huisarts die wel wil meewerken. Ze wees me er wel op dat ik voorzichtig moet zijn dat de behandeling bij GenderGP geen invloed gaat hebben op mijn behandeling in het RadboudUMC (GenderGP is ook alleen bedoeld voor tót dan).

Ik heb een week geleden een mail gestuurd naar het transgenderzorg team in Nijmegen met deze vraag maar geen antwoord..

Ik zie hier regelmatig dat mensen gebruik maken van GenderGP. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Bericht door EmilyFara »

Ik zal hieronder posten wat ik van Steunpunt Gendervragen van het AUMC heb gekregen met dezelfde vraag als jij stelde.
Beste Emily,



De wachttijd bij de genderpoli is inderdaad erg lang. Voor de tussentijd helpt het om stappen te blijven zetten, zoals je inderdaad ook doet. Wat fijn dat je via een omweg al met hormonen kan beginnen. Is jouw huisarts ervan op de hoogte dat hij/zij als zorgverlener altijd om advies kan vragen bij de endocrinologen van de genderpoli? - ook wanneer jij nog niet in behandeling bent bij de genderpoli. Goed dat je wel enige begeleiding hebt bij de hormonen, want zelfmedicatie kan echt gevaarlijk zijn.



Als het zover is bij de genderpol,i wordt jouw hormoongebruik gewoon meegenomen in de verdere behandeling. Je bent zeker niet de eerste die op de wachtlijst staat en op een of andere manier al begonnen is met hormonen.
Wel fijn dat je een huisarts hebt gevonden die wel mee wil werken. De psycholoog die ik nu heb bij De Vaart zegt dat een huisarts zoals dat goud waard is, en daar ben ik het mee eens.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Bericht door Frederieke »

Hoi Esra (en Emily),

Persoonlijk: geen ervaring. Mijn indicatiestelling van PsyTrans is overgenomen, en maandag over een week heb ik een gesprek over overname medicatie, maar aangezien mijn huidige medicatie al 2x is voorgeschreven door het Radboud UMC in plaats van het WZA zal dat wel goed komen.

Echter, ik weet dat @Annabel ook bij GenderGP begonnen is, en nu in behandeling bij het Radboud UMC. Ik heb een sterk vermoeden wat ze je gaat zeggen, maar haar reactie volgt vast snel. :-)

Meestal zijn ze trouwens redelijk snel met reageren bij het Radboud (reken op 5 werkdagen). Naar welk e-mailadres heb je je bericht gestuurd?

Groetjes, Frederieke.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Bericht door Frederieke »

EmilyFara schreef: 06 jun 2022, 02:40 Ik zal hieronder posten wat ik van Steunpunt Gendervragen van het AUMC heb gekregen met dezelfde vraag als jij stelde.
Beste Emily,

(...)
Als het zover is bij de genderpoli, wordt jouw hormoongebruik gewoon meegenomen in de verdere behandeling. Je bent zeker niet de eerste die op de wachtlijst staat en op een of andere manier al begonnen is met hormonen.
Ik ben eerlijk gezegd zeer verbaasd dat ze dit schrijven. Hiermee wekken ze verwachtingen die ze als steunpunt helemaal niet waar kunnen maken, want zij gaan hier namelijk helemaal niet over. Het uiteindelijke besluit ligt bij het MDO. En die zal het vast meewegen, maar dat hangt ook af van alles wat je verder nog kunt overleggen, zoals lab-uitslagen, etc.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Bericht door Annabel »

Esra. schreef: 05 jun 2022, 23:58 Ze wees me er wel op dat ik voorzichtig moet zijn dat de behandeling bij GenderGP geen invloed gaat hebben op mijn behandeling in het RadboudUMC
Ik mijn geval had het geen (negatieve) invloed op mijn behandeling.
Zoals Emily ook al terugkreeg als antwoord, je bent echt niet de eerste die al met hormoonbehandeling is begonnen op een andere manier. Dat komt o.a. door die belachelijke wachtlijsten.
Op de vraag of dat ze de al gestarte hormoonbehandeling gaan of kunnen overnemen van GenderGP is het antwoord heel simpel: Nee. Simpelweg omdat er geen samenwerkingsovereenkomst is. De datum begint dus weer opnieuw te tikken als je eindelijk de indicatiestelling hebt. Maar zoals Frederieke zegt, in het MDO kan het wel meegenomen worden in de 'zorg op maat'

Overigens, net als jij heb ik een huisarts die meewerkt en meedenkt en daar ben ik heel blij mee :hbeat:
Het heeft de tijd tijdens het wachten op een intake een stuk dragelijker gemaakt!
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1355
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Bericht door Marije »

Gender GP weet ik niets van, maar ik slikte de anticonceptie pil, niet zonder succes en was er blij mee.

Ik heb dit eerst aan de huisarts verteld en later aan mijn psycholoog. In beide gevallen geen probleem.

Toen ik naar de Endo mocht was ik bang dat ik op mijn kop zou krijgen, maar ook hier viel alles mee.

Zoals Annabel schrijft telt het allemaal niet mee voor je operaties daarna, maar je krijgt wel maanden, zoniet misschien wel jaren kwaliteit van leven ervoor terug.

So don't worry.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Esra.
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2020, 17:22
Gender: Trans MtF

Re: Behandeling bij GenderGP invloed op behandeling bij ziekenhuis?

Bericht door Esra. »

Thanks voor de berichten allemaal.