Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Emma »

De Kwartiermaker Transgenderzorg heeft recent een overzicht van de Transgenderzorg in Nederland gepubliceerd waar ook wachttijden vermeld staan. Het linkje stond al eerder in een post van @Lise maar ik denk dat dit een eigen topic verdient.

Zie
overzicht-transgenderzorg-in-nederland-5.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Frederieke »

Het gevaarlijke van dat soort gegevens opnemen is dat ze op het moment van publicatie al gedateerd zijn. IMHO zou het beter zijn om te verwijzen naar de website van de aanbieder en die verantwoordelijk te houden voor de actualiteit van hun gegevens.
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door 427lyn »

Frederieke schreef: 08 jun 2022, 22:41 Het gevaarlijke van dat soort gegevens opnemen is dat ze op het moment van publicatie al gedateerd zijn. IMHO zou het beter zijn om te verwijzen naar de website van de aanbieder en die verantwoordelijk te houden voor de actualiteit van hun gegevens.
Ik ben bang dat die het al druk zat hebben..
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Emma »

Frederieke schreef: 08 jun 2022, 22:41IMHO zou het beter zijn om te verwijzen naar de website van de aanbieder en die verantwoordelijk te houden voor de actualiteit van hun gegevens.
Natuurlijk zijn die gegevens snel gedateerd. Maar dat is het mooie van een forumpost, de datum staat er gewoon bij, en ik geloof niet dat er ook maar iemand is die volgend jaar nog denkt dat dit nog actueel is. Verder hoop ik werkelijk dat je niet de illusie hebt dat we wat te eisen hebben. Verantwoordelijk houden, jemig. Het liefst had ik een link naar de Kwartiermaker zelf gegeven maar op hun site (https://zorgvuldigadvies.nl/actueel/) staat het nog niet. En dan is dit the next best thing.

Maar ik zal het Michiel wel vragen de volgende keer dat ik hem tegenkom. Want zo is het natuurlijk ook wel weer, we zijn geen onbekenden van elkaar.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Annabel »

Alles staat ook hier: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... genderzorg
Hier staat ook de Kamerbrief ontwikkelingen transgenderzorg gedateerd 9 mei.
Er staan best een paar goede ontwikkelingen in, maar er is nog veel te verbeteren inderdaad!
Gebruikersavatar
Anna83113
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mar 2020, 00:01
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Middelburg

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Anna83113 »

Wat ik raar vind is dat T-Cedent in het overzicht expliciet erbij staat als "Maakt geen onderdeel uit van een erkend genderteam". Hiermee legitimeer je haast de weerstand in medewerking vanuit zorgverzekeraars naar deze aanbieder en trajecten die hier gestart zijn. Wie hier (of bij een van de partners in het Benelux genderteam) in behandeling is, kan hier de gevolgen van ondervinden. Ik had van de kwartiermaker iets meer zorgvuldigheid verwacht.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Irene_de_Vreede »

Anna83113 schreef: 09 jun 2022, 20:14 Wat ik raar vind is dat T-Cedent in het overzicht expliciet erbij staat als "Maakt geen onderdeel uit van een erkend genderteam". Hiermee legitimeer je haast de weerstand in medewerking vanuit zorgverzekeraars naar deze aanbieder en trajecten die hier gestart zijn. Wie hier (of bij een van de partners in het Benelux genderteam) in behandeling is, kan hier de gevolgen van ondervinden. Ik had van de kwartiermaker iets meer zorgvuldigheid verwacht.
Gezien de ervaringen uit het verleden vind ik dat niet zo gek.
Irene
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Eva »

Daar sluit ik me van ganscher harte bij aan, @Irene_de_Vreede :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Hal »

Irene_de_Vreede schreef: 09 jun 2022, 21:35 Gezien de ervaringen uit het verleden vind ik dat niet zo gek.
Gezien het feit dat Stepwork / GHC geen haar beter was / is dan T-cendent, vind ik dat wel gek. We moeten of iedereen afrekenen op rukke bedrijfsvoering, of niemand. En dan moeten we alleen naar de kwaliteit van de behandeling kijken en die vind ik (althans tot nu toe) niet gek. De communicatie met T-cendent over wachtlijsten, data tot intake etc, was beter dan die van Stepwork / GHC, en ik voel me alleszins niet verkeerd behandeld, en moet alsnog door alle domme hoepeltjes springen met assessments over of ik opgewonden wordt van herenkleding.

Tenzij er dus non-administratieve dingen mis zijn bij T-cendent (zoals onethisch gedrag richting clienten), vind ik het onderscheid onterecht.

En het is sowieso van de zotte dat een stel papierschuivers bij een verzekeringsmaatschappij meent te kunnen vaststellen of ik wel een goede behandeling ontvang en of ze er wel voor willen betalen, Ze zijn zelf nog te incompetent om een naamswijziging fatsoenlijk door te voeren, maar gaabn wel een waardeoordeel zitten hebben over of ik wel streng genoeg behandeld ben? Kom nou.

(pardon voor de wat verhitte toon. ben een beetje gefrustreerd)
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik geef ook onmiddellijk toe dat ik er persoonlijke ervaring mee heb en die was op het eind bepaald niet positief, inclusief onethisch gedrag. Met Stepwork heb ik dan weer geen persoonlijke ervaringen, want mijn ervaringen zijn van voor Stepwork bestond. Sinds ik bij het AUMC zit loopt alles vlekkeloos. Mijn frustratie is dat mensen willens en wetens met iemand in zee gaan die al een slechte reputatie heeft opgebouwd en dan achteraf gaan klagen dat het allemaal niet loopt als ze verwacht hadden.
Irene