Traject Mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Selfcare
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:07
Gender: Non-binair
Locatie: Noord-Brabant

Traject Mastectomie

Bericht door Selfcare »

Hi!
Kunnen jullie me een beeld schetsen van het traject voor een mastectomie? Ik ben non-binair, gebruik geen T en ben niet onder behandeling bij een psycholoog. Ik neem aan dat ik naar de huisarts ga en het daar aangeef. Wat is het traject waar je dan in komt en hoe lang duurt iedere "stap" ongeveer?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Traject Mastectomie

Bericht door Frederieke »

Hoi,

Soms is het handig om even te googelen, voordat je een vraag stelt... Volgens mij is er in Nederland (hopelijk) geen chirurg te vinden die een mastectomie doet op verwijzing van alleen een huisarts.

Dus je zult eerst via de huisarts een verwijzing moeten krijgen naar een psycholoog of gender team om een indicatie te verkrijgen. Een zorgtraject ingaan dus.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Traject Mastectomie

Bericht door Irene_de_Vreede »

De wachttijden zijn gigantisch, afhankelijk waar je je aanmeldt van een jaar tot meer dan twee jaar voor de intake, daarna volgt de psychologische fase waarin vastgesteld wordt of je een transitie aankan en of er geen andere dingen spelen. Daarna is er de mogelijkheid om hormoontherapie te krijgen en is er vaak nog een wachttijd voor eventuele operaties.
Irene
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Traject Mastectomie

Bericht door Emma »

Frederieke schreef: 19 jun 2022, 20:01 Soms is het handig om even te googelen, voordat je een vraag stelt...
Dag Frederieke,

Volgens mij had ik recent uitgelegd dat we dat nou net niet doen hier, dat is een techforumgebruik dat niet heel erg vriendelijk is voor nieuwkomers.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Traject Mastectomie

Bericht door San(ne) »

Frederieke schreef: 19 jun 2022, 20:01 Volgens mij is er in Nederland (hopelijk) geen chirurg te vinden die een mastectomie doet op verwijzing van alleen een huisarts.
Ik zou dit verwoorden als: er is HELAAS geen chirurg te vinden in NL die zonder al het gedoe van een psychologisch traject een mastectomie uitvoert.

Maar wat de rest zegt klopt: je moet een verwijzing bij je huisarts halen naar een UMC of psychologenpraktijk en daar eerst een paar maanden een traject volgen. Zij kunnen dan uiteindelijk de verwijzing voor een mastectomie maken.

Heb je daar geen behoefte aan en wil (en kun) je zelf betalen voor een chirurgische ingreep dan kun je wel in andere landen terecht. Ik weet bijvoorbeeld dat je in IJsland terecht kan voor een mastectomie als je zelf betaalt. Een kennis had geen zin in een psychologisch traject (met alle bijbehorende wachttijden) en heeft zijn masctectomie daar laten uitvoeren. Er zijn ongetwijfeld meer landen waar dat kan, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Edit: je vraag hoe lang elke stap ongeveer duurt over het hoofd gezien.
Antwoorden hierop kunnen verschillen, maar voor mij:

- juli 2021: verwijzing huisarts naar psychologenpraktijk De Vaart
- oktober 2021: intake De Vaart
- maart 2022: begin "behandeling" De Vaart (9 gesprekken, elke week 1 ongeveer)
- juni 2022: verplichte second opinion psychiater. De verwijzing voor de chirurg volgt een dezer weken.
- september 2022: intake MC Bloemendaal (chirurg)
- begin 2023: operatiedatum (moet nog gepland worden)

Het kan een paar maanden sneller of langzamer, maar ik denk dat ik wel een beetje een gemiddelde doorlooptijd heb zo.
Verder handig om te weten in jouw geval: ik ben ook non-binair en gebruik geen testosteron.
greatdove7
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2022, 15:03
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Traject Mastectomie

Bericht door greatdove7 »

Hoi, er zijn al wat andere goede antwoorden gegeven voor hoe je aan je proces kan beginnen, dus hierbij een soort tijdlijn van hoe mijn traject verliep:
november 2019: aangemeld bij genderteam
augustus 2021: eerste bericht van genderteam
september 2021: intake genderteam
november 2021: afronding diagnostische fase, begin hormoonbehandeling
april 2022: eerste controle, verwijzing voor mastectomie verkregen, contact gelegd met kliniek voor operatie
mei 2022: datum voor operatie gekregen, verder gesprekken met chirurg etc
juli 2022: mastectomie operatie!
Dus zo zie je dat vooral het wachten op intake bij een genderteam idioot lang duurt, maar zodra je daar doorheen bent kan het best snel gaan!
november 2019: aanmelding genderteam
september 2021: intake genderteam
november 2021: afronding diagnostische fase, begin hormoonbehandeling
juli 2022: mastectomie operatie
voor de toekomst: hysterectomie en dan bottom surgery?