testosteron en ongesteldheid

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

testosteron en ongesteldheid

Bericht door Caelan »

HALLO LUITJES!

Lang geleden dat ik iets gepost heb, maar ik krijg volgende week ineens al mijn derde spuit testosteron. Of ja, die ga ik zelf zetten! Ineens veel veranderd dus, maar dit komt met een vraag die ik niet op internet gevonden en beantwoord krijg.

Vorige week ben ik (weliswaar te laat) ongesteld geweest. Ongeveer twee weken later dan zou moeten. Enfin, helemaal prima natuurlijk. Nu kwam ik vanmiddag terug van mijn werk en lijk ik ineens ALWEER te bloeden. Kan dit verband houden met de testosteron en de daarbij behorende verwarring in mijn lichaam die nu even niet weet wat er precies gaande is? Lijkt me namelijk een logische verklaring, maar het is natuurlijk super vervelend dat je na ongeveer een week niet te bloeden ineens weer begint... BAH!

:evil:
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: testosteron en ongesteldheid

Bericht door Josh »

Dat kan inderdaad door hormoon fluctuaties. Vooral met injecties kan het veel fluctueren en met name de periode vlak voor de volgende injectie, dit zou dus een reden kunnen zijn dat je nu een onregelmatige menstruatie ervaart als je pas een aantal maanden testosteron begonnen bent.

Ik zou je willen aanraden dit wel duidelijk te melden aan je endocrinoloog. Dit is belangrijke informatie voor de arts om te weten.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: testosteron en ongesteldheid

Bericht door Caelan »

Josh schreef: 14 jul 2022, 21:40 Dat kan inderdaad door hormoon fluctuaties. Vooral met injecties kan het veel fluctueren en met name de periode vlak voor de volgende injectie, dit zou dus een reden kunnen zijn dat je nu een onregelmatige menstruatie ervaart als je pas een aantal maanden testosteron begonnen bent.

Ik zou je willen aanraden dit wel duidelijk te melden aan je endocrinoloog. Dit is belangrijke informatie voor de arts om te weten.
Thanks! Heldere uitleg. Ik ga het sowieso ook in de gaten houden en eventueel contact zoeken. Op dit moment is het nog niet helemaal... Begonnen voor de tweede keer, dus niet zo heftig als het normaal zou zijn, maar het is natuurlijk veel te kort om nog een keer te komen. Dat heb ik mijn hele leven niet eerder gehad, zo kort op elkaar.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: testosteron en ongesteldheid

Bericht door Josh »

Caelan schreef: 14 jul 2022, 21:44
Josh schreef: 14 jul 2022, 21:40 Dat kan inderdaad door hormoon fluctuaties. Vooral met injecties kan het veel fluctueren en met name de periode vlak voor de volgende injectie, dit zou dus een reden kunnen zijn dat je nu een onregelmatige menstruatie ervaart als je pas een aantal maanden testosteron begonnen bent.

Ik zou je willen aanraden dit wel duidelijk te melden aan je endocrinoloog. Dit is belangrijke informatie voor de arts om te weten.
Thanks! Heldere uitleg. Ik ga het sowieso ook in de gaten houden en eventueel contact zoeken. Op dit moment is het nog niet helemaal... Begonnen voor de tweede keer, dus niet zo heftig als het normaal zou zijn, maar het is natuurlijk veel te kort om nog een keer te komen. Dat heb ik mijn hele leven niet eerder gehad, zo kort op elkaar.
Dat klinkt meer als 'spotting'

Sowieso melden aan je arts, misschien dat je kan mailen? Deze informatie kun je beter eerder dan later delen zodat het goed in de gaten gehouden kan worden. De arts kan je dan geruststellen of op tijd actie ondernemen waar nodig.

In de meeste gevallen is er niks aan de hand en lost het vanzelf op.
In zeer zeldzame gevallen kan het duiden op een ander probleem wat verder onderzocht moet worden.

Ik zou persoonlijk kiezen om de eigen gezondheid voorop te stellen en de informatie gewoon direct delen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Cygnus
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2022, 01:21
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Whatever floats your boat
Locatie: Ver Heel Ver Van Hier

Re: testosteron en ongesteldheid

Bericht door Cygnus »

Dat kan zeker weten aan de hormonen liggen! Toen ik nog ongesteld werd ervier ik soortgelijke dingen, maar sinds een aantal maanden androgel is deze geheel verdwenen
Yeah, enigzins gewichtige metalen, man