LGBTI gemeenschap

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

LGBTI gemeenschap

Bericht door Irene_de_Vreede »

Om te voorkomen dat ik een draadje ga kapen, heb ik maar iets nieuws aangemaakt, want het leeft blijkbaar. Ik heb niet het idee dat de LGBTI (letters toevoegen naar behoefte) gemeenschap bestaat. Het is een samengeraapt zooitje, dat toevallig een aantal kenmerken gemeen heeft. Omdat er tal van dingen zijn waar de T in het rijtje tegen aanloopt is een site als T-Nederland nuttig en daar wil ik me dan ook wel voor inzetten.
Om eerlijk te zijn heb ik met de meeste mensen hier weinig overeenkomsten, behalve dat we samen ergens op het T-spectrum zitten. Ik voel me prima thuis in de cisheterogemeenschap, al behoor ik daar niet toe; ik word er wel met alle liefde in ontvangen. Zoals eerder aangegeven heb ik niks tegen de pride en canalpride, ik kende het veschil tot vandaag niet eens en ik ben er nog niet over uit of ik dat nu wel weet.
Ik heb er ook niks tegen, maar ik voel geen verwantschap. Van mij mag het en het is vast nuttig, maar ik voel me er gewoon niet toe aangetrokken.
ongeveer dertig jaar geleden was ik in San Francisco, ik fotografeerde een regenboogvlag die aan een huis hing, omdat ik het bijzonder vond, maar had toen geen idee wat het betekende. Ik zat toen nog diep in de kast en toen we een uurtje later midden in een gay pride terechtkwamen voelde ik me daar dubbel bij. Aan de ene kant vond ik het verfrissend dat dit allemaal kon, aan de andere kant voelde ik me er ook oncomfortabel mee.
Ik ben nooit bang geweest dat mensen zouden denken dat ik ook zo exotisch was, want dat ben ik helemaal niet en dat kan iedereen die me kent zien.
Irene
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door _sanne_ »

In plaats van LGBTQI2AP…. kunnen ze er beter Acishetero van maken. Iedereen die niet cishet is valt er immers onder. En het is omdat we daar gelukkig al een tijdje vanaf zijn, maar anders had waarschijnlijk je aangetrokken voelen tot iemand van een ander ras of een ander geloof er ook nog bij gemogen.

De reden dat dat allemaal bij elkaar zit is omdat ze 1 ding gemeen hebben; ze worden beperkt in zichzelf zijn door de cishet elementen in de samenleving. Door normen en waarden die door cishets bepaald worden en die je overtreedt door simpelweg jezelf te zijn. Door dingen waar je van uitgesloten wordt, sociaal, cultureel en juridisch omdat cishets je actief uitsluiten.

Dat is wat ons allemaal verbindt, maar ook waarom groepen als de LGBAlliance en LGB-drop-the-T bestaan, en je nu zelfs TERTA (trans exclusionary radical trans activist) hebt; mensen uit ons eigen clubje die mensen willen uitsluiten. Bv omdat ze niet binair transgender zijn, geen SRS willen of zelfs geen HRT. Dit zijn groepen onder die enorm brede paraplu die vinden dat de focus teveel ligt op andere groepen onder die paraplu, of die bang zijn dat zijn niet snel genoeg vooruit kunnen in de emancipatie omdat “die anderen” “minder aanvaardbaar” zijn.

Het probleem is alleen dat als we allemaal uit elkaar gaan we allemaal kleine gemarginaliseerde groepjes zijn zonder echte stem. En we zouden dan ook nog met elkaar moeten concurreren om aandacht van wetgevers en sociaal-culturele shapers en movers.

Terwijl het uiteindelijk toch om hetzelfde gaat; de vrijheid om volledig mee te doen in de samenleving terwijl we daarbij onze identiteit niet hoeven te verloochenen.
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door Hal »

Wat @SanneCW ook zegt: we kunnen misschien beter hebben over (cis)heteronormativiteit in de maatschappij in plaats van 'cishet mensen'. Er zijn ook zat mensen die niet cishet zijn en toch heel (cis)heteronormatief van gedachte, en andersom.

Voor wat betreft wat jij zegt, @Irene_de_Vreede: ik denk dat er een groot verschil is tussen 'ik voel me prima thuis in de cis-het wereld', 'ik voel me niet verbonden met de bredere LHBTI-wereld' en 'Ik denk niet dat de LHBTI gemeenschap bestaat / hoeft te bestaan'? Of voel je dat zo niet?

In mijn visie zijn die eerste twee voor iedereen heel individueel. Misschien heb jij wel echt hele mooie, bijzondere mensen om je heen waar je je echt 100% thuis bij voelt en mis je dus niks. Misschien heb ik pech? Die derde is denk ik een stukje 'bubbel'. Ja, als je er niets mee te maken hebt en niets in zoekt en je er niet verbonden mee voelt, kan ik me voorstellen dat het heel logisch is om te voelen dat het allemaal niet zo nodig is.

Ik zelf zie een nood zeker wel.

Eerst even persoonlijk

Voor mij is een verwantschap met andere LHBTI-ers er wel altijd geweest. Ook toen we nog zo jong waren dat we van onszelf nog niet eens echt wisten wie we waren en op wie we vielen. Ik had een eenzame schooltijd met veel pesterijen, maar de maatjes die ik hier en daar toch had, daarvan zijn er nu zo ontzettend veel als LHBTI-er uit de kast gekomen dat het statistisch gezien geen toeval kan zijn dat we naar elkaar toe trokken. Sommigen zijn """gewoon""" homo, sommigen non-binair, sommigen weer iets anders. En het komt in golven. Na de middelbare een heel stel. Tijdens de studie weer een pluk. En in de tijd dat ik als transgender uit de kast kwam en mensen begon te bellen, waren er zo drie mensen met wie ik al meer dan tien jaar omging die zeiden: "weet je, ik ook!"

Natuurlijk heb ik ook wel vrienden en connecties die cisgender en hetero (en allo- en niet-intersex) zijn. Maar als misschien 5% van de mensen LHBTI-er is, dan is het geen toeval dat 3/4 van mijn grote kring en 90% van de kleine uit een diverse kliek regenboogvolk bestaat. Ik beloof dat ik ze er niet op heb uitgezocht - we blijven gewoon aan elkaar plakken. Het voelt als thuis. Als familie. En niet dat ik niet van m'n geboortefamilie houd (jawel, en zij van mij), maar er is een stuk vanzelfsprekendheid en een stuk mezelf niet uit hoeven leggen dat ik mis. Elders moet ik of mezelf verbergen en een masker op doen, of ik ben de vreemde eend in de bijt. En dat schuurt altijd wel een beetje en het koste me energie.

Over verschillen in de gemeenschap

Natuurlijk is er binnen de LHBTI gemeenschap veel verschil. Ik verwacht gemiddeld net zoveel als tussen hetero's. Maar dat we onderling verschillen, betekent niet dat de gemeenschap er niet is. Pak willekeurige elke andere groep: vrouwen? verschillend. Voetbalfans? verschillend. Groep-8-eindmusical-hoofdrolspelers: verschillend. Friezen: verschillend. Libellebeursbezoekers: verschillend. Nierpatienten: verschillend.

Dus ja, een 25 jaar oude Amsterdamse homoseksuele man en circuit queen pur sang en een 34-jarige, asexuele trans vrouw uit Kerkrade met een passie voor vrijwilligerwerk in het dierenasiel zijn zeer verschillend. Maar als ze beiden besluiten dat ze met hun 30-jarige man een kindje willen, hebben ze ineens belangen gemeen. En als ze toevalig beiden een 28-jarige zus hebben die aanbiedt om draagmoeder te worden, dan hebben ze dezelfde wetten nodig in het familierecht.

Een 16 jaar oud lesbisch hockey-genie uit een streng christelijk gezin uit Kampen heeft net zoveel bescherming tegen conversietherapie nodig als een 14-jaar oud trans jongetje vol judopassie met een alleenstaande Kaap-verdiaanse moeder uit Rotterdam-Zuid. Toch verdienen ze beiden een school waar hun identiteit geen taboeonderwerp is en een sportclub waar ze veilig in de kleedkamer kunnen komen.

De walging waardoor mensen een zoenend homokoppel van 60+ in elkaar rossen, is dezelfde haat waardoor mensen een non-binaire tiener van hun fiets af trekken als hen niet antwoordt op de vraag of die een jongen of een meisje is. De haat waarmee ze mannen catfishen op Grindr om ze in elkaar te slaan, is dezelfde haat waarmee de trans support groep in Rotterdam net buiten hun bijeenkomsten soms wordt opgewacht. De Roze Kameraden van Feijenoord worden uitgespuugd door een hele groep andere fans, en het is niet voor niets dat 1/3e van de LHBTI-senioren bij helemaal niemand uit de kast is, want ook in het verpleeghuis ben je niet veilig.

Dus ja. We delen een hoop. met name dingen die alleen kunnen veranderen als we afdingen op de aanname in de maatschappij dat:
1) iedereen cisgender en hetero is en,
2) dat dat ook zo hoort / zou moeten zijn en,
3) dat 'normaal' een eenduidig concept is dat we allen moeten willen nastreven.

Een aantal dingen die ik zo gauw kan verzinnen die LHBTI-ers veelal met elkaar gemeen hebben:

- gebrek aan acceptatie van / geloof in ons interne zelf ("het is een keuze", "het is trendy", "maar je kunt toch gewoon als man leven / met een vrouw trouwen" "wacht maar tot je de juiste x tegenkomt")

- veroordeling van gedrag op basis van normen en wetten over liefde en gezin ("twee mannen kunnen geen kind opvoeden", "transgenders moeten hun kinderen opgeven", "het zijn allemaal pedo's")

- veroordeling op basis van ongelijke seksuele moraal van derden: een vrouw mag niet topless, maar een man wel. Een man in een bikini is vies, een vrouw in een bikini is normaal. Een Harley-fan in leer mag wel, een homo in leer is pervers. Een vrijgezellenfeestje met crossdressing als humor is leuk, een niet zo passabele trans vrouw of een homoseksuele drag queen is een freak en een gevaar.

- medicalisering van hun zijn ("maar hoe _komt_ het dan dat je...", maar ook een diagnose moeten hebben voor je behandeling, bijvoorbeeld)

- bescherming onder anti-discriminatiewetgeving op gebied van arbeid, zorg, wonen en onderwijs

- druk tot conformeren aan cis-het genderstereotypen (de mannelijkheid van homo's en de vrouwelijkheid van lesbiennes wordt routinematig in twijfel getrokken en transgenders horen dan juist weer vaak "maar ben je niet gewoon homo, dan?")

- behoefte aan bekwame zorg- en welzijnsdiensten op fysiek en mentaal gebied.

- fatsoenlijke, sensitieve behandeling bij immigratie of asielverzoek (transgender mensen in AZCs hebben nu vaak geen toegang tot in het thuisland al gestarte hormoonbehandeling, de IND stuurt vaak zat mensen terug want "niet gay genoeg")

- veroordeling voor authentieke stijl of bijzondere kledij of feestjes ("moet je er ook maar niet zo bij lopen", "ordinair", "je vraagt er ook zelf om") waar dat bij andere gelegenheden zoals Koningsdag, vrijgezellenfeestjes, raves, voetbalmatches of carnaval wel kan.

- rechten die door politici en opiniemakers ter discussie gesteld worden en / of als afleiding of excuus worden gebruik (zie bijv. politieke partijen die alleen pro LHBTI zijn als ze er een anti-mioslimargument mee kunnen maken - alsof er geen LHBTI-ers bestaan die moslim zijn).

Nog meer overlap

Naast dat alles is er nog iets belangrijks. In het laatste onderzoek dat ik gelezen heb, is ongeveer 75% van de transgender mensen niet-hetero. Heel erg veel van onze T-mensen vallen dus ook onder de paraplu van de gemarginaliseerde seksualiteit. En zelfs voor de mensen onder ons die wel hetero zijn: hoeveel van jullie partners hebben niet de vraag gekregen of ze wel echt hetero zijn als ze als man een relatie hebben met een trans vrouw? En hoeveel mensen die hier bij hun transgender partner zijn gebleven, zijn niet naar hun geaardheid gevraagd door mensen die het niet aangaat?

Zelfs al pas je zelf qua seksualiteit dus keurig in de meerderheidscultuur, dan zal die meerderheid je nog niet altijd zomaar accepteren.

Ook is het zo dat LHB-ers meer dan gemiddeld qua gender niet volgens de geldende norm opereren. Drag queens, femboys en bucth lesbiennes zijn daar misschien wel het bekendste een voorbeeld van, maar ook de 'gewone' homoman en lesbienne heeft vaak genuanceerde en doordachte genderervaringen die - alhoewel niet trans - toch niet mooi passen in het cisheteronormatieve script. Dat is bijvoorbeeld een van de redenen dat 'corrective rape' een veel-voorkomende vorm van geweld tegen niet genderconforme vrouwen is (en tegen trans mannen ook). Het is leterlijk geweld bedoelt om je terug te duwen in het gender+seksualiteitshokje waar de dader vindt dat je thuishoort. De rest van de wereld maakt daarin dus geen onderscheid.

We zijn er dus als LHBTI-ers met z'n allen bij gebaat als we de grotere maatschappij ruimer en meer accepterend maken. Niemand die dat niet wil, hoeft in regenboogveren en glitter uitgedost over straat, op een boot of in de darkroom. Maar ik vind het wel onze collectieve verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedereen die dat wil, het veilig kan doen zonder haar baan, zijn huis of hun familie kwijt te raken, en zonder bespuugd, uitgescholden of in elkaar gemept te worden. Of... opgenomen en gediagnoseerd. Of met een vermanend Andries-Knevel-vingertje toegesproken over wat de 'stille meerderheid' er misschien wel van zou _kunnen_ denken.

Om maar eens een vertaald citaat de lucht in te slingeren van Emma Lazarus: "Totdat iedereen vrij is, is niemand vrij".
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door Irene_de_Vreede »

Hal schreef: 10 aug 2022, 13:54
Voor wat betreft wat jij zegt, @Irene_de_Vreede: ik denk dat er een groot verschil is tussen 'ik voel me prima thuis in de cis-het wereld', 'ik voel me niet verbonden met de bredere LHBTI-wereld' en 'Ik denk niet dat de LHBTI gemeenschap bestaat / hoeft te bestaan'? Of voel je dat zo niet?

In mijn visie zijn die eerste twee voor iedereen heel individueel. Misschien heb jij wel echt hele mooie, bijzondere mensen om je heen waar je je echt 100% thuis bij voelt en mis je dus niks. Misschien heb ik pech? Die derde is denk ik een stukje 'bubbel'. Ja, als je er niets mee te maken hebt en niets in zoekt en je er niet verbonden mee voelt, kan ik me voorstellen dat het heel logisch is om te voelen dat het allemaal niet zo nodig is.

Ik zelf zie een nood zeker wel.

Wat ik wilde benadrukken dat de groep letters zo divers is dat je ze eigenlijk niet als een gemeenschap kunt zien. Ik ben me terdege bewust dat het bestaan van platforms met gemeenschappelijke problemen erg nuttig en nodig is. Ik heb er zelf veel aan gehad en zou wel erg egoistisch zijn om, nu ik het niet meer zo nodig heb, te zeggen dat ze geen nut hebben. Dat beweer ik dan ook zeker niet.Dus kortom ik voel me prima thuis in de cishetero-wereld, waar ik ook LGBTI's in heb. Ik voel me wel verbonden met de bredere LHBTI-wereld, maar voel geen verwantschap met de meer exotische uitspattingen. Wat niet betekent dat ik dat veroordeel, of dat ik daar last van heb. Helaas is het nog altijd nodig, als het niet voor mij is, dan toch voor vele anderen, die het minder goed getroffen hebben.
Irene
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door Fargesia »

Irene_de_Vreede schreef: 10 aug 2022, 14:41 Wat ik wilde benadrukken dat de groep letters zo divers is dat je ze eigenlijk niet als een gemeenschap kunt zien. Ik ben me terdege bewust dat het bestaan van platforms met gemeenschappelijke problemen erg nuttig en nodig is. Ik heb er zelf veel aan gehad en zou wel erg egoistisch zijn om, nu ik het niet meer zo nodig heb, te zeggen dat ze geen nut hebben. Dat beweer ik dan ook zeker niet.Dus kortom ik voel me prima thuis in de cishetero-wereld, waar ik ook LGBTI's in heb. Ik voel me wel verbonden met de bredere LHBTI-wereld, maar voel geen verwantschap met de meer exotische uitspattingen. Wat niet betekent dat ik dat veroordeel, of dat ik daar last van heb. Helaas is het nog altijd nodig, als het niet voor mij is, dan toch voor vele anderen, die het minder goed getroffen hebben.
Het aantal letters is inderdaad aardig uitgebreid, maar dat wil denk ik niet per sé zeggen dat er geen gemeenschap meer zou kunnen zijn.
Als we zowel de L en de G/H betitelen als "same-sex love" ben je al een letter kwijt, als we het samen met de B en de P bundelen tot "non-hetero's" ben je er al drie kwijt.
Waarmee ik niet wil promoten om zo veel mogelijk letters te schrappen, maar ik benoem het slechts om aan te geven dat achter dat brede scala, vaak wel degelijk een gemeenschappelijke factor zit.

Zo heb ik bv misschien ook niet heel veel gemeen met de meesten hier, gezien velen zich toch echt man of vrouw voelen. Waarvan ik me niet voor kan stellen hoe dat is, gezien ik het nooit echt zo gevoeld heb. Toch heb ik met al die personen gemeen, dat ik me niet thuis voel in de norm die blijkbaar behoort bij dat rare wiebelding waar ik mee geboren ben.
Dus wederom, een gemeenschappelijke factor.

Ik voel me ook niet met elk individu uit de community verbonden, met name niet zo met de "uitspattingen".
Desondanks voel ik me erg prettig binnen de lokale regenboog gemeenschappen, die wat minder "uitspattend" zijn.
Het voelt voor mij geborgen, een veilige haven zeg maar binnen een maatschappij die als geheel, dat niet altijd bied.
Wat dat betreft herken ik me wel in wat je schrijft : "Ik voel me wel verbonden met de bredere LHBTI-wereld, maar voel geen verwantschap met de meer exotische uitspattingen".

Wat jij daar voor beschrijft vind ik trouwens heel mooi : "Dus kortom ik voel me prima thuis in de cishetero-wereld, waar ik ook LGBTI's in heb."
Dat is nou precies de ultieme inclusiviteit waar we naar streven volgens mij en ik hoop dat iedereen dat gevoel een keer ervaart :-)
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het gaat mij ook niet specifiek om de letters hoor, zelfs als je alleen de T neemt blijft de 'gemeenschap' nogal divers.
Irene
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door Fargesia »

Irene_de_Vreede schreef: 10 aug 2022, 17:50 Het gaat mij ook niet specifiek om de letters hoor, zelfs als je alleen de T neemt blijft de 'gemeenschap' nogal divers.
Representatief voor ons landje dus :p
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door San(ne) »

@Hal wat een prachtig epistel. Ik ben het hier helemaal mee eens. Je verwoordt het goed.

En net als Hal, ben ik het er ook mee eens dat je je echt niet hoeft te identificeren met zoals het hier genoemd wordt "exotische uitspattingen" uit de LHBTQI+ gemeenschap. Maar, wat ik wel verlang van mensen die ergens op een of andere manier onder de regenboogparaplu vallen is dat je deze extremen in elk geval niet veroordeelt. En dat zie ik helaas nog wel eens gebeuren.

Ik werk in een conservatieve gemeente en ben de enige uitgesproken queer werknemer die er rondloopt. Er worden nogal eens mensen tijdelijk ingehuurd en wat toen een keer gebeurde is dat er een homoseksuele, cisgender, witte man van middelbare leeftijd voor een opdracht bij ons rondliep. Ik zat in de lunchruimte en hij sprak met een (ik denk hetero, hij heeft een vrouw) collega bij de koffiemachine. Ik hoorde dat deze heteroseksuele collega zeer denigrerend sprak over ten eerste non-binaire mensen en het daarna nog even doortrok naar de gay uitgaansscene en zei hoe verschrikkelijk hij drag queens vond.
Ik dacht: deze ingehuurde collega gaat iets zeggen van deze nare uitlatingen. Maar wat toen gebeurde is dat hij lekker meedeed en zelfs een heel betoog afstak over wat een onzin het allemaal is dat de jonge generatie zo met gender bezig is. En die queens, dat hoefde van hem ook niet, laat ze eens snel "normaal doen".

Nou, daar zit je dan in de lunchruimte, als non binair/queer persoon. Dan voel je je klein hoor. Dus, als mensen dit lezen die zich niet met mij identificeren: neem het alsjeblieft wel voor mij op als er een keer zoiets gebeurt. De excessen uit de "regenboogcommunity" mogen er ook zijn en zitten dus misschien wel naast je als je het bij de koffieautomaat niet voor ons opneemt. Want het grootste deel van de tijd zijn we ook gewoon bezig met leven op eenzelfde manier als iedereen. We werken, we slapen, we doen de was en kijken naar Eigen Huis en Tuin. Dan liggen de mesh tanktops en jockstraps gewoon in de kast te wachten op een feestje ;)
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door _sanne_ »

@San(ne); wow, ik voel gewoon hoe naar dat geweest moet zijn. En zonder je ervaring te willen kapen om een punt te maken vind ik dat dus precies indicatief voor “acceptatie” in Nederland. Doen alsof alles koek-en-ei is maar zodra ze denken bij “gelijkgestemden” te zijn blijft er weinig over van die tolerante façade.

Helaas zijn die oudere witte homomannen steeds vaker ontzettend vijandig. Ze doen in weinig onder voor de gemiddelde WASP zeg maar…

Verder vind ik het wel grappig hoe je steeds hoort dat “de jeugd van tegenwoordig” “zo enorm met gender bezig is”. Zijn ze dat echt? Of zijn ze juist heel erg bezig met zelf-expressie en boeien gendernormen ze daarbij niet, wat leidt tot een veel meer fluïde genderbeleving? In mijn ervaring waren “wij” “vroeger” juist enorm bezig met “vrouwelijk zijn” en “mannelijk zijn” en vooral niet “homo lijken”. Ik neem aan dat de Axe en de Vogue Girl nog altijd gretig gesproten wordt, maar volgens mij mag er ook meer dan genoeg tussenin nu zonder dat iedereen daar dan hyper op gefocusseerd is…
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: LGBTI gemeenschap

Bericht door Mr.X »

Voor mij past de T ook niet onder die paraplu. De gemeenschap ging altijd over je seksuele geaardheid. De T gaat daar helemaal niet over. Die gaat over je genderidentiteit. Dat zijn twee totaal andere dingen. Voor vele cishets is het hele -niet hetero en niet cis- gebeuren al niet te begrijpen. Dan helpt transseksuelen proppen onder een vlag waar ze niet in thuishoren echt niet. Dat werkt verwarrend, want dan wordt al snel gedacht dat trans zijn ook met je seksuele voorkeuren te maken heeft.

Ik snap overigens wel waarom het zo is gedaan. Want uiteindelijk gaat die vlag om respect en liefde voor alles en iedereen, in welke vorm het dan ook mag komen. Wat dat betreft past de T er dan wel weer bij. Maar als je als trans niet homo/lesbisch bent, dan kan ik volledig snappen dat je niet betrokken voelt bij 'de gemeenschap'. Ik ben dat ook alleen maar omdat ik homo ben, niet omdat ik trans ben.
Plaats reactie