Nieuwe chat! Zie dit topic.

Coming out bij je (kleine) kinderen, info gevraagd

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Coming out bij je (kleine) kinderen, info gevraagd

Bericht door wolvster »

Het wordt tijd om aan mijn jonge kinderen duidelijk te maken dat ik een man ben ipv een vrouw en dat vind ik moeilijk. Ik ben dus op zoek naar informatie over hoe je dit het best kan aanpakken. Ook bijvoorbeeld over hoe en wanneer je het de school van je kinderen vertelt.

Ik heb met de zoekfunctie van het forum dit topic gevonden, en daar heb ik al veel aan gehad:
viewtopic.php?t=5321&hilit=kinderen

Maar, wat ik eigenlijk zoek zijn folders/brochures/boeken/websites waar ik informatie kan vinden. Ik merk dat ik behoefte heb aan een leidraad, ookal weet ik dat geen gezin of situatie hetzelfde is.
In bovenstaand topic werd ook de tip gegeven om naar Check In Coaching te Haarlem te gaan, maar wij wonen in regio Zwolle. Dus als iemand nog een tip heeft voor een coach of iets dergelijk die ook voor kinderen met transouders is, zou dat fijn zijn.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Coming out bij je (kleine) kinderen, info gevraagd

Bericht door Marije »

Wij wonen in Olst, vlak onder Zwolle, met 5 kinderen. Als je een keer wilt praten, dan mag dat altijd.

De basisschool hebben we telefonisch ingelicht, maar die mensen kennen we door-en-door omdat alle kids daar op school zitten/hebben gezeten en mijn vrouw jarenlang in de oudercommissie zat.

De middelbare school is via email ingelicht met duidelijke instructies. De HBO is niet ingelicht, dat hoeft ook niet.

Peuteropvang en vroegopvang is mondeling medegedeeld.

We hebben alle medewerking gehad en alles is soepel verlopen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Coming out bij je (kleine) kinderen, info gevraagd

Bericht door wolvster »

Marije, bedankt voor je aanbod, heel lief. Ik hou het zeker in gedachten!
Nomey
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2020, 22:00
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: .

Re: Coming out bij je (kleine) kinderen, info gevraagd

Bericht door Nomey »

Ik kan er niets van zeggen.
Heb zelf 3 bengels en t gaat zoals t ging.
Ze begonnen het te merken en zo kwam er wat op gang.

Ondertussen ben ik met de school in gesprek geweest.
Ik met 5 juffen :)
En ouders van vriendjes en vriendinnetjes.

Naar mate ik t vaker zei, hoe zekerder ik werd.

Maar ik ben geen voorbeeld natuurlijk

Wat ik wil zeggen, voel je t moment, pak t dan.
Niks forceren.

Sterkte!
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Coming out bij je (kleine) kinderen, info gevraagd

Bericht door wolvster »

Dank je wel Nomey!

Ik heb de halve nacht wakker gelegen van het piekeren. Om de kinderen zelf maak ik me niet zo druk. Ik denk dat dat wel goed komt, maar ik merk dat ik me wel druk maak over de omgeving van de kinderen en dan met name de school. We willen eerst de omgeving op de hoogte stellen en dan pas de kinderen (ze zijn kleuters), zodat de kinderen niet op verrassingen/onbegrip stuiten wanneer ze bijvoorbeeld op school vertellen dat ik nu papa ben ipv mama.

Bij het op de hoogte stellen van de basisschool, heeft de school nog wat met andere ouders gedaan? In de zin van een mededeling ofzo? Hebben jullie toen ook besproken wat er gedaan wordt met eventuele negatieve reacties van andere ouders?
Ik denk dat we binnenkort gesprek met de directeur hebben over mijn transitie en ik merk dat ik me nog het meest druk maak om de reacties van andere ouders.

Heb(ben) jij/jullie negatieve reacties gehad van andere ouders? Zo ja, hoe is de school/ zijn jullie daar mee omgegaan?