hormonen transitie en werk

Psychologen en procedures
Ge'ya
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021, 05:42
Gender: Trans MtF

hormonen transitie en werk

Bericht door Ge'ya »

Hallo

ik heb een vraag? binnenkort heb ik afspraak bij de endo en gaat het traject met hormonen beginnen.
Hoe ervaren jullie het eerste jaar op hormonen m.b.t. werken?
ik weet dat er in het begin aardig wat veranderd in je lichaam.
weliswaar voor iedereen verschillend. Maar vermoeidheid, prikkelbaarheid. soms ziekjes gevoel, lusteloosheid, spierkracht vermindering etc. etc.
Nu draai ik ook nachtdiensten, wat op zich al een tol eist van mijn lichaam en geest. Maar zijn er dingen waarmee ik rekening mee moet houden. Of al aan moet geven bij mijn werkgever. zodat we er beter mee om kunnen gaan.

alvast bedankt.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: hormonen transitie en werk

Bericht door Frederieke »

Laat ik het kort houden, in het algemeen voelde ik me beter dan ooit tevoren. Ik had wel wat opvliegers ''s nachts maar verder geen enkele klachten.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: hormonen transitie en werk

Bericht door Irene_de_Vreede »

Iedereen reageert anders op de hormonen. Het heeft mijn werk zeker niet in de weg gezeten. Ik voelde me namelijk prima en was blij met de veranderingen. Doordat ik beter in mijn vel kwam te zitten reageerde ik juist minder prikkelbaar. De afname van spierkracht heb ik wel iets van gemerkt, maar ik heb ook geen fysiek werk. Al met al was het prima te combineren en mogelijk zelfs een verbetering.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: hormonen transitie en werk

Bericht door Marije »

Door de hormonen en de transitie ben ik dusdanig veranderd dat ik eigenlijk mijn oude werk niet meer kan doen. Als programmeur zat ik thuis achter een scherm en ik ben nu zo vrolijk en blij dat ik alleen maar mensen om me heen wil hebben.

Na een sabatical van 2 maanden begin ik volgende week aan een nieuw project op locatie waarbij ik mensen moet intervieuwen en processen in kaart moet brengen. Ook begint volgende week dinsdag mijn opleiding tot ervaringsdeskundige.

Lichamelijke veranderingen is echt heel erg individueel. Bij sommigen veranderd er heel lang echt niks. Het kan ook zijn dat de dosis eerst aan de lage kant is en je kunt zelfs verkeerd reageren op de HRT. Hormonen blijven onvoorspelbaar.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: hormonen transitie en werk

Bericht door _sanne_ »

Marije schreef: 22 aug 2022, 18:55 Als programmeur zat ik thuis achter een scherm en ik ben nu zo vrolijk en blij dat ik alleen maar mensen om me heen wil hebben.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ook ik ben veranderd van WfH-evangelist, einzelgänger pur sang, naar eigenlijk mijn werk niet meer goed kunnen doen omdat gevoelens van eenzaamheid mijn concentratie in de weg zitten…
Ge'ya
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021, 05:42
Gender: Trans MtF

Re: hormonen transitie en werk

Bericht door Ge'ya »

ik heb een mix van verschillende diensten van dag tot nacht en weekend. resp. 8 , 13 en 16 uur achter elkaar in de zorg weliswaar met piketdienst maar toch.
geen idee hoe dat zich gaat uitpakken. We gaan het meemaken. ieder geval loopt mijn transitie traject vooralsnog op rolletjes.