Nieuwe chat! Zie dit topic.

FFS Dr. Meijer VUmc

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

FFS Dr. Meijer VUmc

Bericht door Vera M »

Op 10 augustus heb ik mijn FFS gehad bij Brigitte Meijer.
Tijdens de vele consulten vooraf nam ze steeds alle tijd. Haar uitleg was goed en ze heeft me duidelijk gewezen op de risico’s van de ingreep.
Maar ze heeft me vooral veel vertrouwen gegeven. Vertrouwen dat de FFS mijn worsteling enorm zal verminderen.
Nu bijna 2 weken na de operatie word ik eindelijk blij als ik in de spiegel kijk. Ondanks de hechtingen, zwellingen en blauwe plekken.
Opeens zie ik mezelf. De vrouw die ik al mijn hele leven was. Ik herken me. Dat is een diep gevoel van geluk.
De operatie was best zwaar en zeker ook de eerste dagen daarna. Mijn linkerooglid hangt wat en ik heb geen gevoel meer vanaf mijn wenkbrauwen tot midden op mijn hoofd. Ik was al terug bij haar voor controle. Ze nam er alle tijd voor. Ze was liefdevol en heeft me verzekerd dat het met mijn oog wel goed komt. Maar ondanks deze complicatie is mijn leven nu al zoveel mooier geworden.
Liever een ooglid dat een beetje hangt dan mij zelf niet herkennen. Liever dit dan steeds geconfronteerd moeten worden met de sporen van de verkeerde identiteit. Ik heb ook alle vertrouwen in haar dat het helemaal goed komt.
Samengevat kan ik alleen maar zeggen dat ik heel dankbaar ben. Dankbaar voor wat ze voor mij gedaan heeft. De goede zorgen.
Ze heeft mijn leven nog mooier gemaakt. Ook over Genderpoli kan ik alleen maar vol lof zijn. Geen enkele moeite is hen teveel. Ik heb me er ruim 7 jaar heel erg thuis, begrepen en welkom gevoeld. Dat is mijn ervaring. Het blijft mensenwerk natuurlijk en aan iedere ingreep zitten risico’s. Maar ze doen hun uiterste best. En zonder hun hulp verder leven is geen optie. We mogen blij zijn dat we in een land leven waar deze zorg geboden wordt en serieus genomen wordt. Natuurlijk moeten we blijven vechten. Vechten voor zelfbeschikking, kortere wachttijden en nog betere genderzorg. We zijn er nog lang niet. Diverse belangenorganisaties zetten zich daarvoor in. Diverse politici waaronder natuurlijk D66 2e kamerlid Lisa van Ginneken vechten voor betere zorg, zichtbaarheid en gelijke kansen. Deze organisaties en mensen moeten we blijven steunen en vooral vertrouwen. Zichtbaar zijn, positief naar buiten treden en in gesprek gaan zijn naar mijn gevoel belangrijk om stappen te blijven zetten.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: FFS Dr. Meijer VUmc

Bericht door Marije »

Gefeliciteerd! Ik vind je erg dapper en bewonder je geduld.

Over het politieke klimaat maak ik me ook heel veel zorgen. Over de genderdiscussie, maar ook over het algeheel. Maar dat is een ander draadje.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: FFS Dr. Meijer VUmc

Bericht door doll89 »

Brigitte is amazing! Zij heeft mijn leven zoveel mooier gemaakt, voor altijd dankbaar!
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: FFS Dr. Meijer VUmc

Bericht door Vera M »

Helemaal mee eens. Nu 4 weken na de ingreep zie ik eindelijk de vrouw die ik ben.
De genezing gaat voorspoedig.
Ook ik ben haar voor altijd dankbaar.
Ik kan eindelijk in de spiegel kijken.
Ze is geweldig en een heel fijn mens.
Alicia
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2022, 17:55
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: FFS Dr. Meijer VUmc

Bericht door Alicia »

Gefeliciteerd wauw. Super. Ik ben ook bijna aan de beurt. Nu wordt ik nog blijer. Zo spannend. Wel heeel lang gewacht. Wachten wordt beloond :D gelukkig.
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: FFS Dr. Meijer

Bericht door Vera M »

Op 10 augustus heb ik mijn FFS bij Dr. Meijer gehad en 10 november de liplift.
Op weg naar de operaties heb ik heel veel steun van haar gehad. Ze neemt echt alle tijd voor je.
Ik heb heb haar ervaren als zeer, kundig en zeer menselijk. Buiten arts is ze een lief fijn mens.
Op de eerste plaats wil ik benadrukken dat ik heel erg blij ben en dat ze me weer van een heel groot stuk dysforie bevrijd heeft !!!
Op 11 augustus heeft ze mijn voorhoofd, frontale frons, neus en haarlijn vervrouwelijkt.
Het was een pittige ingreep en na 3 maanden is mijn gevoel in het voorhoofd nog niet terug. Mijn linkeroog is ietsjes trager en mijn neus doet nog zeer. Dat dit kon gebeuren wist ik. Mijn oog gaat al veel beter. De rest zal nog tijd nodig hebben maar je went er ook grotendeels aan.
10 november had ik de liplift. Het is prachtig geworden ondanks dat er lichte a-symmetrie aan de neus ontstaan is. Ook dit kan nog deels bijtrekken. Het zijn ingewikkelde operaties die veel precisie vereisen. Het resultaat is niet alleen afhankelijk van de chirurg. Hoe reageert je lijf op de zwellingen en hoe herstelt het zich. Hoe groeit het bot aan elkaar. Ontstaat er veel of weinig littekenweefsel etc…
Samengevat kan ik met volle overtuiging zeggen dat ondanks de ongemakken en klein imperfecties die zijn ontstaan ik heel erg blij en dankbaar ben. Ik zie niet meer de persoon die ik niet was in de spiegel. Ik zie veel meer mezelf. Per saldo was het het allemaal dubbel en dik waard. Dr. Meijer kan ik alleen maar van harte aanbevelen. Zoveel inlevingsvermogen en zorg die ze geeft is ongekend in deze tijd.
En ik twijfel geen seconde aan haar expertise en wil. Maar ze kan niet alles voorspellen. Je hebt ook met een lijf te doen.
In mijn geval een oud lijf van 55 jaar. Dus enig realisme is ook wel op zijn plaats denk ik.
Heel dankbaar dat er mensen zijn zoals haar die het kunnen en willen doen om mensen met genderdysforie uit het lijden te verlossen !
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: FFS Dr. Meijer VUmc

Bericht door Amber Vlinder »

Dag Lieve meiden,

Ik ben het helemaal met jullie eens. Brigitte is een geweldige lieve dame met veel kennis en ervaring en aandacht voor haar patiënten.

Na een hele lange wachttijd gaat het nu in een stroomversnelling. 26 augustus had ik mijn adamsappelreductie, en op 8 november een voorhoofd en wenkbrauw correctie. En de kaak/kin reductie/correctie vindt plaats op 28 december. Dat wordt dus een stille Oud en Nieuw; haha.

Het gevoel in mijn voorhoofd is nog niet helemaal terug, en net als bij jullie heb ik wat moeite om mijn linker ooglid helemaal omhoog te krijgen. Maar het gaat steeds beter, dus dat moet wel goedkomen.
Van het sneetje onder mijn kin is niets meer te zien, nog wel iets te voelen, en alles heeft ze netjes weg geschaafd.
Door deze ervaringen en het gevoel dat ze je geeft heb ik ook alle vertrouwen in de komende operatie.

Lieve groet,
Amber
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: FFS Dr. Meijer VUmc

Bericht door Amber Vlinder »

Dag Lieve meiden,

Op 28 december heb ik de kaak en kin correctie/kaakhoek reductie gehad in het Vumc.
Alles is prima verlopen zonder complicaties. Ik moest voor de zekerhied één nachtje blijven, maar de volgende ochtend werd al snel besloten dat ik na een scan van mijn hoofd naar huis mocht.
Mijn eerste controle is op 11 januari.

Na de operatie voelde ik eigenlijk helemaal geen pijn; natuurlijk onderdrukt door de pijnstillers. Je onderkaak en kin zijn voorzien van pleisters om je kin in de eerste 5 dagen na de operatie te ondersteunen. Dit omdat tijdens de operatie een spier/zenuw is losgemaakt die loopt van je kin naar je lip, en aan eht eind weer is vast gemaakt. ER is een 20% risico dat die zenuw niet geheel hecht, en je daatdoor het gevoel in de deel tussen je onderlip en kin kwijt zult raken. Volgens Brigitte is de hechting gelukkig bij mij wel goedgegaan. Momenteel, 10 dagen na de operatie, is het deel van mijn lip naar de kin, en de kaaklijn nog gedeeltelijk verloofd. Als je erover wrijft voel je een licht branderig gevoel. Dit branderige gevoel is zonder te wrijven trouwens doorlopend nog aanwezig in mijn onderlip; de ene keer wat minder dan de andere keer. En ja, alles is natuurlijk opgezwollen, met name de kin. En in mijn geval zijn er helemaal geen verkleuringen/blauwe plekken. Of dit het gevolg is van het innemen van Arnica Montana D6 tabletten (3 x 2 tabletten per dag, waarmee ik 2 weken van te voren ben begonnen, en nu nog steeds inneem, weet ik niet. Bij mij waren ook bij de vorige operatie van voorhoofd en werkbauwen ook weinig blauwe plekken, en die plekken die er waren, waren binnen 2 weken weg. Alleen onder minder linkeroog zat een wat donkerder plekje dat wat langer is gebleven, maar na 4 weken ook weg was; toen had ik ook deze tabletten gebruikt.

Vooral de eerste week is het vloeibaar eten, en dan het liefst via een rietje. Dus zorg voor voldoende variatie in soepen en shakes. Ook is het handig om alles de eerste dagen even in een blender te gooien; ze smaken hierdoor wel wat minder lekker.

Het praten is moeilijk en bijna onverstaanbaar. Maar met wat moeite ben je wel te verstaan. Daarna gaat het eigenlijk elke dat een stukje makkelijker. Vanaf afgelopen donderdag 5 januari gaat het prima, maar het klinkt nog wel of je wat in je mond hebt. Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door de hechtingen in je mond onder je onderste tanden aan de voorkant. De hechtingen lopen echte helemaal van links achter dan voorlangs naar rechts achter. Door deze hechtingen wordt de onderkant van je onderlip tegen je tanden getrokken. Dit is trouwens de snee van waaruit Brigitte alle correcties en reducties heeft uitgevoerd.

De wellingen zijn nu wel wat minder, maar de kin is nog wel dik, en hier en daar onder mijn kaaklijn voel ik wat bobbels van zwellingen.
De operatie heeft bij mij trouwens 2 en een half uur geduurd.

Wat viel mij tegen? Het schoonhouden van de mond, en dus ook het deel van de hechtingen. Daar krijg je wel een gel voor, maar die is best vloeibaar. Ook wordt het gewoon poetsen met een kleine zachte tandenborstel en het gebruiken van een mondspoeling met fluoride geadviseerd. Dit alleen direct na het eten. Ja ok, dat doe je normaal ook, maar vanwege de nauwe opening (omdat je je mond niet ver kunt openen), is dat best lastig en gevoelig, en niet echt leuk.
En wat voor mij het meest vervelende was, was het vocht/speeksel in je mond. Daar kom je vooral de eerste dagen niet echt vanaf. En omdat je ook moeilijk kunt slikken is dat vervelend; vooral als je gaat slapen. Met name de eerste nacht in het zieknhuis heb ik daardoor ook niet kunnen slapen. Omdat ik toen ook nog niet om mijn zij durfte te slapen en ik toch al geen rugslaper ben, was dat een lange nacht. En even gezellig babbelen met de nachtzuster was er ook niet bij. De volgende dag thuis ben ik wel op mijn zij gaan slapen omdat dit gewoon mag, en dat gaf wel wat verbetering, maar je blijft last houden van het speeksel.

Ik hoop dat de meiden die deze operatie nog moeten ondergaan hier wat aan hebben. Houd er wel rekening mee dat niet elke kin/kaan operatie hetzelfde is, dus resultaten/ervaringen kunnen verschillen. Bij mij is bijvoorbeeld de kaak niet gebroken omdat dit niet nodig was. Wel is de kin losgemaakt van de onderkaak en daarna wat versmalt. Verder zijn de kaakhoeken weggezaagd en alles zo gemaakt dat het weer mooi op elkaar aansluit.

We mogen in onze handjes knijpen dat we iemand als Brigit in ons land hebben.

Lieve groet,
Amber