Bekende portugese presentator komt uit als non binair.

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Bekende portugese presentator komt uit als non binair.

Bericht door Simão »

Vandaagis het grote nieuws in Portugal dat José Carlos Malato, die in 2018 uit de kast kwam als homo (nog best een ding hier voor bekende mensen, hoewel al veel meer wordt geschreven over het leven van bekende homo koppels, al of net met kinderen in de roddelbladen etc), nu bekend heeft gemaakt dat hij non-binair is.
https://cnnportugal.iol.pt/jose-carlos- ... 4f0a5a33bd
https://www.noticiasaominuto.com/fama/2 ... ao-binario

Hij deed dit via een Insta post:
Non-binair zijn is een kwestie van activistisch principe, althans voor mij. Ik geloof dat de man/vrouw- of andere dualiteit aanwezig is in mensen, ondanks dat de fascistische cultuur en de patriarchale samenleving die proberen te verpletteren. Dat betekent dat mijn genderidentiteit en genderexpressie niet beperkt zijn tot mannelijk en vrouwelijk. Ze zijn voorbij dit Manicheaanse korset. Op taalniveau is bijvoorbeeld zeggen dat men 'cansada' is semantisch sterker dan 'cansado'*1. ''Sou portuguesa! Portuguesa concerteza" * 2- een vers van Rosa Lobato de Faria - drukt uit wat ik beter ben dan 'ik ben Portugees' of 'ik ben een man. De broek bewijst het!”, zoals Ary dos Santos zo mooi zei. Dit non-binarisme is zelfs aanwezig in de ondoorgrondelijke woorden van paus Johannes Paulus I wanneer hij zegt dat “God vader en moeder is”. Mijn 'persoonlijk-non-binarisme' is een manier om representatie en zichtbaarheid te geven aan iedereen/allen/allen die zich zo voelen/zijn! Het is mijn plicht als megafoon die enige spraakkracht heeft in de Portugese samenleving.
Het is ook een blijk van empathie met al diegenen die zich net als ik voelen en een manifest tegen alle vormen van discriminatie en geweld waar velen dagelijks onder lijden! In een tijdperk dat wordt gekenmerkt door terrorisme op sociale media! Niemand kan zijn wie hij niet is. En zijn wie je bent doet niemand pijn. En niemand anders maakt zich zorgen! Gezegd! #josecarlosmalato"
*1 beide betekent moe, maar in vrouwlijke en manlijke vorm. De vrouwelijke vorm geeft aan dat je iets beu bent (ik wordt daar toch zo moe van) en de manlijke vorm is gewoon moe zijn.
*2 Ik ben Portugees zeker weten Portugees, in de vrouwelijke vorm. Nationaliteit is nl vrouwelijk. Dus een nederlander heeft de nationaliteit Holandesa, ongeacht de gender expressie van de persoon.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark