Ik ben sinds een paar weken weer begonnen op een HBO-opleiding en had mezelf voorgenomen om nu echt open te zijn over wie/wat ik ben.
Ik ben non-binair en zie er androgyn uit. Ik weet niet hoe iedereen mij individueel ziet, maar ben de laatste tijd opvallend vaak als jongen aangezien ondanks mijn wat meer vrouwelijke stem. Dat was vooral tijdens de introductieweek, nu in mijn uiteindelijke klas weet ik niet wat mensen van mij denken/dachten. Twee klasgenoten heb ik wel al verteld dat ik non-binair ben en zij steunen me.
Alleen nu heeft mijn mentor me recent een of twee keer misgenderd met 'dames' en ga ik er van uit dat mijn klas nu definitief denkt dat ik vrouw ben. Ik vind dit erg vervelend en wil dit graag aankaarten bij mijn mentor, alleen weet ik niet goed hoe. Het prettigst lijkt mij misschien via een email ofzo want dan kan ik beter nadenken over mijn woorden en loop ik niet zo te trillen van de zenuwen. Maar dan moet ik nog steeds bedenken wat ik daar in zet. Ik wil hem ook geen slecht gevoel geven want hij bedoelt het niet verkeerd, (vooral) volwassen hebben gewoon veel de neiging om in 'dames' en 'heren' en 'jongens' en 'meiden' te praten.
En vaak vragen mensen wat ik dan genoemd wil worden. Maar dat ligt echt aan wat je precies wil zeggen. Meestal kan je de zin gewoon aanpassen zodat het überhaupt niet nodig is om dat onderscheid te maken. Vaak kan je gewoon 'mensen' zeggen of bij een kleine groep mensen of individueel hun namen/naam. Ik vind het wel prettig om met zij/haar aangesproken te worden, wat misschien juist weer een beetje verwarrend kan zijn voor mensen. Maar ja dan vinden ze non-binair sowieso al verwarrend. Kan ik niks aan doen.
Volgens mij is mijn verhaal een beetje een rommeltje.

Mijn vraag is dus:
- Wat is een prettige manier om tegen je mentor/docent te vertellen dat je non-binair (of een andere vorm van trans) bent en dat je liever niet op een bepaalde manier aangesproken wil worden?
- En is het handig om het daarna meteen ook tegen de hele klas te zeggen om het op te helderen (ook al heeft nog niemand mij tot nu duidelijk (mis)genderd)? En hoe doe ik dat? Wat is jullie ervaring?
Groetjes, Klavertje2