Zelf medicatie

Psychologen en procedures
Annehoop
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2022, 21:10
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij
Locatie: Strijen

Zelf medicatie

Bericht door Annehoop »

Wie heeft er ervaring met zelf medicatie uit het buitenland(België) omdat de wachtlijst zo onwijs lang is?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Zelf medicatie

Bericht door Marije »

Hoi, welkom op het forum.

Het is meestal gebruikelijk om je eventjes kort voor te stellen, en de vragen vervolgens in het juiste subforum te plaatsen.

Zelf ben ik begonnen met de anticonceptiepil en ik was daar erg blij mee. Als je een dikkere portomonee hebt dan kun je ook GenderGP doen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Zelf medicatie

Bericht door Lise »

Tussen haakjes, maar ik wil het toch wel even gezegd hebben: 'De pil' word in de wetenschap niet gezien als een goed alternatief voor HRT voor transvrouwen. Het heeft relatief gering effect met grotere gezondheidsrisico's. Transvrouwen gebruiken het toch, vooral omdat het soms makkelijk voor handen is via hun partner. Maar als je sowieso al besloten hebt dat je gaat zelf-mediceren en je hebt die partner niet, waarom het dan nemen?

Ingewikkelde taal en in het Engels, maar ik wilde het toch even delen.

"Non-bioidentical estrogens such as ethinylestradiol (EE; found in birth control pills), conjugated estrogens (CEEs; Premarin; used in menopausal hormone therapy), and diethylstilbestrol (DES; widely used previously but now abandoned) are resistant to metabolism in the liver and have disproportionate effects on estrogen-modulated liver synthesis when compared to bioidentical estrogens like estradiol (Aly W., 2020). As a result, they have stronger influence on coagulation and greater risk of certain health problems like blood clots and associated cardiovascular issues (Aly W., 2020). For this reason, as well as the fact that relatively high doses of estrogens may be needed for testosterone suppression, non-bioidentical estrogens should ideally never be used in transfeminine hormone therapy. " bron: https://transfemscience.org/articles/transfem-intro/

En Anne, welkom natuurlijk! Waarom België?
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Zelf medicatie

Bericht door Frederieke »

@Moderators, kunnen jullie dit topic naar het juiste subforum verplaatsen, zodra @Annehoop daarbij kan?

En nu on-topic, in België kun je gewoon terecht als je jezelf inschrijft in Gent of andere universitaire ziekenhuizen. De wachtlijst is daar wellicht korter dan hier, maar ook best lang helaas.

Volgens mij is het niet mogelijk om daar hormonen of iets dergelijks te bestellen die in Nederland (gelukkig) alleen op recept te krijgen zijn.

Ik was onlangs in de USA en ik verbaas me elke keer wat daar gewoon in de Walmart te koop is, en dan bedoel ik niet specifiek wapens...

Als je echt zelf medicatie zoekt, bijvoorbeeld via de internetsites en de post, dat is in principe illegaal in Nederland. Daar kan en wil ik je niet bij helpen.

Check ook https://www.radboudumc.nl/expertisecen ... fmedicatie voor de zekerheid.

Groetjes, Frederieke.