Klagen over een UMCG psycholoog

Psychologen en procedures
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Camilla »

Dag, mensen!

Ik schrik me kapot. Nadat ik de afspraken bij UMCG had geannuleerd en wilde mijn medisch dossier bij UMCG vernietigen stuurden ze hun mening over mijn en hun diagnose naar mijn huisarts en de kopie naar mij. Ik was geschrokken. Ze hebben Ongespecificeerde persoonlijkheidsstoornis gevonden op basis van ik vroeger had gezegd. Ik zei NOOIT over Bipolair stoornis. Ik zei over vermoedelijke Meervoudige persoonlijkheidsstoornis en Ongespecificeerde genderidentiteitsstoornis (F64.9). Ik was ervoor in behandeling in mijn geboorteland. Dat is helemaal geen Bipolair stoornis. Later was Meervoudige persoonlijkheidsstoornis niet meer bevestigd. Als een volwassene had in Russische dossiers alleen maar Ongespecificeerde genderidentiteitsstoornis (F64.9), die ik echt heb. Ook had ik PTSS later. Weer, ik zei NIETS over Bipolair stoornis. De psycholoog kon mij slecht verstaan. Ik praatte Nederlands met veel fouten en met mijn zware accent. Geen Engels, dat ik vloeiend spreek. Ook kon ze natuurlijk geen Russisch en Spaans praten, die ik ook spreek. Zij heeft uiteindelijk geschreven dat ik Ongespecificeerde persoonlijkheidsstoornis heb op basis van Bipolair stoornis, die ik nooit had. Ze schreef ook vermoedelijke genderdysforie op basis van mijn gevoelens en de genoemde Ongespecificeerde genderidentiteitsstoornis (F64.9) en ten minste deze was waar. Zij misrepresenteerde mij in haar rapport als een zieke mens en een leugenaar. Ook op mijn werk presenteerde ik me als androgyn, niet als man, maar de psycholoog misverstond/loog over mij. Natuurlijjk, had ik wanttrouwen tegen haar. Ook is het helemaal niet leuk om te horen "Ga je terug naar Rusland?". Ik kom nooit meer naar UMCG. Ze irriteerden mij gewoon, konden niet helpen en ook maakten fouten met dit soort gevoelige informatie. Ik had NOOIT Bipolair stoornis. Ongespecificeerde persoonlijkheidsstoornis en haar foute mening over mij kon niet in haar rapport staan.

Dit soort domme en niet professionele artsen maken mijn leven in Nederland verschrikkelijk. Ook de nationale redenen maakten veel verschil. Ik heb mijn klacht naar UMCG ingediend en ook naar PsycholoogNederland. Ik ga verder met het onderzoeken van deze helemaal niet professionele "psycholoog". Dat is 2022, mensen. Zelfs in Rusland, zelfs 10-20 jaar geleden was dat onmogelijk. Dat maakt mij kapot. Als ze Ongespecificeerde persoonlijkheidsstoornis en onjuste voorgeschidenis van Bipolair stoornis niet vernietigen en dan mijn medisch dossier niet gaan vernietigen, ga ik die "artsen" naar de rechtbank brengen. Gelukkig, heb ik veel ervaring van. Ook wacht ik op verdere acties tegen de psycholoog . Zoveel fouten en disrespect is onmogelijk.

Ana (zij/haar).
Never give up!
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Frederieke »

Beste Ana,

Natuurlijk heb je het volste recht om het oneens te zijn met je psycholoog. En toch geloof ik dat bij het UMCG de mensen het beste voor hebben met iedereen. Jullie hebben mekaar niet goed begrepen en dat is bijzonder spijtig.

Maar het is hier goed gebruik om iemand die zich niet kan verdedigen alleen bij de initialen te benoemen. Zeker als je een rechtszaak overweegt. Hier zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel is bewezen.

Reken er op dat als je mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelt, dat daarvoor strafvermindering zal worden toegepast. Als iemand überhaupt wordt veroordeeld natuurlijk.

En ik wens je verder natuurlijk het allerbeste.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1354
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Marije »

Je wordt in Nederland niet zomaar Psycholoog en al helemaal niet bij het UMCG. Er zijn waarschijnlijk twee kanten aan dit verhaal.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb de naam van de psycholoog verwijderd.
Irene
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Frederieke »

Irene_de_Vreede schreef: 21 dec 2022, 20:34 Ik heb de naam van de psycholoog verwijderd.
Halverwege de eerste alinea staat de volledige naam nog.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Irene_de_Vreede »

Frederieke schreef: 21 dec 2022, 21:07
Irene_de_Vreede schreef: 21 dec 2022, 20:34 Ik heb de naam van de psycholoog verwijderd.
Halverwege de eerste alinea staat de volledige naam nog.
Thanks, aangepast.
Irene
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Camilla »

Frederieke schreef: 21 dec 2022, 20:13 Beste Ana,

Natuurlijk heb je het volste recht om het oneens te zijn met je psycholoog. En toch geloof ik dat bij het UMCG de mensen het beste voor hebben met iedereen. Jullie hebben mekaar niet goed begrepen en dat is bijzonder spijtig.

Maar het is hier goed gebruik om iemand die zich niet kan verdedigen alleen bij de initialen te benoemen. Zeker als je een rechtszaak overweegt. Hier zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel is bewezen.

Reken er op dat als je mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelt, dat daarvoor strafvermindering zal worden toegepast. Als iemand überhaupt wordt veroordeeld natuurlijk.

En ik wens je verder natuurlijk het allerbeste.

Groetjes, Frederieke.
Sorry. Ik kon me niet goed herinneren dat ik geen voornaam/achternaam kan benoemen. Het is zeker dat haar rapport een grote fout bevat, en dat is pijnlijk.
Never give up!
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Camilla »

Marije schreef: 21 dec 2022, 20:17 Je wordt in Nederland niet zomaar Psycholoog en al helemaal niet bij het UMCG. Er zijn waarschijnlijk twee kanten aan dit verhaal.
Ik was eerlijk met die nare psycholoog. Ik zei onmiddelijk tijdens het eerste gesprek dat ik niet veel over mijn kinderjaren wil praten en helemaal niet over relaties tussen mijn moeder en haar meerdere partners. Dat is mijn persoolijke taboo. Ik ga dat echt nooit met iemand bespreken. Men moet mij respecteren. Als reactie, begon de psycholoog mij te pesten met vragen over mijn geboorteland en met "trots zijn". Als ik zei dat ik geen Russische nationaliteit meer wil (99% van Russische expats willen dat niet bewaren), was dat voor haar ook niet leuk en werd ik onder druk gezet. En op latere gesprekken begon ze over andere erg gevoelige dingen te praten. Ik zei toch veel en die domme "psycholoog" misverstond mij of opzettelijk schreef "Bipolair stoornis", toen ik met moeite probeerde "vermoedelijke meervoudige persoonlijkheidsstoornis" naar Nederlands te vertalen en deed dat eerst met "bi-". De vrouw wilde de gegevens helemaal niet controleren of deed dat opzettelijk. Zij was toch boos vanwege mijn persoolijke taboo en mijn normen van privé. Ik denk en altijd dacht dat zelfs psychologen/psychiaters geen recht hebben om alles over een verleden van iemand te weten of om leven van iemand via dossiers te controleren. Met dossiers is dat zelfs in Rusland niet gebruikelijk, en in ieder geval gaat iedereen naar privé psychologen om "Genderdysforie" makkelijk na 1-2 gesprekken te krijgen.
Privacy first. Dat was altijd zo voor mij. En nu is het 2022...

Ik betaal natuurlijk alles zelf. Mijn werk is echt een financiele en emotionele salvation. Ik kwam naar het UMCG alleen vanwege naamverandering en kreeg zoveel problemen... Ik wil dat die domme mensen gaan de psycholoog controleren en dan mijn medisch dossier vernietigen. Ze maakten mij kapot. Alle verdere operaties ga ik natuurlijk buiten Nederland doen. En ik probeer mijn geslacht toch via PsyTrans te wijzigen. Ik heb net mijn gegevens verstuurd.

The life is a big brutal fight.
Never give up!
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Frederieke »

Beste Ana,

Die laatste regel is wat mij betreft illustratief. Maat ik kan begrip opbrengen voor beide kanten.

Aan de ene kant dat jij in de vecht modus zit, zo heb je jezelf door een verschrikkelijk moeilijke tijd heen geslagen. Maar misschien moet je er over nadenken om die vechtmodus nu los te laten, dan maak je het leven voor jezelf een stuk gemakkelijker.
Aan de andere kant heb ik wel degelijk begrip voor de psycholoog van het UMCG. Ik ken haar niet, net zo min als ik jou ken, maar ik geloof absoluut niet dat ze dom is, zoals jij het noemt. In Nederland is het bij mijn weten verplicht om, voordat genderdysforie als diagnose gesteld mag worden, ook onderzoek naar andere 'stoornissen' (ik haat dat woord) te doen, die kunnen verklaren wat zich in jouw leven heeft afgespeeld. Dus moest ze die vragen wel stellen, zeker nadat jij haar op het spoor had gezet. Anders had ze zich juist onprofessioneel gedragen, in de ogen van collega's althans.

Als je alleen een deskundigenverklaring wilt, om je naam te kunnen veranderen, dan is dat veel makkelijker. Daar is dat hele traject niet voor nodig, maar dan moet je de kosten zelf betalen, die anders 'verstopt' zitten in het traject tot diagnosestelling. Psychologen moeten nu eenmaal ook geld verdienen, dus daar is wat mij betreft niets mis mee.

Wat betreft jouw punt over privacy, dat is in Nederland op een andere manier georganiseerd. Artsen en psychologen hebben geheimhoudingsplicht en zullen jouw gegevens nooit zonder jouw toestemming met anderen delen, anders dan via collegiale toetsing. Of de informatieverstrekking terug naar de verwijzer (huisarts). Ze zullen het zeker nooit met derden of de verzekering delen. Dat vertrouwen moet de basis vormen om je lief en leed met artsen en psychologen te kunnen delen. Ik kan me goed voorstellen dat jij, met jouw geschiedenis, dat vertrouwen niet hebt. Maar probeer het ook van de andere kant te bekijken. Volgens mij ben je heel erg intelligent, als ik alleen al het Nederlands lees dat je schrijft. En dat je naast Russisch ook Engels en Spaans kent.

Just my 2 cents, en nogmaals wens ik je het allerbeste toe.

Groetjes, Frederieke.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Klagen over een UMCG psycholoog

Bericht door Lise »

Ik volg niet helemaal of het nu om een diagnose of een deskundigenverklaring gaat.

Bij dat eerste kan ik me voorstellen dat een psycholoog juist getriggerd wordt als je zegt: daar en daar wil ik het absoluut niet over hebben.
Bij dat tweede snap ik dat veel minder. Dat is een formaliteitsgesprek.