stappen medisch traject

Psychologen en procedures
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2022, 09:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

stappen medisch traject

Bericht door Martin »

Hallo iedereen,

Ik ben me aan het verdiepen in de medische transitie stappen, en begrijp dat de snelse Nederlandse route is om me te laten verwijzen via de huisarts naar Psytrans en deVaart, en kijken waar ik het eerste terecht kan.

Nu is mijn vraag; is dit voldoende, of moet/kan ik me ook nu al (gezien wachttijden) bij andere behandelaars inschrijven voor hormoonbehandeling en mastectomy voor wanneer ik mijn officiele diagnose heb of wordt dat geregeld via Psytrans/devaart?
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: stappen medisch traject

Bericht door Lise »

Dat wordt geregeld door Psytrans/De Vaart.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: stappen medisch traject

Bericht door San(ne) »

Hoi Martin,

De verwijzing wordt inderdaad door De Vaart/Psytrans geregeld.

Wat je wel alvast kan doen is je inlezen in welke instanties er zijn voor hormoonbehandelingen en chirurgische ingrepen. Je kunt dan bij de betreffende GGZ-aanbieder aangeven waar je naar doorverwezen wilt worden. Voor mastectomie zijn in elk geval Gender Clinic (Smit, Bouman), MC Velsen (Kanhai) en MC Bloemendaal (Van Loenen) een optie.

Bij MC Bloemendaal kun je je al eerder aanmelden voor een operatie, als je al weet dat je bijna de diagnostische fase gaat afronden bij De Vaart/Psytrans. De verwijzing moet dan wel bij MC Bloemendaal zijn vóórdat de daadwerkelijke operatiedatum is.
Echter, ik maak op uit je bericht dat je ook testosteron wilt gaan gebruiken. Voor zover ik weet hanteren de meeste klinieken een wachttijd van 6 maanden tussen start hormonen en een mastectomie. Dus als je inderdaad ook met HRT begint moet je sowieso langer wachten dan de huidige wachttijd voor een operatie is.

Ik heb geen ervaring met endocrinologen, omdat ik zelf niet gekozen heb voor hormoontherapie, dus weet niet welke partijen er zijn en of het al zin heeft om je eerder aan te melden, zodat je na diagnose meteen kunt starten.

Het is in elk geval te vroeg om al bij endocrinologen/chirurgen aan te kloppen als je nog niet in behandeling bent bij een GGZ-instantie.
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: stappen medisch traject

Bericht door sammy »

Wat ik begreep van mijn psych bij psytrans is dat er idd veel klinieken/artsen zijn die willen dat je eerst 6 maanden aan de Testo moet. Maar dat dat bij de Gender Clinic geen vereiste is!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die