Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ervaringen met Finasteride aurobindo (kaalheid)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
DVA
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 feb 2022, 18:57
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Hij/hem

Ervaringen met Finasteride aurobindo (kaalheid)

Bericht door DVA »

Ik ben sinds 5 weken begonnen aan Testavan gel en daarbij finasteride 1 mg om kaalheid tegen te gaan. Omdat mijn vader al jong kaal was heb ik advies gekregen dit preventief te gebruiken ook ivm mijn leeftijd.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik lees ook in de bijsluiter dat je libido hiervan omlaag gaat.

Ik merk ook dat ik de laatste 3 weken een paar kilo ben aangekomen terwijl mijn eetpatroon niet veranderd is .Komt dit door de testosteron dat je zoveel meer vocht vasthoudt ?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen met Finasteride aurobindo (kaalheid)

Bericht door San(ne) »

Finasteride is een DHT-blokker.

De teruggang in libido die je in de bijsluiter leest is vooral voor cis mannen (soms) een probleem. Je kunt denken aan moeite met een erectie of teruggang in libido. Als trans masculien persoon, die net begint met T zal hier niks van te merken zijn, omdat je libido sowieso een flinke boost krijgt door de switch van een oestrogeendominante naar testosterondominante hormoonhuishouding.
DVA
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 feb 2022, 18:57
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Ervaringen met Finasteride aurobindo (kaalheid)

Bericht door DVA »

Dankjewel voor je reactie en uitleg, duidelijk. Ik heb nog geen libido verhoging ervaren dus ik dacht misschien het aan de Finasteride lag. Ik ben ook nog maar 5 weken aan de T (2 pompjes per dag) dus misschien is dat nog te kort ?
Evy1946
Berichten: 218
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Ervaringen met Finasteride aurobindo (kaalheid)

Bericht door Evy1946 »

Een van de bijwerkingen van finasteride is, DHT dihydrotestosteron, omzetting van testosteron in oestrogeen , gevolg borst groei. Een andere bijwerking is het verkleinen van de prostaat.
Finasteride is een hormoon.
Het middel wordt in 1 mg of 5 mg voorgeschreven. Dat laatste alleen door de huisarts. Pas er wel mee op.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen met Finasteride aurobindo (kaalheid)

Bericht door San(ne) »

Evy1946 schreef: 04 jan 2023, 14:18 Een van de bijwerkingen van finasteride is, DHT dihydrotestosteron, omzetting van testosteron in oestrogeen , gevolg borst groei. Een andere bijwerking is het verkleinen van de prostaat.
Finasteride is een hormoon.
Het middel wordt in 1 mg of 5 mg voorgeschreven. Dat laatste alleen door de huisarts. Pas er wel mee op.
Dit is niet relevant voor AFAB/FtM/FtNB mensen.
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Ervaringen met Finasteride aurobindo (kaalheid)

Bericht door sammy »

Ik wil ook graag aan de testo, maar ben ook bang voor kaalheid omdat mijn vader daar rond zijn 18e al last van had.
Wat zijn gevolgen voor transmasculiene van finasteride? (Behalve dan de kaalheid tegen gaan)
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die