Ik heb me haar geknipt maar nu voel ik me zowel blij als een beetje onzeker wat nu?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Noah-was-here
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 okt 2022, 09:29
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem/hen/die

Ik heb me haar geknipt maar nu voel ik me zowel blij als een beetje onzeker wat nu?

Bericht door Noah-was-here »

Hey hallo mensen ik heb laats me haar geknipt en ben er heel erg blij mee ik voel me gelukkig en wel mannenlijk alleen...nu hadden ik en mam het over dat ik mischien niet teveel moet hopen dat ik word gezien als man en dat ze me vast gaan zien als persoon want ook mannen kunnen lang haar hebben ik ben daar wel mee eens alleen tja ik voelde me ongelukkig met lang haar en het voelde een beetje raar en nu is me eerste vraag is het oudewets om te denken van oh ik heb nu kort haar nu kunnen mensen me zien zoals ik ben of is dat niet zo goed? Ook ben ik bang dat omdat ik niet echt uit de kast ben op me werk om zo te verschijnen en ben bang voor opmerkingen is dat raar dat ik dit heb? En hoe kom ik van deze onzekerheden af?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Noah-was-here op 03 jan 2023, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Ik heb me haar geknipt maar nu voel ik me zowel blij als een beetje onzeker wat nu?

Bericht door Hal »

Vroege transitie is sowieso lastig - het komt best wel veel voor dat je zelfperceptie en die van de rest van de wereld een stuk uit de pas gaan lopen en dat dat een poos wringt. Hoe je gezien wordt ligt natuurlijk een stukje aan je presentatie, maar vooral ook heel erg aan de omgeving, de belevingswereld van degene die jou ziet en zeker ook aan de context waarin je je bevindt. En daar kun je best mee spelen, en als je daarbij een beetje op stereotypes leunt, is dat helemaal niet erg.

Eigen voorbeeldje: ik ben "van mezelf" best alternatief. Had jarenlang een hanekam, fel gekleurd haar, piercings, kleedde me punk of goth (afhankelijk van het decennium en m'n stemming). En toen het voor mij belangrijk werd dat mensen me als man gingen behandelen, heb ik mezelf wat conservatiever ingericht. Wat minder gek haar, wat zakelijker kleding (voor FtM en FtNB transitities komt het nogal eens voor dat je een periode echt veel jonger wordt geschat dan je eigenlijk bent - met formelere kleding kun je dat weer een beetje beinvloeden), nettere schoenen... Ik wil op den duur wel weer een beetje terug naar de alternatieve hoek, maar niet ten koste van passabiliteit - en dat is mijn persoonlijke keuze.

Er is niet echt een goede of foute keuze in - je mag jezelf steeds een beetje opnieuw uitvinden, meer experimenteren en dingen proberen die dan toch niet goed blijken te werken: in eerste instantie voor jezelf en je eigen geluk en opas in tweede instantie voor de buitenwereld. En daarmee leer je vanzelf ook leven met die onzekerheid - mensen kunnen van buiten niet zien wat er bij jou van binnen leeft, en het zal ze ook zelden echt interesseren.

Succes!
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Noah-was-here
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 okt 2022, 09:29
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem/hen/die

Re: Ik heb me haar geknipt maar nu voel ik me zowel blij als een beetje onzeker wat nu?

Bericht door Noah-was-here »

Hal schreef:Vroege transitie is sowieso lastig - het komt best wel veel voor dat je zelfperceptie en die van de rest van de wereld een stuk uit de pas gaan lopen en dat dat een poos wringt. Hoe je gezien wordt ligt natuurlijk een stukje aan je presentatie, maar vooral ook heel erg aan de omgeving, de belevingswereld van degene die jou ziet en zeker ook aan de context waarin je je bevindt. En daar kun je best mee spelen, en als je daarbij een beetje op stereotypes leunt, is dat helemaal niet erg.

Eigen voorbeeldje: ik ben "van mezelf" best alternatief. Had jarenlang een hanekam, fel gekleurd haar, piercings, kleedde me punk of goth (afhankelijk van het decennium en m'n stemming). En toen het voor mij belangrijk werd dat mensen me als man gingen behandelen, heb ik mezelf wat conservatiever ingericht. Wat minder gek haar, wat zakelijker kleding (voor FtM en FtNB transitities komt het nogal eens voor dat je een periode echt veel jonger wordt geschat dan je eigenlijk bent - met formelere kleding kun je dat weer een beetje beinvloeden), nettere schoenen... Ik wil op den duur wel weer een beetje terug naar de alternatieve hoek, maar niet ten koste van passabiliteit - en dat is mijn persoonlijke keuze.

Er is niet echt een goede of foute keuze in - je mag jezelf steeds een beetje opnieuw uitvinden, meer experimenteren en dingen proberen die dan toch niet goed blijken te werken: in eerste instantie voor jezelf en je eigen geluk en opas in tweede instantie voor de buitenwereld. En daarmee leer je vanzelf ook leven met die onzekerheid - mensen kunnen van buiten niet zien wat er bij jou van binnen leeft, en het zal ze ook zelden echt interesseren.

Succes!
Ohh yeah inderdaad dat is waar! Ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan met dat het gaat schommelen en ja goed idee! En oh ja ik denk dat dat inderdaad goed is ben ook benieuwd of ik uberhoud reacties op me haar ga krijgen

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Ik heb me haar geknipt maar nu voel ik me zowel blij als een beetje onzeker wat nu?

Bericht door Daan_3 »

Hal schreef: 04 jan 2023, 10:29 Eigen voorbeeldje: ik ben "van mezelf" best alternatief. Had jarenlang een hanekam, fel gekleurd haar, piercings, kleedde me punk of goth (afhankelijk van het decennium en m'n stemming). En toen het voor mij belangrijk werd dat mensen me als man gingen behandelen, heb ik mezelf wat conservatiever ingericht. Wat minder gek haar, wat zakelijker kleding (voor FtM en FtNB transitities komt het nogal eens voor dat je een periode echt veel jonger wordt geschat dan je eigenlijk bent - met formelere kleding kun je dat weer een beetje beinvloeden), nettere schoenen... Ik wil op den duur wel weer een beetje terug naar de alternatieve hoek, maar niet ten koste van passabiliteit - en dat is mijn persoonlijke keuze.
Slim! Ik ben 34 maar word al jaren een stuk jonger geschat, zelfs al voor ik me bewust was dat ik trans ben. Misschien moet ik ook eens naar wat nettere kleding gaan kijken...

En Noah, ik denk dat het belangrijkste is dat jij blij bent met je haar. Als dat betekent dat je een beetje "ouderwets" denkt, dan moet dat maar toch? Het voordeel dat lang haar bij mannen en kort haar bij vrouwen geaccepteerd wordt, is dat het makkelijker is om je uiterlijk te veranderen zonder dat het grote vraagtekens oproept. Ideaal dus voor mensen die nog in de kast zitten, maar wat minder fijn voor mensen die juist wel duidelijk willen laten zien wie ze zijn. Ik denk dat behalve de typische "goh, naar de kapper geweest?" opmerkingen, het verder wel mee zal vallen.
Gebruikersavatar
Noah-was-here
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 okt 2022, 09:29
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem/hen/die

Re: Ik heb me haar geknipt maar nu voel ik me zowel blij als een beetje onzeker wat nu?

Bericht door Noah-was-here »

Daan_3 schreef:
Hal schreef: 04 jan 2023, 10:29 Eigen voorbeeldje: ik ben "van mezelf" best alternatief. Had jarenlang een hanekam, fel gekleurd haar, piercings, kleedde me punk of goth (afhankelijk van het decennium en m'n stemming). En toen het voor mij belangrijk werd dat mensen me als man gingen behandelen, heb ik mezelf wat conservatiever ingericht. Wat minder gek haar, wat zakelijker kleding (voor FtM en FtNB transitities komt het nogal eens voor dat je een periode echt veel jonger wordt geschat dan je eigenlijk bent - met formelere kleding kun je dat weer een beetje beinvloeden), nettere schoenen... Ik wil op den duur wel weer een beetje terug naar de alternatieve hoek, maar niet ten koste van passabiliteit - en dat is mijn persoonlijke keuze.
Slim! Ik ben 34 maar word al jaren een stuk jonger geschat, zelfs al voor ik me bewust was dat ik trans ben. Misschien moet ik ook eens naar wat nettere kleding gaan kijken...

En Noah, ik denk dat het belangrijkste is dat jij blij bent met je haar. Als dat betekent dat je een beetje "ouderwets" denkt, dan moet dat maar toch? Het voordeel dat lang haar bij mannen en kort haar bij vrouwen geaccepteerd wordt, is dat het makkelijker is om je uiterlijk te veranderen zonder dat het grote vraagtekens oproept. Ideaal dus voor mensen die nog in de kast zitten, maar wat minder fijn voor mensen die juist wel duidelijk willen laten zien wie ze zijn. Ik denk dat behalve de typische "goh, naar de kapper geweest?" opmerkingen, het verder wel mee zal vallen.
Ohh yeah goed idee en ja ga ervoor en ondertussen wees ook lekker jezelf! En ja inderdaad zekerweten dit is allemaal helemaal goed alleen mijn moeder wees me hierop aan over oudewets denken en ik ben juist blij met me kapsel en inderdaad ik wil juist mezelf uiten! En dit komt allemaal goed dankjewel! En ik moet denk meer meer tijd voor mezelf nodig

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk