Nieuwe chat! Zie dit topic.

Chirurgen voor mastectomie zonder tepels

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Chirurgen voor mastectomie zonder tepels

Bericht door Ryn »

Hai,

Ik heb bijna toestemming om een mastectomie te krijgen van het vumc. Het wordt voor mij dubbele incisie, en ik zie het punt van tepels terugplaatsen niet zo. Ik heb geen zin in extra risico op complicaties, geen zin in een stukje huid weghalen dat wel gevoel heeft om er een tepel voor terug te plaatsen die geen gevoel heeft, en ik ben toch van plan om eroverheen te tatoeëren dus voor het aanzicht hoeft het ook niet. Dus van mij mogen ze dat terugplaatsen van tepels laten zitten. Gewoon één stap minder, toch?

Dus dat heb ik tegen die psychiater gezegd en hij zegt 'ja nouja volgens de filosofie van het vu moeten we wel een cisgender lichaam nabootsen, en mensen hebben nou eenmaal tepels, dus het vu verwijst mensen niet door naar chirurgen die mastectomie zonder terugplaatsing van tepels doen'. ( :roll: ) Maar hij voegde er ook aan toe 'maar als jij een chirurg kan vinden die dat wel doet, dan kan die chirurg dit wel uitvoeren met onze toestemming, en het wordt op dezelfde manier vergoed.'

Dus vraag 1, klopt dat? Kom ik met een externe chirurg echt niet in de problemen met verzekeringen?
Vraag 2, kent iemand een chirurg (met een beetje reputatie) in Nederland die dat zou kunnen doen? Ik weet van anderen dat dit buiten Nederland niet een probleem is (niet dat ik een naam heb), maar ik weet ook niet of verzekering daar moeilijk over gaat doen.
vraag 3, hoe zit het met wachtlijsten bij eventuele chirurgen die dit uitvoeren?

Als het niet lukt, nouja dan maar met tepels I guess. Ik vind het alleen zo raar dat ik een compromis moet sluiten op mijn eigen lichaam. Het is toch gewoon none of their flippin business? Het is toch niet ethisch om iemand te dwingen extra risico te nemen met hun eigen lichaam alleen maar om cisnormativiteit te handhaven?
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Chirurgen voor mastectomie zonder tepels

Bericht door Hal »

Je zou Dr. Van Loenen zeker eens kunnen bellen om te vragen of zij dit doet. Zij zit bij Medisch centrum Bloemendaal en staat zeer hoog aangeschreven.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Chirurgen voor mastectomie zonder tepels

Bericht door San(ne) »

Van Loenen heeft eerder mastectomies zonder tepel gedaan. Op zorg kaart staan recensies waaruit dit blijkt.

Echt walgelijk die standaard van het Vu.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: Chirurgen voor mastectomie zonder tepels

Bericht door Ryn »

Thanks :)

Ik heb van Loenen gebeld, en ik heb in Juli een intake :)
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Chirurgen voor mastectomie zonder tepels

Bericht door Josh »

Ter info voor mensen die dit eventueel ook lezen. Een puntje is niet altijd waar over het geen gevoel: het is mogelijk dat de teruggeplaatste tepels wel gevoel hebben. Dit heeft vaak te maken met de techniek van de chirurg en het herstel. Maar het is dus niet in alle gevallen zo dat de tepels geen gevoel meer hebben bij een vrije tepeltransplantatie. Er zijn genoeg transmannen die nog steeds gevoel behouden in hun tepels of de huid eronder.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)