Borstverwijdering

Psychologen en procedures
Mischa
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 dec 2022, 21:51
Gender: Non-binair
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Borstverwijdering

Bericht door Mischa »

Hallo,

Ik heb zelf cup H en heb daar lichamelijk maar ook psychisch erg last van.
Ik zit zelf daarom al heel lang aan een bordtverwijdering te denken.
Maar hoe begin ik?
Ik ben zelf 1.61 'm en weeg rond de 120/125kg. Weet niet of dat een probleem is.
In ieder geval zal ik binnenkort een afspraak maken met de huisarts hierover.
Vraag me af of dit evt vergoed word of wat de kosten zijn hiervan?
Moet je dan op een wachtlijst ofzo? Of heb je dan nog heel veel onderzoeken of wat dan ook nodig?
Hoe gaat dat verder in z'n werk?
Ik heb zoveel vragen hierover.
Kan iemand mij hier misschien meer over vertellen alsjeblieft?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Borstverwijdering

Bericht door San(ne) »

Stappen:
1. Doorverwijzing huisarts naar een erken d genderteam. Dat kan een universitair ziekenhuis zijn (VuMC, UMCG of Radboud) of een ggz-aanbieder met erkend genderteam (de vaart, Psytrans etc. Lijstje is op transvisie.nl te vinden). Wachttijden zijn lang tot psychologisch traject start. Vooral bij de universitaire ziekenhuizen.
2. Doorlopen psychologisch traject, met uiteindelijk, na diagnose, een doorverwijzing voor mastectomie (borstverwijdering) en/of hormonen en evt andere operaties.
3. Operatie bij chirurg naar keuze (kan bij universitair ziekenhuis zelf, MC Bloemendaal, MC Velsen of Gender Clinic).

Op deze manier wordt alles vergoed vanuit de basisverzekering. Let wel op dat wanneer je een privékliniek kiest voor de operatie (MC Velsen/Bloemendaal je wel een restitutiepolis nodig hebt in het jaar van de operatie).

Alternatieve route is een mastectomie in het buitenland laten doen en er uit eigen zak voor betalen. Dit is waarschijnlijk sneller. In Nederland kost de ingreep een kleine €6000,-. Zal in het buitenland ook zoiets zijn, maar precies weet ik het niet.

Ikzelf heb de bovenstaande stappen doorlopen via psychologenpraktijk De Vaart. In juli 2021 ben ik doorverwezen door de huisarts en 23 januari 2023 ga ik onder het mes. Ik heb in mijn traject bij de psycholoog geen bijzonderheden gehad en daarom geen extra sessies gehad voordat ik werd doorverwezen naar MC Bloemendaal.
Ik geloof dat het via Psytrans ietsje sneller gaat, maar aan zo’n tijd van huisarts tot operatie moet je wel denken.

Voor zover ik weet werken chirurgen met een max BMI voor de mastectomie. Ik weet niet precies hoe veel dat is, maar heb het vermoeden dat je daar overheen zit. Je moet dan (verantwoord) afvallen of een chirurg zoeken (toch evt in buitenland) die de operatie wel aandurft.
Mischa
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 dec 2022, 21:51
Gender: Non-binair
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Borstverwijdering

Bericht door Mischa »

Dankjewel voor je reactie.
Ik zal binnenkort zeker een afspraak gaan maken bij de huisarts voor een doorverwijzing.