Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Isa
Gast

Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Isa »

Hallo allemaal,

Voor een journalistiek onderzoek houd ik me bezig met ervaringen van transgenders die uit een orthodox-protestants of evangelisch milieu komen.
Ik heb inmiddels al een aantal interviews afgenomen en heb het idee gekregen dat er vaak sprake is van een gevoel van afwijzing door school, kerk en gezin. Ook zijn er mensen die denken dat 'genezing' mogelijk is door middel van therapie. Dat moet voor iemand die transgender is heel pijnlijk en kwetsend zijn. Ik zou over deze onderwerpen graag geheel vrijblijvend met iemand over willen praten. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, reageer dan op deze post, dan kunnen we contact opnemen.

Met vriendelijke groet,

Isa
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Frederieke »

Huh, onder welke steen heb jij gezocht? Ik ben meelevend lid van de Protestantse gemeente, zowel lid van jeugdraad, wijkkerkenraad als algemene kerkenraad.

Ook van bijzonder conservatieve wijkgemeenten geen onvertogen woord gehoord. Alleen maar positieve reacties gehad. Zoals zo vaak geldt: openheid is je vriend.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Eva »

Wel, Frederieke, ik kan je garanderen dat (bijvoorbeeld) in Oudgereformeerde Gemeenten een heel wat guurder wind waait…
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Frederieke »

Zeker, in elk geval qua leer. Ik heb ook van dergelijke scherpslijpers in mijn kennissenkring. Maar ook daar heb je weldenkende en minder weldenkende mensen. Net als overal. (Ik denk bijvoorbeeld even aan een zekere populistische partij :? )

De weldenkende kun je met openheid vaak een eind meekrijgen. Niet dat ze het begrijpen, maar wel dat ze het respecteren.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Eva »

De mensen waaraan ik denk, de ‘bevindelijken’ zou ik toch zeker niet tot scherpslijpers willen rekenen. Onweldenkend evenmin.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Marije »

Mijn moeder is dominee en dat gaat niet goed in combinatie met mijn transitie. Je mag me rustig een berichtje sturen, misschien is het wel goed dat ik er eens wat meer over praat. Momenteel heb ik het contract gepauzeerd omdat ik er niet iemand bij kan hebben die aan de handrem hangt.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
vickyblauw
Berichten: 296
Lid geworden op: 24 sep 2014, 10:40
Gender: Transgender

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door vickyblauw »

Het is een beetje heen en weer slingeren tussen wettisch dogmatisme en je eigen gevoel.
En daar probeer ik dan weer een beetje tussendoor te laveren.
Oud-gereformeerd gedoopt. Reformatorisch geprogrammeerd.
Hopelijk maak ik de juiste keuzes voor mezelf.
You can't run away from the person you are in your heart. Just be!
Isa
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2023, 13:59
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Isa »

Marije schreef: 18 jan 2023, 06:41 Mijn moeder is dominee en dat gaat niet goed in combinatie met mijn transitie. Je mag me rustig een berichtje sturen, misschien is het wel goed dat ik er eens wat meer over praat. Momenteel heb ik het contract gepauzeerd omdat ik er niet iemand bij kan hebben die aan de handrem hangt.
Hoi Marije, dankjewel voor je reactie en fijn om te horen dat je er over zou willen praten. Ik weet niet hoe je via dit forum persoonlijke berichten stuurt, dus zou je een mail kunnen sturen naar [email protected]? Dankjewel!
Isa
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2023, 13:59
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Isa »

Frederieke schreef: 17 jan 2023, 21:34 Huh, onder welke steen heb jij gezocht? Ik ben meelevend lid van de Protestantse gemeente, zowel lid van jeugdraad, wijkkerkenraad als algemene kerkenraad.

Ook van bijzonder conservatieve wijkgemeenten geen onvertogen woord gehoord. Alleen maar positieve reacties gehad. Zoals zo vaak geldt: openheid is je vriend.

Groetjes, Frederieke.
Hoi Frederieke,

Fijn om te horen dat jij alleen maar positieve reacties hebt gehad! Voor zover ik het begrijp verschilt het ook enorm per kerkgenootschap.

Groetjes, Isa
Laatst gewijzigd door Isa op 20 jan 2023, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Isa
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2023, 13:59
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Hoe is het om transgender te zijn in een christelijk milieu?

Bericht door Isa »

vickyblauw schreef: 18 jan 2023, 09:38 Het is een beetje heen en weer slingeren tussen wettisch dogmatisme en je eigen gevoel.
En daar probeer ik dan weer een beetje tussendoor te laveren.
Oud-gereformeerd gedoopt. Reformatorisch geprogrammeerd.
Hopelijk maak ik de juiste keuzes voor mezelf.
Hoi Vicky,

Dat lijkt me best wel ingewikkeld. Ik ben benieuwd naar dat wettische dogmatisme, en op welke manier dat invloed heeft op je leven.
Op welke manieren voelde je dat dogmatisme allemaal? Bijv. in je school, kerk, familie? En wat was dan precies de boodschap?
Mocht je er een keer over willen praten (geheel vrijblijvend), kan je een mailtje sturen naar [email protected].

Groetjes Isa