Tips levensverhaal?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Tips levensverhaal?

Bericht door Verkaasd »

Ik ben van plan om bij mijn 1e gesprek al het levensverhaal op tafel te slaan (letterlijk)

Heeft iemand tips of voorbeelden van hoe het er ongv uit zou moeten zien
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Josh »

Dat heeft weinig nut voor het 1e gesprek, geloof ik. Dat is meestal een kennismakingsgesprek met je psycholoog en bepalen wat je wensen zijn (voor zover bekend) bij een transitie.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb dat destijds ook gedaan, er wordt niet heel veel mee gedaan, als kort doorgelezen en in het dossier gestopt. Het is ook geen verplichting volgens mij. Ik zou gewoon je leven in korte zinnen samenvatten.
Irene
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door San(ne) »

Ik vind deze opdracht eerst lastig te beginnen, maar wat mij hielp is om je leven even op te knippen in delen.
Heb dus eerst iets verteld over herinneringen vóór school, daarna basisschooltijd, middelbare schooltijd, studie en werkzame leven tot nu. Dat maakte het voor mij iets behapbaarder. Heb per fase zowel iets verteld over mijn karakter, familie, vrienden als specifiek iets over mijn genderbeleving.

Succes!
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door ReneeCross »

Bij mijn intake vorige week bij het VUmc werd er mii gevraagd wat over mijzelf te vertellen. Dit zo uitgebreid mogelijk gedaan. Dit is allemaal in het verslag vak de arts gezet zag ik in mijn dossier en is voor de psycholoog naast de vragenlijst denk een goed begin. Ook heb ik al eerder een diagnose gesteld gekregen van een ggz genderteam en deze heb ik ook laten toevoegen aan mijn patiëntendossier.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Verkaasd »

Josh schreef: 27 jan 2023, 13:27 Dat heeft weinig nut voor het 1e gesprek, geloof ik. Dat is meestal een kennismakingsgesprek met je psycholoog en bepalen wat je wensen zijn (voor zover bekend) bij een transitie.
Dat gesprek had ik al met de endo
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Verkaasd »

San(ne) schreef: 27 jan 2023, 13:51 Ik vind deze opdracht eerst lastig te beginnen, maar wat mij hielp is om je leven even op te knippen in delen.
Heb dus eerst iets verteld over herinneringen vóór school, daarna basisschooltijd, middelbare schooltijd, studie en werkzame leven tot nu. Dat maakte het voor mij iets behapbaarder. Heb per fase zowel iets verteld over mijn karakter, familie, vrienden als specifiek iets over mijn genderbeleving.

Succes!
Oke.. Probleempje.

Ik herinner mij maar maximaal 15 dagen uit mijn jeugd
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wat je je niet herrinert kun je ook niet opschrijven ;)
Irene
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Frederieke »

Irene_de_Vreede schreef: 27 jan 2023, 20:01 Wat je je niet herrinert kun je ook niet opschrijven ;)
Precies, en waarschijnlijk is dat dan ook niet het interessantst. Ik heb min of meer hetzelfde gedaan als de post hierboven, van elk deel van mijn leven de voor mij memorabele momenten beschreven, of dat nou leuk was of niet. In mijn geval dus vanaf de lagere school tot het moment dat ik getrouwd ben, over onze dochter en mijn rol in haar opvoeding. Uiteindelijk is het jouw verhaal, dat een leidraad kan worden voor de gesprekken. En je moet er dus ook niet teveel gewicht aan toekennen. Gewoon beginnen en dan is het het snelste klaar ;-)

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Hal »

Ik heb destijds een paar bladzijden met losse fragmentjes en flarden uitgeleverd die ik grof had opgedeeld in 'tot einde basisschool' ,'tienerjaren', 'volwassen ik', 'de laatste paar jaar' (ik was tenslotte al ff uit de kast voordat ik iemand sprak). Dat waren soms dingen die ik meemaakte, gevoelens die ik had, dingen die anderen over me zeiden of stukjes interne monoloog.

Ben daar in een paar sessies doorheen gefietst met de psych waarbij ik elk fragmentje van context voorzag en de lijnen tussen de flarden trok. Dat werkte best lekker.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht