Psychologenpraktijk de vaart

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Moosi0519
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2023, 11:55
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Psychologenpraktijk de vaart

Bericht door Moosi0519 »

Hoi!
dit is vast al eens gevraagd maar ik kan het niet terugvinden dus ik vraag het gewoon.
Ik heb de 13e mijn intake bij De Vaart. Daarna moet ik nog 22 weken wachten tot ik ook echt in behandeling mag, nouja prima.
Maar wat ik mij afvraag is hoe lang het duurt vanaf het moment dat je in behandeling bent tot aan je deskundigenverklaring waarmee je naar een endo mag en naar queen hare majesteit dokter van loenen.
Weet iemand dit?
want hardstikke top 22 weken wachten tot je in "behandeling" mag maar dan moet je dus nog gaan "bewijzen" dat je trans bent :fpalm:
Ja, mijn vraag is dus eigenlijk hoe lang dat bewijzen ongeveer duurt.
Heeel veel liefs en groetjes, Moos
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Psychologenpraktijk de vaart

Bericht door wolvster »

Ik ben midden augustus begonnen met de behandeling en heb net vorige week mijn second opinion bij de psychiater gehad. Ik verwacht volgende week of de week daarop mijn deskundigenverklaring eigenlijk wel. Al met al dus ongeveer een half jaar.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Psychologenpraktijk de vaart

Bericht door San(ne) »

Hoi, ik heb net een mastectomie achter de rug en ben “gediagnosticeerd” bij De Vaart. Ik had in oktober 2021 mijn intake en in maart 2022 mijn eerste inhoudelijke gesprek bij de vaart en na 9 afspraken (ongeveer 1 per week) was dat deel klaar. Het wachten was toen op een afspraak met de psychiater. Ik geloof dat die ergens in augustus was.
Daarna heeft mijn behandelaar de verwijzing voor de mastectomie naar mijn kliniek naar keuze gestuurd.

Wat betreft het traject: het voelde niet alsof ik moest bewijzen dat ik trans ben. Dat gevoel gaf de psycholoog mij totaal niet. Waar wel een beetje mijn ogen van gingen rollen waren bepaalde vragenlijsten die ze moeten afnemen. Daar zaten duidelijk allemaal vragen tussen om te kijken of je niet een ander iets hebt waardoor je denkt trans te zijn. Ik heb dat ook gezegd tegen de psycholoog en regiebehandelaar en ze gaven aan dat het voor sommige mensen inderdaad niet echt een toevoeging is. Maarja, gewoon doorheen fietsen.
De algehele begeleiding vond ik echter goed. Er waren een aantal sessies waar ik wel wat aan had. Tegen het einde werden het hele korte sessies van soms slecht een kwartier, om de vaste stappen af te werken. De psycholoog vroeg dan altijd of ik nog iets wilde bespreken, als dat het zo was, dan ook goed.