"Mentaal stabiel"

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

"Mentaal stabiel"

Bericht door Verkaasd »

Als je bij het vumc in traject gaat, moet je kunnen aantonen dat je Mentaal stabiel bent.

Nou, dat ben ik niet (waarom wel) maar ik heb in maart een eerste telefonisch consult met een psychologen praktijk (2nd opinion, vrijwel zeker dat ik psychoses & Persoonlijkheidsstoornis heb ipv autisme.) Mijn volgende vumc afspraak is in april. Als ik tegen de psychiater zeg dat ik daar gesprekken heb, word ik dan als "stabiel" beschouwen?
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Irene_de_Vreede »

De versimpelde uitleg is: of je de transitie aankan. Dat lijkt me ook wel belangrijk.
Irene
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Verkaasd »

Irene_de_Vreede schreef: 01 feb 2023, 14:33 De versimpelde uitleg is: of je de transitie aankan. Dat lijkt me ook wel belangrijk.
Ik bedoel dat kan ik want, het is het enige waar ik naar uitkijk maar gaan ze dat geloven of moet ik een beetje janken daar
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1354
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Marije »

Lukt het je echt niet om tijdens die sessies met de psycholoog jezelf rustig te houden en proberen te zeggen wat ze willen horen? Dan ben je er het snelste doorheen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door ReneeCross »

Marije schreef: 01 feb 2023, 17:01 …..proberen te zeggen wat ze willen horen? Dan ben je er het snelste doorheen.
Is dat nou net niet wat je moet doen? Ben jezelf. Beter goed en gedegen onderzoek of je het wel aan kan toch? Tuurlijk zijn wij onze eigen ervaringsdeskundige, maar zeggen waarvan je denkt dat de ander het wil horen…het kan zelfs averechts werken lijkt mij.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1354
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Marije »

Ik weet 't niet. Sommige psychologen snappen dat bepaalde gedragingen worden veroorzaakt door genderdysforie. Soms heb ik het idee dat anderen daar meer moeite mee hebben.

Als je van jezelf weet wat oorzaak en gevolg is dan is het je goed recht om te proberen te halen waar je voor komt.

Naar mijn idee is dit probleem tegenwoordig veel minder groot als vroeger maar ik ben geen expert.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Irene_de_Vreede »

Marije schreef: 01 feb 2023, 17:01 Lukt het je echt niet om tijdens die sessies met de psycholoog jezelf rustig te houden en proberen te zeggen wat ze willen horen? Dan ben je er het snelste doorheen.
Dit is nou precies wat je niet moet doen! Je moet gewoon dicht bij jezelf blijven en open en eerlijk zijn, dat is vooral voor jezelf het beste.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1354
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Marije »

Ik denk niet dat er een one size fits all recept is.. het is niet zwart of wit...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Rutka »

Psychiatrisch verpleegkundige hier. Het is belangrijk dat je gestabiliseerd bent in je toestandsbeeld. Dat betekent niet dat je geen diagnose mag hebben, maar wel dat je behandeld moet worden.

De meeste recente WPATH standards of care stellen (bladzijde 171), dat het behandelen van psychiatrische ziektebeelden en verslaving belangrijk is, maar zeker geen obstakel mag vormen voor transitie-gerelateerde zorg. In plaats daarvan moeten interventies die gericht zijn op het verbeteren van de geestelijke gezondheid en verslaving de op transitie gerichte zorg faciliteren, die de kwaliteit van het leven kan verbeteren.

Een belangrijke meta analyse van 38 andere studies (zie https://docs.google.com/document/d/1O8E ... ue&sd=true) constateert, dat hoewel de hoeveelheden psychopathologie en psychiatrische stoornissen bij trans personen hoger liggen dan bij de cisgender populatie, deze wel degelijk verbeteren als er gender affirmatieve zorg wordt geleverd (zowel medisch als sociaal) en als gevolg van deze interventies vaak zelfs op dezelfde hoeveelheden uitkomt als de rest van de bevolking.

Nota bene VUmc zelf deed onderzoek naar mensen die naast gender incongruentie een psychose hebben (zie https://docs.google.com/document/d/1NRV ... ue&sd=true ). Uit een serie van beschreven cases blijkt, dat het gelijktijdig behandelen van genderdysfore en psychotische symptomen wel degelijk mogelijk en ook wenselijk is. Gesteld wordt, dat psychose niet langer meer gezien moet worden als uitsluitingscriterium voor zelfs een medische transitie en al helemaal niet de sociale transitie, zoals het gebruik van voornaamwoorden of de uiterlijke presentatie.
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Rutka »

Ik werk in een psychiatrische kliniek en er komen geregeld trans personen langs in opname, die dan geen affirmatieve zorg krijgen en de gender identiteit zelfs gezien wordt als symptoom van hun ziektebeeld. Ben nu bezig met het geven van klinische lessen, maar er is nog veel te winnen in de GGZ :(