HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Psychologen en procedures
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door CarlaJansen »

Hallo,

In de Gender Dysphoria Bilble (GDB: https://genderdysphoria.fyi/en/biochemical-dysphoria en breder), op Reddit trans fora en verspreid maar sporadisch hier op deze site begrijp ik dat HRT al heel snel een opluchting, een gelukkiger gevoel geeft - tenzij je niet trans bent, dan werkt het eerder omgekeerd.

Ik kan op deze site niet zo heel veel vinden, maar ik heb ook niet alle 970 zoekresultaten met "HRT" nagepluisd; er wordt vooral aandacht besteed aan de fysieke effecten, vervolgens de route en de wachttijden.

Daarom graag jullie ervaringen: welk effect had HRT op jullie gemoedstoestand van een paar dagen tot een paar maanden na start?

En als jullie ervaringen ook zo positief zijn als genoemde bronnen suggereren: is HRT voor een beperkte periode (1-3 maanden) dan niet de perfecte 'zeef'? Als het aanslaat ben je een goede kandidaat voor transitie, als het niet aanslaat ben je een kandidaat voor nader psychologisch onderzoek? In die periode zijn er nog geen onomkeerbare effecten voor zover ik weet.
N.B.: ik ben op de hoogte van het instellen van medicijnen als het gaat om merken, doseringen, toedieningsvormen. Maar even los daarvan?

Groetjes en dank voor jullie inzichten,
Carla
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn gemoedstoestand verbeterde duidelijk bij de start van de HRT, maar of dat door de HRT kwam of door het pure idee dat er eindelijk wat ging gebeuren weet ik niet. Hoe dit werkt bij niet transen heb ik echt geen idee van, ik zou er als diagnose niet op vertrouwen :)
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Marije »

Ik voelde me na de hrt eindelijk mezelf. Niet meer die compensatie drang van de testosteron en geen erecties meer.

Omdat ik elke paar maanden een iets hogere dosering kreeg werd het steeds beter en fijner.

Als je het geluk hebt dat je borsten gaan groeien is dat onomkeerbaar. Als je nog meer geluk hebt en brede heupen krijgt zal dat misschien wel weer weggaan als je toch stopt.

Ik heb vandaag mijn SRS gehad dus nu mag ik van de blokkers af. Happy girl. Geniet van je transitie meid!
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door CarlaJansen »

Marije schreef: 13 feb 2023, 16:46 ...
Ik heb vandaag mijn SRS gehad dus nu mag ik van de blokkers af. Happy girl. Geniet van je transitie meid!
Van harte gefeliciteerd met je GCS (Gender Confirming Surgery, Reparatie - Valérie Lempereur)! Hoop dat alles goed is gegaan en snel geneest. :happy-cheerleaderkid:
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door EmilyFara »

Ik kan niet echt een harde lijn zetten bij krijgen van HRT en het beter/goed worden van m'n gemoedsrust. Ik ben wel van 25 jaar zware depressie af. Ik voel me... normaal... Mijn niveau is nog te laag, dus misschien dat ik daardoor niet mijn volledige 100% ben. Maar er zit zeker wel vooruitgang in. Kan me ook beter concentreren, maar of dat nou komt door de HRT of door het verdwijnen van mijn depressie weet ik niet.
Marije schreef: 13 feb 2023, 16:46 [...]
Ik heb vandaag mijn SRS gehad dus nu mag ik van de blokkers af. Happy girl. Geniet van je transitie meid!
GEFELICITEERD! \o/
Ik heb donderdag mijn intake, zo opgewonden ^-^
Hoop dat alles goed gegaan is en dat je niet te veel pijn hebt <3
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Marije »

Ik zal het topic niet teveel highjacken... ik zal later mijn dagboek bijwerken... alles ging perfect en ik voel me goed. Bijna geen pijn en redelijke eetlust. Veel drinken...

Eindelijk klopt alles... zelfs doorlekken en maandverband verschonen...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Lise »

CarlaJansen schreef: 13 feb 2023, 15:54 En als jullie ervaringen ook zo positief zijn als genoemde bronnen suggereren: is HRT voor een beperkte periode (1-3 maanden) dan niet de perfecte 'zeef'? Als het aanslaat ben je een goede kandidaat voor transitie, als het niet aanslaat ben je een kandidaat voor nader psychologisch onderzoek? In die periode zijn er nog geen onomkeerbare effecten voor zover ik weet.
N.B.: ik ben op de hoogte van het instellen van medicijnen als het gaat om merken, doseringen, toedieningsvormen. Maar even los daarvan?

Groetjes en dank voor jullie inzichten,
Carla
Ik merkte binnen die paar maanden psychisch niet zo veel qua gemoedstoestand los van de eerste euforie, niet in positieve zin en niet in negatieve zin, en volgens mijn psycholoog is dat normaal. Ik denk dat je er niet op kan rekenen dat een externe invloed (zoals medicatie en hoe je daarop reageert) jou gaat vertellen of je een goede kandidaat bent voor transitie, dat zal je toch echt zelf uit moeten vogelen.
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Rutka »

Het deed erg veel voor me, maar voor mij is het ingewikkeld om de grens te leggen, tussen wat veroorzaakt werd door mijn nieuwe biochemie en wat kwam door het feit dat ik eindelijk mezelf durfde te zijn, waarbij hoorde dat ik de gevoelens toestond en het daaruit volgende gedrag, dat bij mijn gender identiteit past. Ik zat ineens te huilen bij romantische komedies, kon niet meer tegen geweld op tv, werd ineens heel zorgzaam en sociaal, stukje bij beetje kwam er een veel liever en gelukkiger persoon bovendrijven. Maar daarin landen was een langdurig proces dat eerder jaren dan maanden duurde. Een deel daarvan is hormonaal bepaald, een deel daarvan is stukken van jezelf naar buiten durven laten komen die altijd al latent in je aanwezig waren en een deel daarvan natuurlijk ook het jezelf conditioneren in bij je gender passend gedrag.
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door CarlaJansen »

Irene_de_Vreede schreef: 13 feb 2023, 16:05 ... ik zou er als diagnose niet op vertrouwen :)
Nee, zou ik ook niet doen, vandaar dat ik het had benoemd als grove zeef met vervolg acties in geval van twijfel.
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door CarlaJansen »

EmilyFara schreef: 13 feb 2023, 17:39 ... Ik voel me... normaal... Mijn niveau is nog te laag, dus misschien dat ik daardoor niet mijn volledige 100% ben. Maar er zit zeker wel vooruitgang in. Kan me ook beter concentreren, maar of dat nou komt door de HRT of door het verdwijnen van mijn depressie weet ik niet.
Dat lijkt me een prachtig resultaat!