Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe lang testosteron voordat je hysterectomie mag?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Moosi0519
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2023, 11:55
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Hoe lang testosteron voordat je hysterectomie mag?

Bericht door Moosi0519 »

Hallo allemaal!
Ik wil heel graag een combi operatie waarbij ik tegelijk de mastectomie en de hysterectomie heb.
Nu vertelde iemand mij dat je voor de mastectomie een half jaar aan de testosteron moet zitten en voor de hysterectomie een heel jaar al aan de testosteron moet zijn.
Weten jullie of dit klopt?
Groetjes!
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Hoe lang testosteron voordat je hysterectomie mag?

Bericht door San(ne) »

Ik dacht eigenlijk dat deze operaties niet meer samen werden gedaan. Maar weet dat niet zeker.

Het verschilt per chirurg hoe lang je T moet gebruiken voor de operaties. ALS je T gebruikt is inderdaad een half jaar gangbaar. In elk geval MC Bloemendaal houdt een half jaar wachttijd aan. Volgens mij is dit voor Gender Clinic geen vereiste en mag je daar al sneller onder het mes.

Maar, het is geen verplichting meer om überhaupt testosteron te gebruiken als je geopereerd wilt worden. Ik doe dat niet en heb in januari een mastectomie ondergaan. Als je nog niet aan de T bent, maar dat sowieso wel je plan is geldt wel dat doorgaans de volgorde eerst half jaar T en dan operatie is.

Voor de hysterectomie weet ik niet wat de wachttijd is als je T gebruikt/gaat gebruiken.
Moosi0519
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2023, 11:55
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Hoe lang testosteron voordat je hysterectomie mag?

Bericht door Moosi0519 »

San(ne) schreef: 07 mar 2023, 13:26 Ik dacht eigenlijk dat deze operaties niet meer samen werden gedaan. Maar weet dat niet zeker.

Het verschilt per chirurg hoe lang je T moet gebruiken voor de operaties. ALS je T gebruikt is inderdaad een half jaar gangbaar. In elk geval MC Bloemendaal houdt een half jaar wachttijd aan. Volgens mij is dit voor Gender Clinic geen vereiste en mag je daar al sneller onder het mes.

Maar, het is geen verplichting meer om überhaupt testosteron te gebruiken als je geopereerd wilt worden. Ik doe dat niet en heb in januari een mastectomie ondergaan. Als je nog niet aan de T bent, maar dat sowieso wel je plan is geldt wel dat doorgaans de volgorde eerst half jaar T en dan operatie is.

Voor de hysterectomie weet ik niet wat de wachttijd is als je T gebruikt/gaat gebruiken.
Oke ! Dan ga ik even bij van loenen zelf checken of dat bij haar zo is. Ik was niet zo lang geleden bij een transvisie bijeenkomst en daar vertelde van loenen samen met 2 gynaecologen dat ze die combi operatie willen gaan doen onder de naam TRANSMED. Ik hoop dat ze dat doen… niet zo’n zin 2 keer te moeten herstellen. Maar dankjewel voor je antwoord. Ik zit nu een maand aan de testosteron, dus dan zou ik nog 11 maandjes moeten wachten en de wachtlijst is natuurlijk sowieso een half jaar of zoiets.
Daniël
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2022, 20:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Hoe lang testosteron voordat je hysterectomie mag?

Bericht door Daniël »

De operaties mogen nog wel samen uitgevoerd worden, tenminste bij het Radboud. Ik heb dit laatst zelf ook nagevraagd. Het ligt er alleen aan welke operaties jij wilt laten doen. Als jij alleen een mastectomie en hysterectomie wil laten doen, dan kun je ze combineren (let wel op het zware herstel van 2 operaties in één). Als jij hiernaast ook nog een colpectomie zou willen laten doen, kan je beter de mastectomie apart doen en dan de hyst. en colpect. samen doen. Dit, omdat als je de hysterectomie als eerst laat doen, laat dit littekenweefsel achter en kan de colpectomie niet meer zo makkelijk en simpel uitgevoerd worden.