Zelfmedicatie, goed idee?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Jes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2023, 10:39
Gender: Trans MtF

Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door Jes »

Hallo allemaal,

Ik ben 22 jaar en nu recent doorverwezen naar de genderpoli na jaren mezelf te verbergen. Alleen ik ben best ongeduldig door mijn leeftijd en wil eigenlijk zo snel mogelijk mezelf zijn. Ik had een paar vraagjes over zelfmedicatie en ik zou het waarderen als iemand mij kon helpen.

-Ik kreeg te horen dat de UMCG genderpoli vermoedelijk je vraagt te stoppen met zelfmedicatie, klopt dit?

-De gevolgen van HRT stoppen zijn toch niet zo extreem? Als ik al borsten heb kunnen die toch niet weer verdwijnen als ik voorzichtig ben? Misschien een beetje meer haargroei, maar daar kan ik wel tegen. Of zit ik er naast?

-Kan zelfmedicatie je transitie hinderen? bijv. de feminisatieoperaties of tepelcorrectie. (Dus te vroeg beginnen)

-Wat zijn de gevaren bij zelfmedicatie?

-Als ik eerst zelf mijn zaadcellen laat invriezen voor een eventuele kinderwens. En dan later tijdens of na mijn traject bij het UMCG aanklop bij mijn zorgverzekeraar kan ik dan nog steeds vergoeding hiervoor krijgen?

-Ik neem aan dat in mijn geval (MtF) ik alleen Estriadol en anti-androgeen nodig heb? Is hier een schema voor te vinden hoe ik het moet gebruiken? Ik weet dat ik mijn bloedwaarden regelmatig moet checken

-Heeft iemand ook ervaringen met GenderGP? Wat is jullie oordeel?

- Mijn ouders zijn sceptisch over zelf medicatie, hoe kan ik hun geruststellen?



Dat zijn mijn vragen voor nu. Bedankt voor het lezen en het begrip <3
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1355
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door Marije »

Mijn eerste vraag zou zijn waarom je gaat zitten wachten op het UMCG. Dat kost je meer dan 2 jaar voordag je aan de beurt bent terwijl je bij De Vaart of PsyTrans veel eerder aan de beurt bent. Ik heb bij PsyTrans mijn hele transitie inclusief HRT en SRS in 18 maanden gedaan. Ik krijg pas in September dit jaar misschien een oproep van het UMCG. Misschien ga ik er voor de gein wel gewoon heen.

GenderGP is sowieso goed en veilig. Wel duur. Je moet alles zelf betalen, behalve als je een huisarts hebt die de recepten overneemt. Je recepten komen uit Roemenie en je apotheek kan deze niet declareren bij de verzekering.

Ik heb DIY gedaan met de anticonceptiepil. Toen ik via PsyTrans werd doorverwezen naar het Maasstad ziekenhuis deden ze daar niet moeilijk over en stapte ik gewoon over op hun HRT.

Sterker nog, door mijn DIY was ik een paar maanden eerder aan de beurt voor de SRS en ging mijn transitie sneller.

Je voelt zelf je eigen lichaam het beste aan. Ik had overgewicht/zat tegen obesitas aan en ben eerst 20 kilo afgevallen voordat ik aan de DIY ging.

Succes met je transitie!
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Jes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2023, 10:39
Gender: Trans MtF

Re: Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door Jes »

Heel erg bedankt voor je bedachtzame antwoord. Ik ben best onervaren over transitie mogelijkheden omdat ik altijd zo'n paniek krijg als ik erover nadenk. Ik heb nooit gehoord gekregen over PsyTrans. Ik zit bij de GGZ en ze gaven alleen het UMCG of het UV aan als opties. Ik loop zelf al hard om mijn "mannenvet'' weg te krijgen en dan tijden hormonen dat weer aan te komen :p Nogmaals heel erg bedankt voor je bericht!
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door AnneCeleste »

Hoi hoi, ik doe zelf al jaren aan zelfmedicatie maar vooral omdat ik teleurgesteld was door wat de endo me voorschreef. Ik zal je vragen proberen te beantwoorden :)
Jes schreef: 16 mar 2023, 13:04 -Ik kreeg te horen dat de UMCG genderpoli vermoedelijk je vraagt te stoppen met zelfmedicatie, klopt dit?
Ik zit zelf bij een endocrinoloog van het AUMC, en die weet van mijn zelfmedicatie. Ik doe bloedonderzoek via hem en we bespreken hoe het gaat, maar ik besluit uiteindelijk zelf wat ik gebruik. Dus ik denk niet dat dat klopt.
Jes schreef: 16 mar 2023, 13:04 -De gevolgen van HRT stoppen zijn toch niet zo extreem? Als ik al borsten heb kunnen die toch niet weer verdwijnen als ik voorzichtig ben? Misschien een beetje meer haargroei, maar daar kan ik wel tegen. Of zit ik er naast?
Ik heb hier geen ervaring mee. Naar het schijnt is borstweefsel het enige wat echt blijft, maar jij bent zo jong dat je heupbotten misschien ook nog wat kunnen groeien. Daarnaast stop je natuurlijk ook je verdere vermannelijking, dus als je stopt met HRT gaat die weer verder.
Jes schreef: 16 mar 2023, 13:04 -Kan zelfmedicatie je transitie hinderen? bijv. de feminisatieoperaties of tepelcorrectie. (Dus te vroeg beginnen)

-Wat zijn de gevaren bij zelfmedicatie?
Ik weet niet alles, maar wat ik wel weet is dat een lange tijd een verkeerde dosis nemen je wel kan hinderen. Maar vooral op een manier dat je denkt dat je het goed doet maar toch geen resultaten ziet bijvoorbeeld.
Aan de andere kant kan het ook zijn dat je foute shit krijgt of dat je jezelf een overdosis geeft van het één of ander. Je moet wel een beetje inlezen en opletten, meer dan via de officiële weg.
Als je voorzichtig doet en je eigen bloedwaardentests regelt kan er weinig mis gaan.
Jes schreef: 16 mar 2023, 13:04 -Als ik eerst zelf mijn zaadcellen laat invriezen voor een eventuele kinderwens. En dan later tijdens of na mijn traject bij het UMCG aanklop bij mijn zorgverzekeraar kan ik dan nog steeds vergoeding hiervoor krijgen?
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik had het via de huisarts geregeld voor ik een diagnose had en voor ik aan de hormonen ging. Naar dat ik weet heb ik hier niks voor hoeven te betalen.
Jes schreef: 16 mar 2023, 13:04 -Ik neem aan dat in mijn geval (MtF) ik alleen Estriadol en anti-androgeen nodig heb? Is hier een schema voor te vinden hoe ik het moet gebruiken? Ik weet dat ik mijn bloedwaarden regelmatig moet checken
Er is niet echt een specifiek schema te vinden, maar je kan bijvoorbeeld naar de WPATH richtlijnen kijken.
Ik heb zelf bijna alle methodes om estradiol te gebruiken geprobeerd en ben uitgekomen op een injectie één keer per week. Ik heb ook meerdere blockers geprobeerd en heb er eentje gevonden die voor mij het beste werkt.

Jes schreef: 16 mar 2023, 13:04 -Heeft iemand ook ervaringen met GenderGP? Wat is jullie oordeel?
Ik niet, maar ik hoor goede verhalen.
Jes schreef: 16 mar 2023, 13:04 - Mijn ouders zijn sceptisch over zelf medicatie, hoe kan ik hun geruststellen?
Pff ja da's lastig. Je kan ze vertellen dat het een lichaamseigen stof is, en dat het nog veel ongezonder is om langer zonder HRT te leven?
Je zal zelfs kunnen proberen om precies dezelfde medicatie te gebruiken die het UMCG ook zou voorschrijven.
Jes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2023, 10:39
Gender: Trans MtF

Re: Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door Jes »

Heel duidelijk! Heel erg bedankt! :)
Jes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2023, 10:39
Gender: Trans MtF

Re: Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door Jes »

Ik heb zelf bijna alle methodes om estradiol te gebruiken geprobeerd en ben uitgekomen op een injectie één keer per week. Ik heb ook meerdere blockers geprobeerd en heb er eentje gevonden die voor mij het beste werkt.

Welke blocker werkte voor jou het beste, als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door Tijgertje »

Zelfmedicatie is denk ik meer iets voor de langeduur. Ik zou beginnen met medicatie onder begeleiding van een arts, zodat je een beetje weet wat wat doet. Daarna is het wat Jes hierboven aangeeft, zoeken naar wat voor jou het beste werkt.
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Zelfmedicatie, goed idee?

Bericht door Camilla »

Ik werd ooit door zelfmedicatie gered. Bijna alles wat ik nu heb is dankzij zelfmedicatie, operaties en proceduren, dus door zelfinitiërend vermogen. In NL is dat alleen online mogelijk, maar de prijzen op websites zijn toch goed. Als het mogelijk is, dan de opties zoals GenderGP zijn veel beter. Heel jammer, dat het nog niet heel populair is. Via trajecten moet je de diagnose genderdysforie krijgen of zelfs zeggen, dat je in een "verkeerde lichaam" geboren ben (dat is niet altijd wat mensen voelen, en dat klinkt voor sommigen brutaal en niet respectvol) + wachtijden zijn superlang.
Never give up!