DUO vraagt om beschikking rechtbank

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door wolvster »

Hoi,

Nu ik mijn naam en geslacht officieel heb gewijzigd, wil ik ook graag een gewijzigd uittreksel van mijn diploma's via DUO. Dat is gratis als je kan bewijzen dat je je naam en geslacht hebt gewijzigd. Als bewijs willen ze een beschikking van de rechtbank. Die heb ik niet, er is geen rechtbank aan te pas gekomen.
Dus ik heb even met DUO gebeld en daar werd mij (heel aardig overigens) nogmaals verteld dat ik toch echt een beschikking van de rechtbank nodig heb. Ik heb uitgelegd dat ik ze alleen twee paspoorten kan laten zien, waarvan 1 onklaar gemaakt is.
Nou dan moest ik nog maar even mailen.
Dus ik heb ze zojuist mijn aanvraagformulier en scans van mijn paspoorten gemaild, met de vraag of dit voldoende bewijs is en met de opmerkingen dat ik geen beschikking heb en dat ik gewoon recht heb op gratis uittreksels.

Nu proberen ze mijn mail binnen 5 werkdagen te beantwoorden, dat staat in de autoreply tenminste.

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt? Hoe is het toen opgelost?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door Marije »

Volgens mij heb ik een kopie gestuurd van de deskundigenverklaring van PsyTrans waarna ik mijn Havo diploma en cijferlijst opgestuurd kreeg.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door wolvster »

Oh dat is ook nog een idee inderdaad. Als ze mijn paspoorten niet voldoende vinden zal ik dat eens proberen. Bedankt!
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door wolvster »

wolvster schreef: 23 mar 2023, 11:14 Oh dat is ook nog een idee inderdaad. Als ze mijn paspoorten niet voldoende vinden zal ik dat eens proberen. Bedankt!
Twee paspoorten waren inderdaad niet voldoende, zucht. Het mocht ook een 'Koninklijk Besluit'zijn. Wtf. Dus ik heb een scan van mn deskundigenverklaring opgestuurd. :doh:

Inmiddels ook bij de Radboud Universiteit en VHL geinformeerd. Radboud uni verwijst naar DUO :roll: en van VHL heb ik nog geen antwoord.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door Annabel »

@wolvster , ik weet niet of dat dit misschien om een specifieke opleiding gaat, maar het zou super simpel moeten zijn.
Zie:
Kan ik mijn diploma of cijferlijst vervangen bij verlies, naamswijziging of geslachtsverandering?
en:
Vervangend diploma bij naamswijziging of geslachtsverandering

Overigens, ik kon mijn basis universiteitsdocumenten gewoon downloaden via 'Mijn DUO', die zijn net zo geldig als een papiertje. De anderen heb ik via de onderwijsinstelling zelf aangevraagd en gekregen (na inleveren van de oude).
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door Emma »

Zucht, een frontoffice-medewerker die 9 jaar achterloopt... Mocht er nou moeilijk gedaan worden, wijs de medewerker er dan op dat al sinds 1 juli 2014 het gewijzigde artikel 1:28 BW van kracht is waardoor een wijziging van V naar M of van M naar V niet meer door de rechtbank behandeld wordt, maar door de ambtenaar van de Burgelijke Stand. Stel nou dat je je oude paspoort ingeleverd hebt...

Het beste bewijs is denk ik hun eigen administratie met daarin een diploma dat niet klopt met de BRP, waar ze als DUO ook inzicht in hebben. En anders maar het uittreksel uit het geboorteregister met de aangehechte latere vermelding...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door wolvster »

Nou het lijkt er op dat het is gelukt met de deskundigenverklaring.
LouBodWik
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 mei 2020, 10:49
Gender: Man

Re: DUO vraagt om beschikking rechtbank

Bericht door LouBodWik »

Ik heb de deskundigeheidsverklaring gebruikt en de bevestiging vanuit gemeente Den Haag met de mededeling dat mijn naam/gesclacht op de geboorteakte zijn aangepast (volgens mij toegevoegd, aanpassen kan niet echt).