Effecten hormoonbehandeling

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Inaysa
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 sep 2022, 04:23
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Effecten hormoonbehandeling

Bericht door Inaysa »

Wat ik mij afvraag is waarom de een meer effecten merkt van hormonen dan een ander persoon? Zelf slik ik 4 mg oestradiol en is mijn oestrogeen veel te hoog. Ik heb namelijk 1318 pmol. Ben nu 4 maanden aan de hormonen maar merk alleen borstgroei. Hoe was dat bij jullie?
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Effecten hormoonbehandeling

Bericht door _sanne_ »

Klassieke antwoord; omdat we allemaal anders zijn.

Iets nuttiger voor je; door tal van redenen:
- verwachtingen en bijbehorende confirmation bias (jaaam dit is al veranderd en dit en dit en dit (nee je wil dat zien en je ziet het))
- verwachtingen en de traagheid waarmee het gaat (weeeeehhh dit doet niets en dit doet niets en dit is nog hetzelfde)
- genetische aanleg
- leeftijd
- karakter
- stabiliteit van levels (transdermaal is superstabiel, injecties hebben meestal een duidelijke piek en dal, pillen zitten er tussenin. De fluctuaties hebben meestal redelijk wat invloed op je gemoed
- het dysforiemomster
- etc etc etc
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Effecten hormoonbehandeling

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wat Sanne ook al zegt, iedereen is anders en reageert ook anders. Ik heb nooit serieuze bijwerkingen gehad. Ik merkte al heel snel dat de borstvorming ontstond en dat ik rustiger werd (totaal geen libido meer, maar dat beschouw ik als positief). Het duurde veel langer eer ik merkte dat mijn huid zachter werd en de vetverdeling voor zover die heeft plaatsgevonden duurde erg lang (jaren). Dat mijn gezichtsuitdrukking zachter werd was mezelf nooit zo opgevallen, maar daar wees een vriendin op. Op oude foto's van begin van de HRT zie ik dat verschil nu ook wel.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Effecten hormoonbehandeling

Bericht door Marije »

1300 op 4mg is echt heel hoog. (volgens mij)

Ik had heel snel een gladde huid, mijn hoofdhaar werd niet meer dunner en mijn borsten werden steviger.

Daarna ging het langzamer, mijn omgeving geeft inderdaad aan dat ik in mijn gezicht ben veranderd maar ik vind dat zelf moeilijk te zien of toe te geven omdat ik elke dag in de spiegel kijk. Met foto's kun je inderdaad wel verschil zien.

Inmiddels zijn mijn heupen breder en mijn borsten groeien heel langzaam door en worden wat voller. Dat laatste komt waarschijnlijk doordat ik sinds een paar weken ook progesteron heb via GenderGP.

De vetverdeling schijt baat te hebben bij veel bewegen. Ik zeg dat niet omdat ik er verstand van heb maar dat is wel wat ik zelf merk. Er gaan ook verhalen dat ping-pong bewegingen maken met je gewicht ook helpt. Dus 2-5 kilo afvallen en dan weer iets aankomen. De oude vetcellen worden dan afgebroken en de nieuwe vetcellen komen er op de vrouwlijke plekken bij. Ik doe veel buikspieroefeningen, fietsen en wandelen. Geen krachttraining.

Volgens mijn vrouw worden mijn bovenbenen nu echt "dik" en mijn buik blijft daar gelukkig redelijk bij achter, dit ondanks dat ik nog steeds 2-3 kilo zwaarder ben dan vorig jaar zomer.

Mijn eerste bloedmeting was 90, dat was na ongeveer 5 maanden anticonceptiepil
Daarna heb ik 4 maanden 2mg gehad met tabletten, toen werd 't 160 en na verhoging naar 4mg werd het "netjes" 300.

Ik ben nu het iets minder dan 11 maanden aan de "officiele" HRT en blij waar ik nu sta. Testo-blokkers heb ik nu een week of 10 niet meer gehad vanwege de SRS en daarmee, samen met de progesteron heb ik mijn libido terug, alleen weet ik nog niet zo goed wat ik daarmee ga doen, het expirimenteren moet nog beginnen zeg maar.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: