Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Make-up, kleding, en zo voort
Maartje-nb
Berichten: 261
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Maartje-nb »

Hey hey,

Ik ben nu zo’n 12x geweest bij de laserbehandeling en ben erg tevreden.
Maar de laatste keer lijkt het wel alsof er meer haar is terug gegroeid. Er zat ook wat meer tijd tussen de behandelingen. Kan dit? En ik dacht dat de haren voor altijd wegblijven, maar ze zegt dat je het moet blijven bijhouden. Ik dacht dat dat bij elektrisch epileren zou zijn? Want daarmee haal je de haar niet weg toch? Maar nu zegt ze dat je bij laseren de haar “slapende” houdt.
Of begrijp ik t verkeerd. Ze zegt ook dat je met laser maar zo’n 80% weg kan krijgen. Ik gebruik geen hormonen.
Ik was/ben erg tevreden over de behandeling, maar merk toch dat ik het toch wel heel onprettig vind nu er weer wat haren bij groeien . Nu kan ik redelijk wat wegwerken onder mijn foundation. Maar wil het liefst natuurlijk dat alles weg gaat.
Wat is jullie mening hierover? En wat doet elektrisch epileren? Ik heb altijd begrepen dat dat voor blonde en grijze haren is. Hoor t graag.
Want ben bang dat ik levenslang elke maand moet en betaal het tot nu toe (nog) uit eigen zak. Heb t er voor over maar zou fijn zijn als ik minder vaak hoef.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Frederieke »

Hoi Maartje,

Ik ben bang dat je geduld zult moeten hebben; zeker bij elektrisch epileren. Dat duurt bijna oneindig lang, maar uiteindelijk … komt het niet meer terug. En laserbehandelingen zijn zeker nuttig, omdat daarmee vele haartjes tegelijkertijd behandeld kunnen worden, in tegenstelling met elektrische epilatie, want dat gaat echt haartje voor haartje (rijmt op Maartje ;-)

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Annabel »

Ik begrijp de verwarring!
De ‘feitjes’: een laserbehandeling is inderdaad geen permanente haar verwijderingstechniek, maar zal, en dit ligt aan het type laser, zo’n 80% van de haren wel doen laten verdwijnen. Het laserlicht heeft een golflengte die door pigment tot aan de haarwortel kan komen en daar ‘uit elkaar knalt’ in warmte en zo dus de haarwortel beschadigd of stukmaakt. Echter dat haarzakje moet wel in een bepaalde cyclus zitten wil het effectief zijn. Dit is waarom je meerdere behandelingen nodig hebt (elke haar kan in een andere cyclus zitten). En omdat je pigment nodig hebt voor de geleiding tot aan de wortel, werkt het alleen met haren met een bepaald pigment (eumelanine), dus geen grijze, witte, of rode haren!
Voor het beste resultaat zal je dus inderdaad elk jaar een extra ‘zap beurt’ moeten doen.

Elektrisch ontharen werkt anders; je hebt verschillende technieken ook weer, maar in zijn algemeenheid wordt hier een naald ingebracht om tot aan de wortel te komen en door de stroom die door de naald gaat, ontstaat weer warmte (en er gaan wat chemische processen starten) die uiteindelijk de haar echt permanent verwijderd (als het ook weer in de juiste cyclus zat).

Elektrisch ontharen heeft geen pigment nodig, dus kan op elke haar worden toegepast. Maar je moet wel elke haar apart doen, dus het duurt eindeloos lang om alles te doen. Maar het is wel de enige 100% haar verwijderingstechniek!

En oh ja, bij een verkeerde afstelling van de laser kan er juist extra haargroei ontstaan!!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Als de huidtherapeut inderdaad dat heeft verkondigd wat je zegt, zou ik een andere zoeken, want dan weet ze niet waar ze over praat. Dat er na een langere periode meer haren terug waren gekomen is in feite alleen maar gunstig (zie het faseverhaal van Annabel). Uiteindelijk raak je wel zo goed als alle donkere haren kwijt door laseren, al zullen er altijd wel een paar hardnekkige tussenzitten. Alles wat niet donker is gaat haar voor haar elektrisch, langzaam en pijnlijk. Ik heb er ongeveer drie jaar over gedaan om (zo goed als) alles kwijt te raken.
Irene
Maartje-nb
Berichten: 261
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Maartje-nb »

Ok… even toch een vraagje of ik het goed begrijp.
Elk jaar dus een extra laser-beurt nodig.
En wil je alles weg hebben dan moet je elektrisch ontharen. Is elektrisch ontharen hetzelfde als elektrisch epileren?
En een ander zoek ik niet hoor, het is een gerenommeerde kliniek en word echt top behandeld.
Wilde alleen even aan jullie mijn onzekerheden kwijt, zodat ik me een beetje kan instellen op hoe lang het nog kan duren.
En inderdaad: haartje, Maartje, dat rijmt hahaha.hou wel van die droge humor. Hahaha
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Een onderhouds laserbeurt kan nodig zijn, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Die zal ook niet vergoed worden.
als je alleen donkere haren hebt heb je geen elektrische ontharing (epilatie is inderdaad hetzelfde) nodig. Laseren is effectiever omdat je veel meer haren tegelijkertijd kunt pakken, elektrisch gaat haar voor haar.
Irene
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Danielle »

Ik doe al jaren in het voorjaar twee 'onderhoudsbehandelingen' met laser. De haargroei in mijn gezicht is aanmerkelijk minder geworden, maar nog steeds niet weg. Nou is mijn haarkleur ook donker as-blond, dus niet helemaal optimaal voor laser, but close enough. Ik scheer me nog altijd dagelijks. Want vooral op mijn kaaklijn heb ik wat hardnekkige donkere haren zitten. Maar met die onderhoudsbehandelingen hoef ik niet in de weer met foundation ofzo.
Mijn transitieblog: Fading Gender
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door CarlaJansen »

Electrolyse is het woord wat je zoekt: dat is haartjes per stuk verwijderen met een stroompje.
Epileren is haar uittrekken met een soort van ladyshave, maar dan met een blok draaiende pincetten: Braun Silk Epil of Philips Satinelle.

Voor mijn grijze- en restharen zwart denk ik nu ook na over electrolyse. Bij 2Pass doen ze marathon zittingen tot 8 uur per dag met lokale verdoving. Klinkt best eng…
Sommigen hier hebben er ervaring mee, ik niet.

Zie: https://2pass.clinic/nl/hair-removal/electrolysis

Succes met je keuze,
Carla
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door Annabel »

CarlaJansen schreef: 31 mar 2023, 22:29 Electrolyse is het woord wat je zoekt: dat is haartjes per stuk verwijderen met een stroompje.
Epileren is haar uittrekken met een soort van ladyshave, maar dan met een blok draaiende pincetten: Braun Silk Epil of Philips Satinelle.
Elektrolyse: een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen en/of andere samengestelde stoffen. (wikipedia)
Epileren: het verwijderen van haar met inbegrip van de haarwortel

Bij elektrisch ontharen of elektrolyse zoals het soms wordt genoemd (en in het buitenland heet het zo) wordt de haar verwijderd met haarwortel en al (epileren), onder invloed van elektrische spanning zodat er een chemisch proces tot stand komt (loog), oftewel elektrolyse.

Whatever de naam, het is niet fijn, maar het resultaat is wel super! :lol:
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Klopt dit wel? Vraagje over laserbehandeling.

Bericht door CarlaJansen »

Annabel schreef: 31 mar 2023, 23:38
CarlaJansen schreef: 31 mar 2023, 22:29 Electrolyse is het woord wat je zoekt: dat is haartjes per stuk verwijderen met een stroompje.
Epileren is haar uittrekken met een soort van ladyshave, maar dan met een blok draaiende pincetten: Braun Silk Epil of Philips Satinelle.
Elektrolyse: een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen en/of andere samengestelde stoffen. (wikipedia)
Epileren: het verwijderen van haar met inbegrip van de haarwortel

Bij elektrisch ontharen of elektrolyse zoals het soms wordt genoemd (en in het buitenland heet het zo) wordt de haar verwijderd met haarwortel en al (epileren), onder invloed van elektrische spanning zodat er een chemisch proces tot stand komt (loog), oftewel elektrolyse.

Whatever de naam, het is niet fijn, maar het resultaat is wel super! :lol:
I stand corrected - aangevuld!

Blijft een beetje magisch wanneer, na welke behandeling, een haartje wel of niet terugkomt of juist spontaan het levenslicht ziet. Er is nogal wat tegenspraak resp. het wordt in het midden gelaten: garantie tot de deur.
(haartjes uitrukken is helaas niet definitief, snif)

Ik ben best wel blij met de resultaten van mijn laserbehandelingen, maar helaas zit er nog het een en ander aan grijs spul. Ik schat dat ik toch wel 2/3 met laseren ben kwijtgeraakt en dat is een heel ander gezicht :lol: