Stoppen testosteron?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

Stoppen testosteron?

Bericht door MarshMall0w »

Hey allemaal,

Zijn er hier mensen die uiteindelijk gestopt zijn met testosteron? En zo ja, waarom?

Wat ik me afvraag, als je stopt.. stopt bijvoorbeeld dan ook de haaruitval? Ik weet wel dat je stem en lichaamsbeharing permanent is.

Grtz!
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Stoppen testosteron?

Bericht door Josh »

Het verdere haaruitval zal stoppen, maar als je al kaalheid ervaart op sommige plekken zal het meestal niet ervoor zorgen dat het weer terug zal groeien. Hiervoor kun je alleen bijvoorbeeld Finasteride/Dunasteride, Minoxidil, Dermarolling gebruiken om te proberen deze haarzakjes weer op gang te krijgen maar is ook geen garantie.

Verder zal de vet distributie weer plaatsvinden naar de vrouwelijke variant. Het kan zijn dat je je menstruatie weer krijgt (als je geen operaties hebt gehad). Baardgroei minder, spiermassa minder, minder libido, clitgroei stopt. Kan zijn dat je pijnen ervaart in je lichaam, dat stopt meestal na een paar weken.
Ook kun je soort van ontwenningsverschijnselen krijgen: hoofdpijn, angsten/depressie, honger, gewichtstoename/afname

Persoonlijk zal ik nooit vrijwillig stoppen met testosteron, omdat dit buiten de gewenste lichamelijke verandering ook mijn gemoedstoestand/mentale gezondheid en dus ook mijn kwaliteit van leven flink verbeterd.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Stoppen testosteron?

Bericht door Hal »

Hoe je reageert op het stoppen met testosteron en wat je eventueel moet doen, hangt ook af van of je bijvoorbeeld je eierstokken hebt laten verwijderen. Heb je die nog en ben je nog niet door de menopauze heen, dan is het zeer waarschijnlijk dat je lijf de endogene hormoonaanmaak weer oppakt en je dus weer gaat vervrouwelijken qua vetverdeling, spiermassa, stowisseling, etc.

En net zoals bij sommige transgender vrouwen kan het wel gebeuren dat kaalheid zich een beetje herstelt, maar er is geen garantie voor. Lichaams- en gezichtsbeharing zal waarschijnlijk minder snel groeien dan het eerder deed. Ook kan je cyclus zich weer herstellen en kun je dus weer ongesteld worden en mogelijk ook weer (veel makkelijker) zwanger raken.

Heb je je eierstokken laten verwijderen, dan zul je de testosteron met iets moeten gaan vervangen. Dat zal vermoedelijk van de vervrouwelijkende vorm van HRT zijn (er is voor zover ik weet geen 'neutraalstandje' voor HRT).

Permanente effecten zijn inderdaad de stemverlaging, groei van de clitoris en (voor een groot deel) lichaams- en gezichtsbeharing alsook hoofdhaarverlies wat je al lang genoeg hebt dat de haarzakjes er echt mee opgehouden zijn. Precies hoe permanent dat is, is voor iedereen welk net een beetje anders.

Zelf ben ik niet gestopt en ben ik dat ook niet van plan.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Stoppen testosteron?

Bericht door xxman »

Ik gebruik minder dan ik zou willen omdat ik op dit moment mijn eigen hormonen moet betalen. Nu ben ik 85 euro per maand kwijt, voor de volledige dosis 170 euro per maand, dat is me iets te gortig, hoewel ik een tijdje wel de volledige dosis nam. Wat ik merk is dat mijn seksdrive wat naar beneden is gegaan, een wat vrouwelijkere vetverdeling en meer depressieve gevoelens. Hopelijk kan ik snel terecht bij de endo om de volledige dosis te laten vergoeden