Ervaringen overstap genderGP naar Nederlandse endo?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Ervaringen overstap genderGP naar Nederlandse endo?

Bericht door xxman »

Hallo allemaal :),

Als het goed is krijg ik binnenkort een afspraak met een endo in Nederland. Nu heb ik een paar vragen/ dingen waar ik me zorgen over maak.

Ten eerste hoorde ik dat ze je kunnen afwijzen. Daar ben ik een beetje bang voor, aangezien ik al met zelfmedicatie ben gestart, en later met GenderGP (verwarrend, I know). Ik ben daar altijd heel open over geweest maar nu twijfel ik soms of dat wel de beste keus was. Iemand ervaring met afgewezen worden?

Ten tweede kwam uit mijn laatste bloed test dat mijn waardes maar op de helft zitten van wat ze zouden moeten zijn (de helft van de gemiddelde cis-man waardes). Dit moet ik nog met genderGP overleggen, maar ik maak me zorgen dat ik bij de Nederlandse endo weer minstens 3 maanden op de lage dosis moet eerst, en dat ze me daarna aan de ondergrens willen houden, in plaats van in de gemiddelde cis man range, omdat ik wat meer moet smeren dan de gemiddelde trans man.

Iemand ervaring, zijn dit reële angsten? Ik begin steeds meer wantrouwen in het systeem te krijgen, omdat dingen vaak erg stroef gaan, dat draagt bij aan waarom ik me zoveel zorgen maak.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Ervaringen overstap genderGP naar Nederlandse endo?

Bericht door Josh »

Ik denk dat je beren op de weg ziet.

De endo is er alleen maar om te zorgen dat jij gezond blijft tijdens de behandeling met testosteron, het akkoord dat je een testosteronbehandeling bij de endo mag starten is al gekomen vanaf de psychiater als het goed is.

Mijn endo (Maasstad) is juist heel erg meedenkend daarin en houdt rekening met ieders wensen. Indien je bijvoorbeeld zelf een lage dosis wilt omdat je langzamer veranderingen zou willen. Maar als jouw nulmeting goed is (bloeddruk en bloedwaarden verder gezond) dan zou je gewoon de normale dosis moeten krijgen die is afgestemd op wat jij nodig zou hebben om je in een gemiddelde testo waarde te krijgen.

Waar baseer je die '3 maanden lage dosis' precies op?
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Ervaringen overstap genderGP naar Nederlandse endo?

Bericht door xxman »

Josh schreef: 04 apr 2023, 16:13 Ik denk dat je beren op de weg ziet.

De endo is er alleen maar om te zorgen dat jij gezond blijft tijdens de behandeling met testosteron, het akkoord dat je een testosteronbehandeling bij de endo mag starten is al gekomen vanaf de psychiater als het goed is.

Mijn endo (Maasstad) is juist heel erg meedenkend daarin en houdt rekening met ieders wensen. Indien je bijvoorbeeld zelf een lage dosis wilt omdat je langzamer veranderingen zou willen. Maar als jouw nulmeting goed is (bloeddruk en bloedwaarden verder gezond) dan zou je gewoon de normale dosis moeten krijgen die is afgestemd op wat jij nodig zou hebben om je in een gemiddelde testo waarde te krijgen.

Waar baseer je die '3 maanden lage dosis' precies op?
Bedankt :D, dat moest ik even horen. 3 maanden baseer ik erop omdat je om de 3 maanden je waardes moet laten testen, dus dan dacht ik eerst 3 maanden start dosis, daarna hoger. Maar dat had ik vooral in m'n hoofd bedacht realiseer ik me
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Ervaringen overstap genderGP naar Nederlandse endo?

Bericht door Yvonne »

Misschien afwijkend omdat ik geen testo krijg maar oestrogeen, progesteron (en nog wat dingen)...

Mijn GenderGP voorschrift was gebaseerd op een eerder voorschrift van een Nederlandse endo (voorgeschreven met andere achtergrond). Dit recept heeft GenderGP sterk verhoogd en aangevuld. Na formele Nederlandse diagnostiek is het vervolgens bijna 1:1 overgenomen door de endo van het genderteam.
100% Myself 🌈 💟
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2022, 09:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Ervaringen overstap genderGP naar Nederlandse endo?

Bericht door Martin »

Ik zit met een vergelijkbare vraag, en vroeg me af hoe het je is vergaan, bij welke endo zit je?

Ik zit nog in het diagnostische traject, het is bijna rond, maar moet nog een paar maanden wachten op een 2nd opinion en erna de overdracht en oproep bij de GenderClinic. Wat erop neerkomt dat het nog 6 maanden duurt voordat ik kan starten met hormonen...

Daarom zit ik te denken om via GenderGP al te starten. Ik heb dit neergelegd bij de pscyoloog, maar zij raadde het me (uiteraard?) af, vooral omdat zij dan verantwoordelijk zouden zijn en daar niet voor kunnen instaan. Wat ik snap, maar uit hun 'onderzoek' blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat ik niet in transitie kan gaan psychisch, draagkracht etc.
En ik twijfel dus hoe de GenderClinic zal reageren als blijkt dat ik toch al ben begonnen met hormonen via GenderGP.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen overstap genderGP naar Nederlandse endo?

Bericht door San(ne) »

Martin schreef: 09 mei 2023, 12:10 Ik zit met een vergelijkbare vraag, en vroeg me af hoe het je is vergaan, bij welke endo zit je?

Ik zit nog in het diagnostische traject, het is bijna rond, maar moet nog een paar maanden wachten op een 2nd opinion en erna de overdracht en oproep bij de GenderClinic. Wat erop neerkomt dat het nog 6 maanden duurt voordat ik kan starten met hormonen...

Daarom zit ik te denken om via GenderGP al te starten. Ik heb dit neergelegd bij de pscyoloog, maar zij raadde het me (uiteraard?) af, vooral omdat zij dan verantwoordelijk zouden zijn en daar niet voor kunnen instaan. Wat ik snap, maar uit hun 'onderzoek' blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat ik niet in transitie kan gaan psychisch, draagkracht etc.
En ik twijfel dus hoe de GenderClinic zal reageren als blijkt dat ik toch al ben begonnen met hormonen via GenderGP.
Q&A GenderGP:

Q: How long is the process from contacting GenderGP, to diagnosis, hormones, surgery?

A: On average, ballpark, around three months. For some people, it is much faster. And for some people, it can take a little longer to get things like blood tests.

Het is een beetje vaag of ze daar mee bedoelen drie maanden tot diagnose of tot je je HRT kan ophalen bij de apotheek.

De bloedtests moet je huisarts dan aan mee willen werken. Ik begrijp dat het wachten lang lijkt, maar je bent er bijna. Ik denk dat de route via GenderGP je erg weinig "winst" oplevert, terwijl het toch echt wel wat geregel (en stress) met zich meebrengt. Uiteraard is dit slechts de mening van een internet stranger. Je moet deze beslissing zelf maken ;)
In elk geval, succes.