Onveilig. Ben ik de enige?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Dawn »

Echt heel naar als zo info vooruitsnelt! Doet eigenlijk niet terzake en ontneemt je zelfbeschikkingsrecht om al of niet iets te vertellen!
Ik zou proberen een gesprek met die persoon te voeren dat dit eens en nooit meer was, of je er meer mee wilt doen kan je beter bedenken. Bij mijn werk zou dit een melding kunnen zijn als onveilig gedrag.

Met betrekking tot werken met vooroordelen is mijn methode meestal eerst laten gaan, en bij een geschikt moment als nieuw onderdeel even het woord pakken en laten merken dat ik weet waar ik het over heb. Na bv een rood hoofd of even hoofd laten hangen bij betrokkene is het daarna meestal over was mijn ervaring toen ik milieucontroles ging doen bij bollenboeren, bedrijven en later bodemsaneringen. Kan natuurlijk niet zien of dit bij jou past als werkwijze of situatie

Liefs Dawn
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1355
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Marije »

Ik werk freelance en zit nog in dezelfde wereld als "vroeger". Het is gewoon merkbaar dat je minder aanvragen krijgt voor nieuw werk.

Momenteel zit ik in een leuk project, maar de dame die me daarvoor inhuurde had me eerst uitgenodigd voor een lunch om bij te praten. Achteraf biechtte ze op dat ze wilde weten hoe ik eruit zag en dat ze verbaasd en opgelucht was dat ik er zo mooi uitzag.

Goed gelukt en mooi opgedroogd, dat soort opmerkingen krijg je met enige regelmaat.

Alsof het zou uitmaken als het niet zo is, maar dat doet het wel, dat merk je aan alles en het voelt fout.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Maartje-nb »

Oh jeetje… wat een verhaal, lachwekkend, treurig en tegelijkertijd wel open dat iemand daar voor uitkomt. Maar of de intentie zuiger is… nee dus…
Gebruikersavatar
GabeTheUnknown
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2023, 14:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun, die/diens

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door GabeTheUnknown »

Ik heb hier echt net nog een heel gesprek over gehad met mijn partner, naar aanleiding van wat er in de US allemaal gaande is en hoe lang het zal duren tot we hier in Nederland hetzelfde level gaan bereiken. We zijn allebei psycholoog in opleiding dus we houden wel van een diep stevig gesprek haha.
De conclusie was eigenlijk wat hierboven al een aantal keer is benoemd, de mensen die er uberhaupt tegen waren, die zijn er toch, en die laten zich mogelijk meer zien in de media momenteel. Wat ons bij het volgende brengt; media is goed en slecht tegelijk. Laatst was ik op een zogenaamde Queer Night aanwezig waar we maandelijks een open gesprek houden over actuele dingen in de queer community, dit keer was het onderwerp gender, en toen hadden we het hierover. En het mooie van de media, en van gen Z die er zo veel gebruik van maakt, is dat we steeds zichtbaarder worden. Unapologetically. Iets wat altijd al gebeurt in de media natuurlijk, omdat alles achter een schermpje gewoon veiliger voelt.
We zijn er nu eenmaal, we bestaan, of mensen daar nu boos van worden of niet, dat gaat niets veranderen aan ons bestaan en dat laten we zien ook. Als we niet toegestaan zijn, zijn we er ook. Als we niet gewenst zijn, dan zijn we er ook. Want we gaan ons niet langer laten veranderen door anderen, we verstoppen ons niet langer. Dit geldt natuurlijk voor alle minorities. Maar dit zorgt er op zijn tijd natuurlijk ook voor dat de mensen die in eerste instantie boos waren, of dachten dat ze hun doel hadden bereikt door ons het zwijgen op te leggen, opnieuw boos worden of nog bozer worden dan ze al waren. En ook zij kunnen dit uiten in de media, want de media is daar nu eenmaal voor. Waar je ook kijkt in commentsections op wat voor video of foto dan ook, mensen zijn boos, over alles als het effe kan. Als het een vegan is die een vegan recept deelt, zit er altijd wel een boze vleeseter tussen die zegt 'het moet ook allemaal vegan tegenwoordig, wat een hype, eet gewoon een hamburger!' Als het trans mensen zijn, hoor je in principe precies hetzelfde 'al die pronouns en dat gedoe over gender. Ik identificeer me gewoon als normaal!'

Doordat er een loep wordt geworpen op wat er in Amerika allemaal gaande is rondom gender controversie, denken mensen met hetzelfde denkgoed hier in Nederland ineens 'hey ik mag hier over meepraten' en krijg je een soortgelijke beweging, al dan niet op kleinere, maar zeker niet minder schadelijke, schaal. Gelukkig hebben we tot nog toe nog niet te maken met de vrije verkoop van voorwapens en hoop ik dat het daar ook niet bij gaat komen... Ik voel me ook niet altijd veilig, terwijl ik in een hele progressieve stad woon. Soms twijfel ik of ik de regenboogvlag wel moet uithangen omdat ik geen baksteen door mijn ruit wil. Of dat ik mijn transbutton niet van mijn tas af moet halen... Maar dan besef ik me 'dat is precies wat ze willen'

Je bent zeker niet de enige die het voelt though... Maar... Hou vol. Blijf vechten. Blijf zonder schaamte jezelf (*als het niet bedreigend is en goed blijft voor je mental health) Hopelijk komen we hier samen doorheen tot de media zich weer gaat focussen op de volgende 'sensatie'
I saw the future, I did, and in it I was alive ~Neil Hilborn, The Future
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Emma »

Het is ook een kwestie van meer vrijheid waar de mensen bang van worden. Het feit dat er mensen blijken te zijn die meer varianten laten zien dan alleen man en vrouw maakt ze bang. Ze zouden daar zelf eens over na moeten denken, ondenkbaar!
Hetzelfde zie je als er weer eens een variatie op een Barbiepop gepresenteerd wordt, zoals afgelopen week. Sommigen vinden dan opeens dat ze iets wordt opgedrongen. Maar er zijn alleen maar meer keuzes voor mensen die een barbiepop willen kopen, was je dat niet van plan dan is er niets aan de hand zou je zeggen. En toch ontstaat er rumoer.

Het gaat in de meeste gevallen dus niet zozeer om een min of meer beargumenteerde afkeuring ("god is er niet voor transgenders" of "homoseksualiteit is haram") of een specifiek iets ("LHBTI'ers") maar om het ontkennen dat de realiteit ruimer is dan dat je dacht. Ja, er is ook qua biologie meer dan alleen man en vrouw. Ja, er zijn vrouwen die op vrouwen vallen. Ja, een bouwvakker kan ook een vrouw zijn. Nee, niet alle dansers zijn homo. Ja, het klimaat verandert. Ja, daar hebben wij als mensen invloed op. Het is nu eenmaal makkelijker om je ogen te sluiten voor het feit dat je wereldbeeld te beperkt is, dan om je open te stellen voor dat ruimere wereldbeeld.

Het gaat niet om ons, het gaat om andermans onvermogen met een steeds veranderende wereld om te gaan. Wij zijn niets meer dan onderdeel van die veranderingen. Voor ons 100.000 anderen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
NNB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2021, 19:01
Gender: Non-binair

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door NNB »

Precies wat je zegt, Emma, mensen krijgen gauw het gevoel dat ze iets wordt opgedrongen - en vooral dat dat dan ten koste van henzelf gaat. De mensen die er zo'n beperkt wereldbeeld op nahouden, zijn meestal zero-sum-denkers. Ofwel: als iemand iets krijgt, wordt iemand anders per definitie iets afgenomen. Als iemand wint, moet er per definitie iemand anders verliezen. Het kan in hun hoofd nooit win-win zijn.

- 'Land A krijgt handelsvoordelen? Dat moet vast ten koste van onze economie gaan!'
- 'Wordt het huwelijk opengesteld voor homo's? Dan is ons heterohuwelijk niets meer waard!'
- 'Moeten we non-binaire mensen een beetje ruimte geven? Dan mag ik niet meer gewoon man of vrouw zijn!'

Het rare is dat dat bij sommigen echt keihard zit ingebakken. Ze geloven je simpelweg niet als je zegt dat zij niets zullen kwijtraken, dat hun niets wordt afgenomen, dat zij gewoon net zo waardevol blijven als de dag ervoor. Er móét een verborgen agenda achter zitten die alles van hen wil afpakken...
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door _sanne_ »

Tja,hun fabeltjesfuik vertelt ze dan ook iedere dag dat ze bedreigd worden door “die ander”. En een paar lekkere onderbuikgevoelens bevestigende oneliners gaan er nou eenmaal beter in dan een genuanceerd verhaal. Nuance is sowieso linkse kerk gewauwel. Het klínkt niet eens Nederlands, nuance….

En ondertussen spinnen bepaalde partijen er gretig garen bij die groep zo groot mogelijk te maken en zo boos mogelijk te houden.


Nouja, totdat ze met automatische wapens een pizzeria binnenvallen om de arme kinderen te redden uit de klauwen van een pedo-ring opererende vanuit de niet bestaande kelder. Dan is het opeens overduidelijk dat je die partijen nooit serieus moet nemen, of noemen ze het zelfs “satire”. Ze hebben inderdaad wel wat weg van satyrs….
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Emma »

En zo lang het nodig is, blijf ik me 'opdringen''. Op 14 april stonden Eva en ik met T-Breda in de krant:
IMG_1030.png
.

Uiteraard plaatste de krant het artikel door op de website en op de socials, en zoals te verwachten werd er daar weer lekker losgegaan. Ik heb de reacties zelf bewust niet gelezen trouwens. Onze dorpswap, iemand waar ik al langer problemen mee heb en dus geblokkeerd heb, vond het nodig me vanaf een nieuw telefoonnummer per whatsapp trots te laten zien wat hij er zelf ondergekalkt had:
cc7d4c3d-75fc-4acc-806e-a9bc24ed0d68.jpeg
Gelukkig is er ook steun, en wel in de krant zelf met deze column...
IMG_1045.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
NNB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2021, 19:01
Gender: Non-binair

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door NNB »

Ook daar in die laatste zin van die column weer dat Calimero-gedrag: 'normale mensen worden gezien als afwijkend'. Door wie dan? Dat is hun eigen minderwaardigheidscomplex. En typisch zero-sum-denken: als transgenders er beter op worden, moeten witte mannen van middelbare leeftijd vast wel inleveren.

Hierboven werd het heel netjes 'beperkt' genoemd, maar eigenlijk is 't natuurlijk gewoon bekrompen.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1355
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Marije »

Ik weet dat we 't vaker oneens zijn dan eens en ik snap dan ook niet welk probleem dit artikel in de krant moet oplossen. Naar mijn idee maakt het de stigmatisering alleen maar erger.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: