Alopecia Areata

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
layla
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 mei 2020, 19:29
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Alopecia Areata

Bericht door layla »

Hallo allemaal,

Ik ben een 20-jarige transvrouw die helaas op jonge leeftijd al te kampen heeft met haarproblemen.
Mijn dermatoloog heeft mij gediagnosticeerd met Alopecia Areata. Voor de lezers die hier niet bekend mee zijn: Alopecia is een auto-immuunziekte, waarbij je afweersysteem als het ware je eigen lichaam aanvalt. Het denkt dat je haren er niet horen, dus valt het je haarzakjes aan.
Helaas is het enige wat mijn dermatoloog zegt: Afwachten, afwachten, afwachten :o :? Ik krijg geen medicatie (oraal of uitwendig) voorgeschreven.
Wel ben ik begonnen met het gebruiken van Minoxidil i.c.m. een dermaroller 0,5mm.

Wie o wie heeft de gouden tip om je kale kop te verbergen? Ik heb meerdere kale plekken over mijn hoofdhuid en merk helaas inmiddels ook al dat mijn wenkbrauwen worden aangevallen... Vorige week heb ik de grote stap genomen om mijn kop kaal te scheren, wat mij nu nog steeds dood onzeker maakt...

Ik denk dat ik misschien toch maar een haarwerk moet gaan overwegen? Ik kijk er erg tegen op, omdat ik eerder al een pruik met lace front heb gedragen. Het zit totaal niet lekker en irriteert alleen maar voor mijn gevoel, maar zo onzeker rondlopen is ook niet gezond voor mijn mentale gezondheid.
pre-op MTF
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Alopecia Areata

Bericht door Dawn »

Hopelijk kan dit jouw helpen, toen ik een tijdje haaruitval had heb ik van de VU een alcohol met oestrogeen oplossing voorgeschreven gekregen. Elke apotheek kan dit maken. Deed dit in een leeg flesje van haarspray en masseerde dit na het sprayen in.
Gebruikersavatar
layla
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 mei 2020, 19:29
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Alopecia Areata

Bericht door layla »

Dawn schreef: 29 apr 2023, 20:47 Hopelijk kan dit jouw helpen, toen ik een tijdje haaruitval had heb ik van de VU een alcohol met oestrogeen oplossing voorgeschreven gekregen. Elke apotheek kan dit maken. Deed dit in een leeg flesje van haarspray en masseerde dit na het sprayen in.
Ik ga dit eens even navragen! Dankjewel :hbeat:
pre-op MTF
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Alopecia Areata

Bericht door Dawn »

Succes, ik hoop dat het werkt. Bij mij werd het voorgeschreven door de oud trekker van de afdeling, of het zelf ondertekende of door een ander liet doen weet ik niet meer. Ik kan mij voorstellen dat niet iedere huidige medewerker van de VU of andere zorginstellingen dit recept op het netvlies heeft omdat ik de laatste jaren merkte dat de hormonen die ik tot voor een jaar (helaas niet meer verkrijgbaar) slikte niet meer bekend waren.
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Alopecia Areata

Bericht door _sanne_ »

INAD
Ik ben bang dat, zoals met meer auto immuun aandoeningen, er niet echt een goede oplossing is. De oestrogeen spray, en finasteride en dutasteride enzo zijn meer behulpzaam bij androgenetische alopecie, omdat die veroorzaakt wordt door het hormoon DHT.
Minoxidil stimuleert haarzakjes sneller over te gaan tot de terminale fase, houdt ze langer in de terminale fase én stimuleert de groei van nieuwe haarzakjes. Maar jouw alopecie zorgt ervoor dat die net zo hard aangevallen worden…

Ik heb zelf een tijdlang minoxidil gebruikt. Het werkte vrij goed; ik had volgens de kapper heel veel korte haren door mijn haardos zitten, en mijn inhammen werden een beetje ingevuld met vellus haar dat later dunne, doorzichtige haren werden. Er was daardoor vrij weinig van te zien. (Nou heb ik dun blond haar, dus waar hoopte ik nou helemaal op 🤷🏼‍♀️)
Wat de minoxidil echter ook deed was me hypertrichose geven, wat betekende dat de haren vanaf de onderkant van mijn ribben tot aan mijn schouders sneller groeiden en zwart werden en dat was best vervelend moet ik zeggen. Zit je te bidden dat het wat wordt op je hoofd heb je opeens weer zo’n half tapijt op je borst….

In any case, ruim een jaar minoxidil gaf me niet echt het resultaat dat ik wilde. Inmiddels heb ik finasterice, maar zoals gezegd helpt dat jou niet zoveel denk ik want jouw probleem is niet DHT.
Gebruikersavatar
layla
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 mei 2020, 19:29
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Alopecia Areata

Bericht door layla »

_sanne_ schreef: 30 apr 2023, 19:41 INAD
Ik ben bang dat, zoals met meer auto immuun aandoeningen, er niet echt een goede oplossing is. De oestrogeen spray, en finasteride en dutasteride enzo zijn meer behulpzaam bij androgenetische alopecie, omdat die veroorzaakt wordt door het hormoon DHT.
Minoxidil stimuleert haarzakjes sneller over te gaan tot de terminale fase, houdt ze langer in de terminale fase én stimuleert de groei van nieuwe haarzakjes. Maar jouw alopecie zorgt ervoor dat die net zo hard aangevallen worden…

Ik heb zelf een tijdlang minoxidil gebruikt. Het werkte vrij goed; ik had volgens de kapper heel veel korte haren door mijn haardos zitten, en mijn inhammen werden een beetje ingevuld met vellus haar dat later dunne, doorzichtige haren werden. Er was daardoor vrij weinig van te zien. (Nou heb ik dun blond haar, dus waar hoopte ik nou helemaal op 🤷🏼‍♀️)
Wat de minoxidil echter ook deed was me hypertrichose geven, wat betekende dat de haren vanaf de onderkant van mijn ribben tot aan mijn schouders sneller groeiden en zwart werden en dat was best vervelend moet ik zeggen. Zit je te bidden dat het wat wordt op je hoofd heb je opeens weer zo’n half tapijt op je borst….

In any case, ruim een jaar minoxidil gaf me niet echt het resultaat dat ik wilde. Inmiddels heb ik finasterice, maar zoals gezegd helpt dat jou niet zoveel denk ik want jouw probleem is niet DHT.
Ik heb toch besloten het op te geven en mijn dermatoloog gevraagd voor een ''verwijsbrief'' om een haarwerk vergoed te krijgen. Ik wil een haarwerk die als eigen aan voelt en kunt opplakken op alleen het kalende gebied. Minoxidil begint averechts te werken helaas en dat finasteride niet zal werken heeft mijn dermatoloog ook jammer genoeg bevestigd.
pre-op MTF
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Alopecia Areata

Bericht door ElisabethT »

Let op alle middelen die beloven alopecia androgenetica te genezen zijn onzin. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor dat het werkt. Alle behandelingen die medisch beschikbaar zijn gaan of de ontstekingsreactie (lokaal corticoiden (niet erg effectief), kenacort inspuiten (redelijk effectief maar moet worden herhaald en kan bij meermaals gebruik littekens geven), slikken van ontstekingsremmende medicatie (meestal ciclosporine en sinds kort ook baricitinib, werken redelijk, maar veel potentiele bijwerkingen waarvan sommige ernstig) of immunotherapie met diphencyprone. Dit laatste verplaatst in feite de ontsteking naar de oppervlakte waardoor de haarwortels rust krijgen en de haren weer kunnen uitgroeien. Immunotherapie is misschien nog wel het veiligst en effectiefst maar is arbeids en tijdsintensief (elke week naar het ziekenhuis).
Maar afwachten is een uitstekend beleid. Omdat in het overgrootte deel van de patiënten dit zonder behandeling restloos hersteld!! Maar het kan maanden tot 12-18 maanden duren.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Alopecia Areata

Bericht door Simão »

Ik raad je aan wat ik alle mensen in transitie naar vrouw aanraad en dat is om sjaaltjes creatief te gebruiken omdat dat onmiddelijk vrouwelijk overkomt en je kunt zo expressief of "normaal" mogelijk doen en het materiaal maakt ook hoe warm, koel of confortabel het aan voelt en dat is een kwestie van uitproberen.

Overigens kan een kale kop ook gewoon mooi zijn (en als je een lipstick gebruikt die je lippen kleur geeft, of je ogen mooi opmaakt, heb je een prachtig aandachtspunt ).

https://www.pinterest.pt/clipado4/bald-is-beautiful/



Er zijn talloze videos over headwraps
https://www.youtube.com/watch?v=qScCGMMB_38

https://www.youtube.com/watch?v=5yeNjDPbEZY

Haar is niet wat je gender dicteert.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark