Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Tess_ »

Ik heb morgen de intake bij de endocrinoloog van het Maasstad Ziekenhuis en die vragen maken mij het meeste zorgen.

Ik hoor al die sterke verhalen dat oestrogeen je zo veel emotioneler maakt, dat je die emoties vaak niet aan kunt, de eerste maanden eigenlijk één huilende bundel van vreugde en wanhoop, zowel op het dieptepunt als hoog. Om eerlijk te zijn ben ik altijd super emotioneel en gevoelig geweest, heb ik enige tijd in therapie doorgebracht om manieren te vinden om die emoties te reguleren en er niet door verpletterd te worden. In de slechtste tijden ervaren depressieve stemmingen, angst en zenuwinzinkingen.

Ik kan daar niet veel meer mee bezig zijn met het starten van HRT - integendeel, ik hoop dat HRT me zal helpen om evenwichtiger en kalmer te worden, dat deze aanhoudende diepe mist in mijn hoofd zal beginnen weg te trekken.

Hoe was dit bij jou toen je met je mtf hrt begon? Hoe emotioneel heb je je eerste weken, maanden ervaren, heb je dat aangepakt of ben je erdoor verpletterd?

(sorry voor eventuele google translate-fouten van duits naar nederlands ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Marije »

Het is voor iedereen verschillend hoor... en je kunt gewoon rustig beginnen.

Ik kan gemakkelijker bij mijn emoties, maar het is niet zo dat ik sneller huil of mijn emoties niet onder controle heb.

Voor mij waren eerst te testoseronblokkers belangrijker dan de oestrogeen. Ik had meer last van de testosteron in mijn lichaam en kon juist die emoties geen plek geven.

Als je 't voorzichtig wilt beginnen kun je misschien op 1mg per dag starten? Ik ben toen op 2mg gestart maar dat voelde voor mij nog erg plat.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Marije »

PS: Groetjes aan Sonja.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben er rustiger van geworden, huil iets makkelijker, maar dat kan ook zijn omdat ik me beter voel en me durf te laten gaan. Ik heb er in elk geval geen rollercoaster emoties aan overgehouden.
Irene
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Tess_ »

Ahh bedankt Marije en Irene, mijn testosteronniveau is altijd vrij laag geweest zolang ik terug kan kijken en ik had vaak last van weinig energie, vermoeidheid en emoties. Ik verlang hoogstens naar meer emotionele stabiliteit.
Maar wat ik hier lees over Maasstad en Sonja is dat ik bij haar veilig zal zijn, ik heb al te veel angst en wanhoop gehad bij deze belgische gendertherapeut. Ik kijk uit naar meer stabiliteit in dit komende traject. Ik doe het morgen heel rustig aan, vertrek hier op tijd, een uurtje rijden en waarschijnlijk ruim op tijd daar, om 10:15 met ze te praten. Zullen er meerdere afspraken met hen zijn voordat ik het recept krijg?
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Dawn »

Ik ben er rustiger door geworden en kan makkelijker mijn emoties toelaten, wel hebben de verschillende estotrogeen middelen op mij heel verschillende uitwerkingen. Van sommige kwam ik heel erg aan in gewicht van anderen emotioneel. Ook dat is per persoon heel verschillend. Mijn advies is als je te emotioneel wordt en blijft kan je het beste in gesprek gaan over soort en dosering. Zelf ben ik op dit moment erg blij met estrogel nu mijn favoriet (Presomen/Dagynil/Premarin uit de handel is. Sowieso so gefeliciteerd met deze stap en succes morgen! Bij vragen mag je altijd bericht sturen. :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Marije »

Nee, je hebt 1 afspraak met Sonja en met de endocrinoloog. Na de afspraak wordt je besproken en gebeld met de uitkomst en dat je de hormonen kunt ophalen bij de apotheek.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Tess_ »

Dawn schreef: 01 mei 2023, 19:23 Ik ben er rustiger door geworden en kan makkelijker mijn emoties toelaten, wel hebben de verschillende estotrogeen middelen op mij heel verschillende uitwerkingen. Van sommige kwam ik heel erg aan in gewicht van anderen emotioneel. Ook dat is per persoon heel verschillend. Mijn advies is als je te emotioneel wordt en blijft kan je het beste in gesprek gaan over soort en dosering. Zelf ben ik op dit moment erg blij met estrogel nu mijn favoriet (Presomen/Dagynil/Premarin uit de handel is. Sowieso so gefeliciteerd met deze stap en succes morgen! Bij vragen mag je altijd bericht sturen. :hbeat:
Dat klinkt geweldig en iets waar ik ook naar op zoek ben. Ik heb nog geen idee welk product ik zou krijgen, maar neig naar pleisters of mogelijk gel? Ik hou niet echt van de consistentie van gel of zonnebrandcrème op mijn huid, ik word er meestal gek van als ik het op mijn handen heb, enz. ;)
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Tess_ »

Marije schreef: 01 mei 2023, 19:36 Nee, je hebt 1 afspraak met Sonja en met de endocrinoloog. Na de afspraak wordt je besproken en gebeld met de uitkomst en dat je de hormonen kunt ophalen bij de apotheek.
Hoe ik mezelf ken, ik kijk misschien een paar dagen naar dat product voordat ik het voor het eerst op/in mijn lichaam aanbreng. Dit voelt allemaal heel surrealistisch na zo lang gewacht te hebben
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Kan ik omgaan met mtf oestrogeen emoties ?!

Bericht door Irene_de_Vreede »

Tess_ schreef: 01 mei 2023, 21:04

Dat klinkt geweldig en iets waar ik ook naar op zoek ben. Ik heb nog geen idee welk product ik zou krijgen, maar neig naar pleisters of mogelijk gel? Ik hou niet echt van de consistentie van gel of zonnebrandcrème op mijn huid, ik word er meestal gek van als ik het op mijn handen heb, enz. ;)

Ik gebruik spray. Meestal kun je wel zelf kiezen waar je voorkeur naar uitgaat en je wordt als het goed is ook goed voorgelicht.
Irene