Docenten in het voortgezet onderwijs?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Nathan13
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2023, 22:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Docenten in het voortgezet onderwijs?

Bericht door Nathan13 »

Hoi iedereen!

Eerst een korte disclaimer: Nederlands is niet mijn moedertaal, daarom is het mogelijk dat er wat fouten in mijn bericht zitten (correcties zijn welkom).

Werkt iemand hier op een middelbare school? Ik heb eigenlijk veel vragen! Sommige zijn niet alleen bedoeld voor mensen die als leraar werken of zo.

Ik ga misschien een lerarenopleiding volgen om docent Frans te worden, maar ik heb vrij weinig kennis over het Nederlandse voortgezet onderwijs, het cultuur op school, hoe inclusief die zijn en zo. Het is een specifieke opleiding (van assistent tot docent programma), met een cursus en lesgeven vanaf de eerste jaar.

Mijn grootste zorgen hebben te maken met mijn transidentiteit:

  • Ik ben nu aan de testosteron maar ik weet niet zeker of ik de mogelijkheid ga hebben om stealth te zijn met de studenten en collega's. In ieder geval ga ik mezelf moeten "outen" aan de administratie van de scholen waar ik werk. Hoe is dat met jullie gegaan? Hebben jullie misschien advies?
  • Ik weet dat een groot deel van de scholen iets met religie hebben te maken... heeft dat invloed op de werkervaring als trans docent? of is het meer afhankelijk van de school en het personeel zelf? Zijn er ook dingen waar ik op moet letten? (in de eerste jaar kan ik waarschijnlijk mijn werkplek niet echt kiezen dus dat is ook moeilijk, maar ik kan ook erover praten met de begeleiders van het programma).
Alle advies, delen van ervaring etc zijn welkom, ook over het onderwerp in het algemeen.

Thanks !
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Docenten in het voortgezet onderwijs?

Bericht door MichelleB »

Hii!!
Ik ben (bijna) kunstdocente en heb ervaring met twee stages.

* De administratie van de school noteert je gender zoals je genoteerd staat op je ID. In mijn geval dus Michelle en een V'tje. Bij de eerste stage had ik een onderzoeksvraag in hoeverre mijn genderidentiteit een rol speelt bij mij als docent. En eigenlijk valt dat heel erg mee. Op het moment dat jij je voorstelt als Mr, Mv, of Mx houdt de school zich daaraan en dienen de studenten dat ook te doen. Het onderwijsstelsel in Nederland is vrij links ingesteld (in mijn ervaring), en daar zal je niet al te veel problemen ondervinden.

* Ik maak er zelf een punt van om niet eens te solliciteren bij religieuze scholen. Hoewel ik al een paar jaar stealth ben lijkt dat ook voor mij een risico dat ik niet neem. Gelukkig zijn er Nederland steeds meer vrije of openbare scholen waar religie geen rol speelt of ver op de achtergrond staat. Bespreek het inderdaad met je begeleiders, met name als je twijfelt. Zij kunnen je niet naar een potentieel gevaarlijke werkplek sturen.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Nathan13
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2023, 22:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Re: Docenten in het voortgezet onderwijs?

Bericht door Nathan13 »

Hoi Michelle, dankjewel voor je antwoord!
De administratie van de school noteert je gender zoals je genoteerd staat op je ID
Waar is dat eigenlijk genoteerd? is het informatie die alleen ze hebben, of wordt het ook ergens gedeeld? (bijv. met ouders, collegas enzo.?).
Op het moment dat jij je voorstelt als Mr, Mv, of Mx houdt de school zich daaraan en dienen de studenten dat ook te doen.
Nice! Zijn er misschien regels ervoor? (in de wet/ werkprocedures/scholen zelf etc?). Uitendelijk ben ik meer bang door de ouders en collega's dan de studenten zelf..

Het is in ieder geval goed om te weten dat het onderwijsstelsel is hier ook vrij links ingesteld (het is hetlzelfde in Frankrijk, maar ik wist of het hier ook geldt, op de universiteit was het wel een beetje anders...)
Gelukkig zijn er Nederland steeds meer vrije of openbare scholen waar religie geen rol speelt of ver op de achtergrond staat.
Dat is echt een opluchting! Ik ga het bespreken met de begeleiders, maar ik ben eigenlijk nog niet aangenomen. Ik heb een gesprek om dinsdag en ik ben wel een beetje bang om deze vragen nu al te stellen, dus misschien zal ik nog een beetje wachten.

Nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Docenten in het voortgezet onderwijs?

Bericht door MichelleB »

Graag gedaan!!

Over het algemeen ligt de informatie alleen bij de administratie. Collegas gaan mee met wat jij zegt. Als je ID bij de administratie V zegt en jij stelt je voor in de docentenkamer als M, ben jij in de hele school M. Een soort publiekelijk geheim haha daar hoef je geen zorgen over te hebben.
Ouders heb ik (nog ) geen ervaring mee, maar de school hoort altijd achter je te staan.


Je hoeft het ook niet meteen bij de intake van de opleiding alles te zeggen, deed ik ook niet. Welke opleiding is het?

Overigens is @dennis (hoop dat ik de juiste tag haha) ook iemand met ervaring voor de klas
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Nathan13
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2023, 22:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Re: Docenten in het voortgezet onderwijs?

Bericht door Nathan13 »

Over het algemeen ligt de informatie alleen bij de administratie. Collegas gaan mee met wat jij zegt. Als je ID bij de administratie V zegt en jij stelt je voor in de docentenkamer als M, ben jij in de hele school M. Een soort publiekelijk geheim haha daar hoef je geen zorgen over te hebben.
Oké dat is goed om te weten, ik hoop dat ik dan de mogelijkheid krijg om stealth te kunnen zijn! Anders zou het ook prima zijn zolang de school etc achter mij staat... maar ja de huidige moral panics over trans mensen helpen niet om veilig te voelen.

Ja, ik zal ook gewoon zien hoe het interview gaat enzo. Het is een specifieke opleiding voor mensen die Frans als moedertaal hebben, de cursus worden wel op een universiteit of hogeschool gegeven (ik ken de opties nog niet). Dan hoef je niet alle cursussen te volgen maar je volgt tegelijk een cursus nederlands.