Ik ben uiteindelijk Camilla!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Camilla »

Hoi, iedereen!

Na de lange tijd met veel discriminatie en bemoeienis van ambtenaren, maakte ik mijn vrije keuze. Begin dit jaar besloot ik uiteindelijk Camilla (Russische letters: Камилла) te worden. Tijdens vroegere medische afspraken en op het internet gebruikte ik tijdelijk de naam Ana, de vrouwelijke versie van mijn geboortenaam Anton, maar een aantal maanden geleden heb ik de naam Camilla (de beste naam voor mij) gekozen. Gelukkig! Dan begon ik de rechtbankprocedure om een verplaatsing van de geboorteakte te krijgen. Nu heb ik alles officieël bij de gemeente Den Haag ingediend (ik ben een buitenlander, en Den Haag behandelt alle naamswijzigingen van buitenlanders), en straks word ik officieël Camilla :dance: Dan wijzig ik ook mijn achternaam.

Ik schreef vroeger over mijn psychologische trauma, die ik door discriminatie bij een van de Nederlandse gemeentes kreeg. Een ambtenaar loog dat ik geen naam/geslacht kan wijzigen zonder geboorteakte totdat ik de Nederlandse nationaliteit heb. Ik wist al dat het mogelijk was. Dan pratte hij met boze toon over mij met een van zijn collega's in een dichtsbijzijde kamer, ik verstond nauwelijk op dat moment, maar als ik later Nederlands leerde, begreep ik dat hij niet wilde dat transgender mensen als ik gesclacht/naam wijzigen en wilde hij dat ik het niet weet. Hij drukkte op mij enorm (iets persoonlijk) om één van namen van mijn familieleden te kiezen. Belachelijk genoeg, maar hij loog ook dat alle transgenders altijd namen van hun familieleden kiezen, dat ik geen vrije keuze heb. Ik zei dat tenminste in de Russische Federatie (en dat is waar!) alle transgenders alleen namen kiezen, die ze leuk voor hen vinden (in meer dan 90% van alle gevallen is dat ook geen naam van een familielid, maar als iemand een naam van één van familieleden wilt, is dat ook helemaal oké, als een persoon DE NAAM ZELF leuk vindt). In Nederland, VS, VK, Spanje, etc. kiest iedereen ook alleen namen, die hij/zij/hun leuk vindt. Dat is gewoon waar. Zijn opmerkingen, zoals "Dat is voor acceptatie!" en "Zo is het geen keuze!" waren onacceptabel en helemaal onjust. Na een verschrikkelijke gesprek met deze mederwerker (ik kreeg veel discriminatie niet alleen vanwege mijn gender en de voornaamskeuze/achtenaamskeuze), hoorde ik weer een paar negatieve opmerkingen van twee andere mensen uit officiëelle organisaties, maar dat was al niet zo zwaar (hoe zeg ik "It's not your ****** business" in het Nederlands? :lol: ).

Natuurlijk, weet ik dat het alleen mijn eigen zaak is. Ik werd Camilla. Op mijn werk ben ik al een aantal maanden Camilla. Op mijn werk, trouwens, niemand zei iets slecht over mijn vrije naamskeuze. Ik deed altijd alles, wat ik wilde. Nu, in 2023 ben ik zelfs zelfverzekerder en sterker dan in 2018-2019. Ik ben vrij!!!

Bedankt voor de aandacht.
Never give up!
Dawn
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Dawn »

Beste Camilla, wat is het bovenste deel van je post geweldig fijn om te mogen lezen! Eindelijk succes met je naamsverandering! En inderdaad je bent hier vrij om te kiezen, ik had een naam in gedachten totdat ik van mijn moeder hoorde hoe ik anders geheten had en die is zo mooi en zonder familienamen dat ik die als eerste naam heb gedaan nadat mijn moeder zei dat ze dat geweldig zou vinden.

Echt jammer dat je bij de gemeente zo een ambtenaar hebt getroffen…..

Daarentegen weer mooi dat je op je werk gewoon Camilla bent, dat is een mooie basis om verder op te bouwen🤗
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Camilla »

Dawn schreef: 16 mei 2023, 08:55 Beste Camilla, wat is het bovenste deel van je post geweldig fijn om te mogen lezen! Eindelijk succes met je naamsverandering! En inderdaad je bent hier vrij om te kiezen, ik had een naam in gedachten totdat ik van mijn moeder hoorde hoe ik anders geheten had en die is zo mooi en zonder familienamen dat ik die als eerste naam heb gedaan nadat mijn moeder zei dat ze dat geweldig zou vinden.

Echt jammer dat je bij de gemeente zo een ambtenaar hebt getroffen…..

Daarentegen weer mooi dat je op je werk gewoon Camilla bent, dat is een mooie basis om verder op te bouwen🤗
Bedankt voor je goede woorden, Dawn!
Never give up!
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Eva »

Je hebt een PB, Camilla :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Eva »

Okee Camilla! Nogmaals welkom dan, nu met je echte naam :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Camilla »

Eva schreef: 16 mei 2023, 14:09 Okee Camilla! Nogmaals welkom dan, nu met je echte naam :)
Hartelijk dank! :hbeat:
Never give up!
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Daan_3 »

Wat fijn dat het toch gelukt is nu, Camilla! Hopelijk is het allemaal snel officieel
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Ik ben uiteindelijk Camilla!

Bericht door Camilla »

Daan_3 schreef: 17 mei 2023, 19:58 Wat fijn dat het toch gelukt is nu, Camilla! Hopelijk is het allemaal snel officieel
Bedankt, Daan! Ik hoop ook dat het snel officieel wordt :D
Never give up!
Plaats reactie