Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Bericht door Irene_C »

Ik heb inmiddels mijn indicatiestelling bij PsyTrans afgerond en wil mijn naar laten laseren.
Vandaag naar mijn zorgverzekeraar Menzis gebeld met algemene vragen. Tijdens dit gesprek gaven ze aan PsyTrans niet in hun systeem te hebben staan en niet zeker te weten of ze dan wel vallen onder speciale genderteam zoals nodig voor het verkrijgen van een machtiging.
Naar mijn weten valt PsyTrans wel onder een speciaal genderteam en zou het goed moeten komen. Maar ze hebben mij nu wel gespannen gemaakt.
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van baard laseren bij Menzis na indicatie stelling van PsyTrans? Ging dit goed?

Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen.

Groeten Irene
Sophie123
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2023, 13:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Bericht door Sophie123 »

Ik zit bij Ditzo (ASR nu) en daar doen ze ook moeilijk. Ik mag uiteindelijk beginnen het moment dat ik "in behandeling ben" wat voor hun betekent dat ik mag beginnen als ik in behandeling bij een genderteam ben, wat voor mij betekent dat ik moet wachten tot ik wordt opgeroepen door de endocrinoloog. GGZ psychiaters die verder losstaan tellen volgens mij (in ieder geval volgens de verzekering) niet als genderteam Dus vooral nog geduld hebben, maar het komt vanzelf.
Mocht je niet aan de hormonen willen dan gok ik dat je alsnog bij een genderteam verder in behandeling kan met wat je wel wilt en dan zou het vanaf dan kunnen.
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Bericht door Irene_C »

Ik ben al aangemeld bij gender clinics, en hoop daar snel terecht te kunnen.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Bericht door Annabel »

Dit is helaas een veelgehoord probleem. Alleen de drie academische ziekenhuizen staan op de interne lijst van de meeste zorgverzekeraars.
Wijs ze dit in geval naar de laatste brief van de kwartiermaker en vertel ze dat ze hun administratie moeten bijhouden!
De regels omtrent ontharen staan in de laatste VaV Werkwijzer en hier staat wel dat de diagnose en indicatiestelling op orde moet zijn en dat dit in een multi-disciplinair team is gebeurd. En dat is aan te tonen.
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Bericht door Irene_C »

Annabel, dank je wel voor het advies. Die bijlage van de kwartiermaker met behandelaars zou intern bekend moeten zijn bij de zorgverzekeraars. Zeker omdat ze er bij betrokken waren.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Bericht door Tess_ »

Bij Zilveren Kruis had ik daar geen moeite mee. Na mijn reflectiegesprek met Psytrans heb ik hen om een machtiging gevraagd, waarna zij namens mij contact hebben opgenomen met Zilveren Kruis. Binnen 5 dagen kreeg ik per post een positief antwoord van Zilveren Kruis met goedkeuring voor een eerste traject in hoogte van 1750€.

Psytrans zei alleen rekening te houden met het volgende:
1) Zorg ervoor dat de huidkliniek is goedgekeurd door Zilveren Kruis, zodat er geen verrassingen zijn bij de vergoeding. Zilveren Kruis kan u vertellen of uw voorkeurskliniek op hun 'goedgekeurde' lijst staat.
2) Start de behandeling pas als u toestemming heeft van Zilveren Kruis; afspraken voor die datum worden hoogstwaarschijnlijk niet vergoed.

Zodra uw machtiging is goedgekeurd, kan de huidkliniek de nota's naar Zilveren Kruis sturen. // Dit werkte echter niet voor mij: ik moet nog steeds voor elke sessie betalen, dan de rekening overhandigen aan mijn verzekering en zij storten dat bedrag binnen 24-48 uur terug op mijn rekening.

Tot nu toe ben ik meer dan onder de indruk van Zilveren Kruis
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Verwijzing PsyTrans gezichtsepilatie

Bericht door Irene_C »

Vandaag gesprek gehad bij Cosmetique totale. Zij wisten mij te vertellen dat er bij Menzis geen machtiging nodig is.
Hierop heb ik voor de zekerheid Menzis nog maar een keer gebeld en dit werd bevestigd.
Zo zie je maar dat transgender zorg toch niche is en het moeilijk is meteen de juiste informatie te geven aan de telefoon.
Ik kan nu aanstaande woensdag aan mijn eerste laser sessie beginnen.
Na een lange tijd wachten tijdens de indicatie fase, begint het nu een beetje te lopen.
Heel blij mee.