Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Bericht door Tess_ »

Drie weken geleden ben ik eindelijk met HRT begonnen bij het Maasstad Ziekenhuis, een paar dagen eerder deelden ze de resultaten van het bloedonderzoek met mij. Het bleek dat zowel mijn LH- als Testosteronwaarden erg laag waren (LH 1,6 / Totaal T 3,24 / Vrij T 80). Volgens die niveaus hebben ze een MRI voor me gepland die ik gisterochtend heb laten doen. Ze vertelden me alleen dat het hier om een mogelijke (aangeboren) disfunctie van de hypofyse gaat, maar vertelden me verder niets. Natuurlijk googelde ik alles wat ik te pakken kon krijgen in het Nederlands, Duits en Engels. Ik weet dat dat me tot nu toe niet heeft geholpen en alleen maar speculatiever wordt. Toch lijkt een hypophyseninsuffizienz mij op dit moment logisch. Alle symptomen daarvan (vanaf mijn jeugd, jongvolwassene en laatste 25 jaar) wijzen daarnaar. Ze hebben ook een chromosoomanalyse gepland voor augustus.

Wat voor mij op de een of andere manier onduidelijk is, is wat dat zou betekenen voor mijn transitie. Er is nauwelijks iets te vinden over hypofyseninsuffizienz en HRT en het is mij ook niet duidelijk hoe een zeer lage LH-spiegel behandeld zou kunnen worden.

Afgezien daarvan kreeg ik opmerkingen van naaste familie dat al mijn angst, depressie, vermoeidheid enz. Sinds mijn kindertijd gewoon normaal konden worden gemaakt door mezelf op testosteron te krijgen. Wat ik natuurlijk niet wil. Ik ben momenteel op E-monotherapie vanwege mijn lage T-waarden.

Ik weet gewoon niet genoeg wat dit allemaal betekent - misschien is er hier iemand die enig licht in deze situatie kan brengen of me kan wijzen op medisch onderzoek/links (in elke mogelijke taal) :hbeat:
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Bericht door SuzanneLemm »

Ik denk dat je minder t blokkers nodig hebt dan, streefwaarde t is ongeveer 0.3, op zich goed lijkt mij. Als je hypofyse idd defect is hebben gnrh analogen als blokker ( bv decapethyl) weinig zin. Cypro geeft men niet meer dus dat word dan Spiro. Mss ook even nadenken of je SRS wilt en of er door dit euvel genoeg ' materiaal' is in je penis en balzak. Het kan evt ook ergens anders vandaan komen, maak je niet te veel zorgen en wacht onderzoek af. En kies harde muziek in mri want maakt behoorlijk veel herrie😉

https://www.hypofyse.nl/over-de-hypofys ... en-lh-fsh/
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Bericht door Tess_ »

Bedankt Suzanne, ze begonnen me al zonder blokkers met E-monotherapie. Ik heb deze week dinsdag de MRI gehad en je hebt gelijk, het was erg luidruchtig met veel elektronisch klinkende beats. Ik ben nerveuzer omdat ik nu al meer dan 25 jaar verschillende symptomen heb en verschillende gevallen heb meegemaakt die ik nooit serieus genoeg heb genomen
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Bericht door SuzanneLemm »

Hi Tess, je schrijft dat je op E- monotherapie bent vanwege je lage t- waarden. Ik las ergens dat E- monotherapie voor epileptie is. Bedoel je dat je epileptie hebt en dat dit samenhangt met je t waardes mogelijk hypofyse ?
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Bericht door SuzanneLemm »

Wellicht word E- monotherapie ook voor andere zaken ingezet !
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Bericht door Tess_ »

Tess_ schreef: 02 jun 2023, 07:40 Bedankt Suzanne, ze begonnen me al zonder blokkers met E-monotherapie. Ik heb deze week dinsdag de MRI gehad en je hebt gelijk, het was erg luidruchtig met veel elektronisch klinkende beats. Ik ben nerveuzer omdat ik nu al meer dan 25 jaar verschillende symptomen heb en verschillende gevallen heb meegemaakt die ik nooit serieus genoeg heb genomen
Nee, dat heb ik niet. Het is heel goed mogelijk om HRT alleen met E te starten
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Hoe mijn lage LH- en T-waarden te begrijpen (hypofyse / hypopituïtarisme)

Bericht door SuzanneLemm »

We begrepen elkaar verkeerd: je bedoelt dat je alleen oestradiol gebruikt. E- monotherapie heeft ook een betekenis in de medicatie voor epileptie.