Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
vivienne
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2013, 13:39
Gender: Trans MtF

Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door vivienne »

Volgende maand ga ik naar Thailand voor m'n srs en ik zou voor m'n vertrek graag alvast de procedure van naam- en geslachtswijziging in gang willen zetten zodat ik na de operatie slechts een seintje hoef te geven aan de advocaat en alles verder afgehandeld kan worden.

Ik ben dus op zoek naar een advocaat (m/v) die me kan helpen met de naam- en geslachtswijziging. Ik kom voor rechtsbijstand in aanmerking en ik woon in Den Haag, mocht dat iets uitmaken. Ik heb zo'n 1,5 week geleden het intakeformulier op http://www.geslachtswijziging.nl/intakeformulier" target="_blank ingevuld, maar heb helaas nog niks mogen vernemen van Blat advocaten. Ik dacht laat ik eerst hiernog even rondvragen voordat ik ze opbel.

Wellicht kan iemand hier mij een advocaat aanbevelen? Het liefst eentje die snel reageert etc.?

Thnx!
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Anne1957 »

Je zou ze ook gewoon kunnen bellen. Heb ik ook gedaan toen het naar mijn zin te lang duurde. Daarna ging het allemaal supersnel. Heb inmiddels de door mij gewenste voornaam.
FAtham
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jan 2013, 10:02
Gender: Trans FtM
Locatie: Rotterdam

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door FAtham »

Ik heb dezelfde ingeschakeld en idd ook even gebeld met de vraag of ze mijn intake goed hadden ontvangen. Het kan idd even duren want ze hebben het erg druk maar als je eenmaal in behandeling wordt genomen gaat het echt enorm snel. Ik ben netjes te woord gestaan en zeer te spreken over hun diensten. Ik zou ze ook iedereen gewoon aanraden, echter aangezien je dit binnen een maand geregeld zou willen hebben denk ik dat je dan op het randje zit qua tijd. Je hebt natuurlijk ook nog na de uitspraak een soort wachttijd van een aantal maanden, die is wettelijk verplicht(voor het geval je je spontaan bedenkt :roll: ) en kan alleen in speciale omstandigheden versneld worden.
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Anne1957 »

Na een positieve uitspraak is de wachttijd 3 maanden. Daarna informeert de rechtbank jouw geboorte gemeente die het weer aan jouw woongemeente doorgeeft. Reken grof weg op drie maanden + twee weken en dan kun je pas een nieuwe id aanvragen.
Gebruikersavatar
mick1984
Berichten: 416
Lid geworden op: 03 aug 2012, 19:41
Gender: Trans FtM

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door mick1984 »

ff een vraagje.. kost eht eiegenlijk geld om je naam te laten veranderen? of gaat eht tegenlijk met als je je paspoort gaat veranderen... this verweg maar ik vraag het me toch af
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Arike »

je naam laten wijzigen kost niets extra's als je de procedure voor geslachtswijziging laat doen.

Die procedure voor geslachtswijziging via de rechtbank kost echter wel rond een 1000 euro (gemiddeld commercieel tarief, ervan uitgaande dat je geen toevoeging kan krijgen omdat je inkomen niet laag genoeg is)

Daarnaast heb je nog de kosten voor vervanging van je rijbewijs, paspoort en/of ID-kaart. Die moet je afzonderlijk betalen.
Let op: je mag geen geldige documenten in bezit hebben met een verschillende naam van jezelf. Dus ook al is je rijbewijs nog 9 jaar geldig, dan moet je ook die bij naamswijziging (op eigen kosten) laten vervangen.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

Jammer als er zo'n haast bij is, want waarschijnlijk per 1 januari 2014 is die geslachtswijziging plus een nieuwe voornaam nog slechts een zaak die, zonder tussenkomst van een advocaat en een rechter, gewoon op het gemeentehuis kan worden geregeld. Je bent dan nog wel een vergoeding van een "deskundige", die moet beoordelen of jij wilsbekwaam en voldoende "stabiel" bent plus de kosten van een nieuw paspoort en rijbewijs kwijt.

Dit hangt samen met de wijziging van Burgerlijk Wetboek art. 1-28 , die in een ver gevorderd stadium is. Zie ook het draadje : "Geslachtswijziging GBA".
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Arike »

Persoonlijk wacht ik nooit op wetgevingsprocessen, want die zijn soms nog onvoorspelbaarder dan het weer...

Overigens heb ik veel geld kunnen besparen door mijn eigen stukken te schrijven en die vervolgens door mijn advocaat te laten indienen bij de rechtbank ...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

Toen ik in 1998 mijn nieuwe voornaam aanvroeg bleek dat voor de betrokken rechter heel gelukkig een hamerstuk. Maar het was toen ook bekend dat sommige rechters een verzoek om iemand met de geslachtsletter "M" in de GBA een typisch vrouwelijk klinkende voornaam toe te kennen als "ongepast" van de hand wzen. En dan kon je alleen nog een hoger beroep procedure aanspannen. Er zijn toendertijd zelfs zulke verzoeken tot voornaamswiziging tijdelijk voor herziening teruggetrokken om te voorkomen dat ze door éen "weiger" rechter zouden worden behandeld. Hopelijk is deze rechtsongelijkheid door jurisprudentie nu gladgestreken, maar mogelijk is het toch nuttig om dit nog even bij je advocaat te checken.

Veel succes, Sabrina
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Arike »

Ik heb nooit de procedure gevolgd zoals jij noemt in je laatste post (ik vond dat zonde van het geld, omdat ik toch mijn geslacht wou wijzigen op een later moment) maar ik kan me niet voorstellen dat als je je geslacht ook laat wijzigen dat een rechter dan bezwaar zou hebben tegen een bepaalde vrouwelijke voornaam
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"