Apotheek weigert GenderGP recept

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
moe_meisje
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2023, 13:01
Gender: Anders
Voornaamwoorden: zij/het

Apotheek weigert GenderGP recept

Bericht door moe_meisje »

Ik loop nu 3 maanden bij GenderGP. Dat gaat best wel goed en ik voel mij beter dan voor het traject bij hen .
Met mijn eerste recept heb ik via hun digitale apotheek mijn medicatie gekregen. Maar nu mijn tweede recept wilde ik bij een Nederlandse apotheek halen. Alleen hebben twee apotheken het recept geweigerd omdat het door een niet-Nederlandse arts is voorgeschreven (wel iemand binnen de EU.)
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.
De medicatie weer vanuit Groot-Brittannië opgestuurd krijgen is eigenlijk geen optie vanwege het grote prijsverschil tussen Nederland en GB.
Heeft iemand hier misschien ervaring met dit soort situaties en tips of advies?
In ieder geval: bedankt voor het lezen <3


June

P.S: Hopelijk is dit het juiste gedeelte van het forum, anders hoor ik het graag! <3
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Apotheek weigert GenderGP recept

Bericht door Annabel »

Juridisch gezien kan je dit aankaarten:
Een recept uitgegeven in 1 EU land is geldig in alle andere EU landen, zie: Een medisch voorschrift voorleggen in een ander EU-land en Medicijnen op recept krijgen binnen de Europese Unie (EU)

Verder heeft een apotheek een zorgplicht, dit staat in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Dit zou in principe betekenen, dat tenzij je verbaal of fysiek geweld gebruikt of het op een andere manier erg bont maakt, de apotheek het medicijn moet leveren, of een alternatieve locatie moet geven. Zie bijvoorbeeld Uw rechten en plichten als patiënt of Meest gestelde vragen over de toepassing van de WGBO-Bepaling in de openbare apotheek

Echter hoe ver je komt door dit op te noemen in een apotheek tegen een assistent is een andere kwestie ... :roll:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Apotheek weigert GenderGP recept

Bericht door Dawn »

Bij mijn apotheek zijn de meeste heel aardig, er is er echter 1 die je behandeld als een klein kind en doet alsof zij directeur is. De apotheker zelf is daarentegen heel behulpzaam. Zo liet hij zelfs een gelijkwaardig medicijn uit Duitsland komen toen mijn favo E in Nederland uit de handel was. En op zijn advies een brief van de huisarts aan de zorgverzekering gezonden zodat het ook weer in de vergoedingen kwam. Dat ik binnen de eigen bijdrage bleef doet niets af aan hoe hulpvaardig hij is.

Moraal van dit verhaal: je kan ook een overleg aan de apotheker zelf vragen of bv eerst bellen hierover.
Sowieso Succes🤗
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Apotheek weigert GenderGP recept

Bericht door Laura2021 »

Sinds 31 januari 2020 is het VK geen EU-land meer.

Probeer online https://www.medicijnen.nl/ geregistreerde apotheek.

Je zou het ook kunnen proberen en bellen met IHCH pharmacy in Den Haag https://www.ihch.nl/.
De zijn meer bekend met recepten uit het buitenland, international prescriptions, en misschien doen ze minder moeilijk of zijn ze bekend met Clynxx.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Apotheek weigert GenderGP recept

Bericht door Marije »

Toen ik voor het eerst met mijn GenderGP recept bij onze dorpsapoheek kwam werd ik in het kantoor van de eigenaresse geroepen. Inmiddels kennen ze me wel bij de apotheek vanwege mijn transitie, een klein dorp... ach.

Ik heb uitgelegd wat de situatie is en waarom het voor mij belangrijk is, dat de huisarts het weet en dat het gewoon een rechsgeldig recept is.

Toen was het goed.

De eerste keer had ik een papieren recept, de keren daarna een digitaal. Da's het snelste en goedkoopste. Als ik bij de apotheek ben stuur ik het door naar hun email en openen we samen het recept via het wachtwoord. Een dag later haal ik 't op.

De kosten betaal ik zelf, maar progesteron is niet zo duur, het abonement bij GenderGP is vele malen duurder dan de hormonen zelf en dat stoort me wel. Ze zeggen dat ze onze gemeenschap zo ondersteunen maar ondertussen zitten ze geld te scheppen voor maandelijkse kosten waar ze niks voor doen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Apotheek weigert GenderGP recept

Bericht door Annabel »

Laura2021 schreef: 25 jul 2023, 16:54 Sinds 31 januari 2020 is het VK geen EU-land meer.
Klopt, weet ik alles van :roll:, maar bij deze optie van GenderGP komt het recept van een arts uit de (huidige) EU.
Laura2021 schreef: 25 jul 2023, 16:54 Je zou het ook kunnen proberen en bellen met IHCH pharmacy in Den Haag https://www.ihch.nl/.
Ja goede tip!