Staken Androgel door bijwerkingen.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Nonbinary_afab
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2023, 11:49
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens/zij

Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Nonbinary_afab »

Hi allen.

Even kort uitleggen wie ik ben en dan mijn verhaal
Gigi, 45, afab, non-binair, 1 jaar bezig voor gender dysforie.
Over 1 maand mastectomie. Geen andere ingrepen.

Wat is er gebeurd:
Ik heb helaas mijn testo kuur moeten stoppen na pas 5 weken gebruik, omdat ik er zoveel bijwerkingen van kreeg.
(Iedere ochtend 2 pompjes op de armen).

De eerste weken ging het nog met alleen een beetje hoofdpijn. Dat sloeg snel om naar pijn in v*gina. Ontzettend zweten, blozen, draaierig zijn, constant vergeetachtig,
buikpijnen, hevige angstaanvallen tot moodswings.

In week 5 werd het mij teveel. Ik kon gewoon niet meer zitten
van de pijn tussen de benen. Leek wel of ik uitelkaar knalde, zo opgezet. En daar bovenop had ik achterelkaar angstaanvallen.

Nu een week na het stoppen, ben ik nog aan het bijkomen.
Ik heb nogsteeds Angst, gejaagd gevoel en opvliegers.
Maar ook al de hele week last van mijn darmen, diarree en buikpijn.

De arts van het team (die daar nog 1mnd werkt)
zegt niets te kunnen doen nu.
Ze had dit nog niet zo erg meegemaakt.
Een nieuwe endocrinoloog zal over een tijdje contact
opnemen. Mocht ik weer willen starten.
De psycholoog spreek ik over een week. En heb ik
op de hoogte gesteld middels een email.
Voor nu sta ik er dus alleen voor.

:text-thankyouyellow:
// Mijn vraag is:
Heeft iemand dit ook zo heftig meegemaakt?
En zo ja hoelang duurde het voor de testo uit je lichaam was?
Wat heb je gedaan?


Dank!
Gigi
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Evy1946 »

Waarschijnlijk is de dosering te hoog geweest ,
Je lichaam moet resetten, verm tussen de 3en 4 weken voordat je iets gaat merken.
Bij mij heeft het zelfs 6 mnd geduurd.
Klachten waren nachtelijke zweetpartijen, opvliegers huilbuien, emoties.
Stetkte
Nonbinary_afab
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2023, 11:49
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens/zij

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Nonbinary_afab »

Dank voor je reactie!
Mag ik vragen hoelang je het gebruikt hebt?

Jeetje zo lang nog...... Pfff..

Dank je wel nogmaals.
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2022, 09:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Martin »

Ha Gigi,

Oef, wat naar. Sterkte! Dan heb je het nog lang volgehouden. Ik sluit me bij Evy aan, waarschijnlijk veel te hoge start dosering.

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik begon ook met 2 pompjes per dag, maar dat voelde na 1-1.5 week echt niet goed. Ik dacht eerst "het hoort erbij" je lichaam moet wennen etc. Maar mentaal en fysiek trok ik het niet en werd het me te veel. Toen ben ik een paar dagen gestopt met smeren, en voelde me langzaam weer de oude worden. (Voor mij duurde het dus "maar" een paar dagen, maar dat was dus ook omdat ik nog niet zo lang bezig was...) Toen ben ik opnieuw begonnen, maar met een lagere dosering. 1 pompje per dag. Lang verhaal kort; nog steeds te hoge dosering, maar bijwerkingen waren wel iets minder. Voornamelijk last van duizeligheid, angstig, wazig in mn hoofd. Toen ben ik nog lager gaan zitten; nu zit ik op 0.5 pompje per dag, en dat voelt echt perfect. Ik kan weer normaal functioneren haha. Goed om te vermelden is dat ik zelfs met deze "lage" dosering de effecten van de testo merk.

Mogelijk heeft mijn relatief kleine+slanke postuur er nog wat mee te maken dat mijn dosering ook gewoon niet zo hoog hoeft te zijn + dat mijn lichaam de gel goed opneemt I guess.

Maar het heeft echt tijd nodig voordat je lichaam weer tot rust komt en weer in balans is, zeker als je toch al een maand bezig was. Je lichaam heeft een grote klap gehad. Hopelijk durf je het mentaal en fysiek aan om over een tijdje weer opnieuw te starten met een lagere dosering.

Voor mij was het na de rollercoast van de eerste twee weken mentaal ook behoorlijk pittig. Ik moest echt weer vertrouwen krijgen in m'n lichaam, én in de testo. De testo gel was veranderd van mijn hoop naar mijn angst/vijand. Het duurde even voordat ik dat nare gevoel kwijt was...

Anyway, Wat ik opmerkelijk vind is dat bij mij 2 pompjes per dag werden geadviseerd als een "normale" start dosering - tenmiste bij GenderGP. (Nu valt er over die organsiatie is natuurlijk ook een hoop te zeggen, doordat ze op afstand en minder persoonlijk werken. en ben ook heel blij als ik binnenkort bij een endo in NL terecht kan).

Maar ik sta wel echt te kijken dat jou arts het ook zo verkeerd had ingeschat! Hopelijk kan je nieuwe endocrinoloog je verder helpen.
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Evy1946 »

Net zoals bij andere medicijnen moet je een spiegel opbouwen, in mijn geval was mijn test 11.8, kreeg klachten. Mijn gewicht is 87 kg en kreeg 1 pompje androgel 16,2 voorgeschreven.
De tijd moet een spiegel opbouwen.
In jou geval afbouwen.
Sterkte en ga over een paar maanden weer beginnen
Nonbinary_afab
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2023, 11:49
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens/zij

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Nonbinary_afab »

Martin schreef: 30 jul 2023, 09:52 Ha Gigi,

Oef, wat naar. Sterkte! Dan heb je het nog lang volgehouden. Ik sluit me bij Evy aan, waarschijnlijk veel te hoge start dosering.

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik begon ook met 2 pompjes per dag, maar dat voelde na 1-1.5 week echt niet goed. Ik dacht eerst "het hoort erbij" je lichaam moet wennen etc. Maar mentaal en fysiek trok ik het niet en werd het me te veel. Toen ben ik een paar dagen gestopt met smeren, en voelde me langzaam weer de oude worden. (Voor mij duurde het dus "maar" een paar dagen, maar dat was dus ook omdat ik nog niet zo lang bezig was...) Toen ben ik opnieuw begonnen, maar met een lagere dosering. 1 pompje per dag. Lang verhaal kort; nog steeds te hoge dosering, maar bijwerkingen waren wel iets minder. Voornamelijk last van duizeligheid, angstig, wazig in mn hoofd. Toen ben ik nog lager gaan zitten; nu zit ik op 0.5 pompje per dag, en dat voelt echt perfect. Ik kan weer normaal functioneren haha. Goed om te vermelden is dat ik zelfs met deze "lage" dosering de effecten van de testo merk.

Mogelijk heeft mijn relatief kleine+slanke postuur er nog wat mee te maken dat mijn dosering ook gewoon niet zo hoog hoeft te zijn + dat mijn lichaam de gel goed opneemt I guess.

Maar het heeft echt tijd nodig voordat je lichaam weer tot rust komt en weer in balans is, zeker als je toch al een maand bezig was. Je lichaam heeft een grote klap gehad. Hopelijk durf je het mentaal en fysiek aan om over een tijdje weer opnieuw te starten met een lagere dosering.

Voor mij was het na de rollercoast van de eerste twee weken mentaal ook behoorlijk pittig. Ik moest echt weer vertrouwen krijgen in m'n lichaam, én in de testo. De testo gel was veranderd van mijn hoop naar mijn angst/vijand. Het duurde even voordat ik dat nare gevoel kwijt was...

Anyway, Wat ik opmerkelijk vind is dat bij mij 2 pompjes per dag werden geadviseerd als een "normale" start dosering - tenmiste bij GenderGP. (Nu valt er over die organsiatie is natuurlijk ook een hoop te zeggen, doordat ze op afstand en minder persoonlijk werken. en ben ook heel blij als ik binnenkort bij een endo in NL terecht kan).

Maar ik sta wel echt te kijken dat jou arts het ook zo verkeerd had ingeschat! Hopelijk kan je nieuwe endocrinoloog je verder helpen.


Lieve Martin,

Sorry dat ik nu pas reageer. Ik heb een rot dag met een ziek hondje die achter elkaar epilepsie heeft en er niet uitkomt.
Nu slaapt hij voor het eerst sinds 10:30

Anyway, je brief doet mij goed! Voel mij nu niet meer alleen.
Er staan zoveel goede dingen in die mij sterker maken.
Het zal inderdaad tijd nemen om eruit te komen. Maar ik hou vol!

Ga zeker als alles met mijn hondje stabiel is. Morgen een brief opstellen richting mijn gender team. Het is inderdaad wel bizar dat ondanks dat ik had aangegeven erg sterk te reageren op medicatie. Zij mij 2 pompjes lieten smeren.....

Dat over vertrouwen hebben in je lichaam raakte mij echt diep.
Ik was het deze week totaal verloren. Vooral mentaal. Waar was ik? Heel wiebelig en eng om mee te maken. Vandaag tel ik even niet mee. Heb bijna geen tranen meer na de hectiek met hond.
Hopelijk komt hij er bovenop. Anders krijg ik dat ook nog voor mn kiezen.

Nog even een technisch vraagje. Hoe doe je een half pompje?
Is eigenlijk nooit helemaal correct het zelfde toch?

Nogmaals dank voor je mooie en duidelijke brief.

💐Gigi
Nonbinary_afab
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2023, 11:49
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens/zij

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Nonbinary_afab »

Evy1946 schreef: 30 jul 2023, 10:25 Net zoals bij andere medicijnen moet je een spiegel opbouwen, in mijn geval was mijn test 11.8, kreeg klachten. Mijn gewicht is 87 kg en kreeg 1 pompje androgel 16,2 voorgeschreven.
De tijd moet een spiegel opbouwen.
In jou geval afbouwen.
Sterkte en ga over een paar maanden weer beginnen
Lieve Evy,

Dank voor je berichtjes!
Er is niet specifiek gesproken over getallen.
Ik heb werkelijk geen idee wat 11,8 is in je bericht.
Ik weeg 75, maar 172cm en kreeg 2 pompjes.

Inderdaad is het even doorbijten tot het uit mijn lijf is.
Na mijn mastectomie spreek ik de endocrinoloog weer.
We gaan het meemaken!

Dank!
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2022, 09:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Martin »

Hoi Gigi,

Wat vervelend van je hondje, maar fijn om te horen dat je je gesteund voelt en hoop blijft houden! Hoe graag je soms wilt dat dingen anders lopen...hopelijk krijg je het vertrouwen weer terug. Geef het tijd, bij mij hielp het erg om eerst maar te accepteren dat ik me bang voelde, en dat gevoel niet te onderdrukken en in de weerstand te gaan.

Ben wel benieuwd wat de reactie van het genderteam is... zeker als je zegt dat je al eerder had aangegeven sterk te reageren om de hormonen? Hopelijk kunnen ze je verder helpen!

Betreft het halve pompje: Ik heb heel 'professioneel' met behulp van papier, pen en een meetlint 1/4, en 1/2 hoeveelheid afgemeten en streepjes gezet op het pompje. Zodat ik elke dag eenzelfde hoeveelheid smeer. 1/4 op elke arm. Werkt perfect!
Nonbinary_afab
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2023, 11:49
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens/zij

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Nonbinary_afab »

Inmiddels een week voorbij. Dat komt omdat mijn hondje na 2 dagen vechten tegen epileptische aanvallen de strijd verloor...
Heftige dagen dus voor mij. Gezien hij mij steun en toeverlaat was voor bijna 12 jaar.

Dinsdag heb ik weer contact met mijn gender psycholoog.
Ik zal daarna weer even schrijven. Heb ook een email gestuurd naar de psycholoog om nog even uit te leggen hoe het gegaan is nadat ik gestopt ben en dat er niemand heeft gecheckt hoe het met mij ging. En dat terwijl ik aangaf in diepe angstaanvallen te zitten etc.

Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Staken Androgel door bijwerkingen.

Bericht door Dawn »

Gecondoleerd met het overlijden van je hondje. Voor je hondje is de strijd en pijn nu over. Voor jou sterkte omdat je “maatje” er na 12 jaar niet meer is op een moment dat die je extra steun en warmte kon geven.
🤗 knuffel🤗