Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Andrea2
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:27
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Andrea2 »

Ik was recentelijk naar een psychiater gegaan voor een second opinion en terwijl er wel uit kwam dat ik inderdaad genderdysforie heb stond er ook een stuk in waarvan ik het gevoel heb dat het compleet niet klopt.
Dit is het stukje:
Overwegingen

Het bezwaar tegen het in gang zetten van een geslachtveranderende behandeling kan een psychiatrische ziektebeeld zijn, welke eerst moet worden behandeld, bijv een depressie, een angststoornis, ASS of een persoonlijkheidsstoornis. Na behandeling daarvan is opnieuw psychologisch en psychiatrisch onderzoek noodzakelijk.
Naar mijn gevoel klopt dit niet omdat ik helemaal geen bezwaar heb tegen een geslachtveranderende behandeling, integendeel ik zou deze behandeling graag willen ondergaan, het is echter wel zo dat ik ben tot deze conclusie ben gekomen in de afgelopen maanden na deze afspraak bij de psychiater.
Ik had het er tijdens het gesprek daar wel er over gehad dat ik enigzins twijfelde of ik de geslachtveranderende behandeling zou willen maar dat was omdat ik enigzins bang was dat de operatie me niet een goed resultaat geeft of dat de operatie niet goed verloopt en ik bijvoorbeeld infecties krijg, ik had het vooral over dingen in die geest omdat ik toen nog niet goed geïnformeerd was over dat de kans hierop klein is en ik daarom toen twijfelde. Maar inmiddels tussen toen en nu (2 maanden) ben ik van gedachten verandert.
Ik heb wel altijd een vagina gewild en het was meer de operatie waar ik over twijfelde.

Uit het stukje tekst kan ik ook concluderen dat ik nu eerst een heel onderzoek moet gaan laten doen omdat ze deze naar mijn gevoel incorrecte conclusie hebben getrokken en het dus ook nog langer gaat duren (waarschijnlijk een kwart jaar) voordat ik in medische transitie kan gaan, wat echt vreselijk voor mij is want ik heb al enorm lang gewacht en zit er meer dan doorheen en ik wil graag zo snel mogelijk medische stappen zetten zodat ik hopelijk minder door genderdysforie hoef te lijden.

Wat is nu het beste om te doen? Ik wil graag contact opnemen en wil graag dat de second opinion aan word gepast maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken of dat mijn email er mogelijk tot leidt dat deze second opinion niet meer geldig zal zijn en dat het er dan voor zorgt dat ik niet meer in traject kan gaan aangezien de kliniek met maar met iets van een psychiater samenwerkt.
Andrea2
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:27
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Andrea2 »

Was vergeten dit er nog bij te zetten, in het uiteindelijke advies stond wel dit stukje text:
Uit het onderzoek van ondergetekende wordt duidelijk dat patiënte de wens heeft zich als vrouw te kunnen presenteren, passend bij hoe zij zich van binnen voelt.

Vanuit psychiatrisch oogpunt is er geen bezwaar tegen het in gang zetten van de geslachtsveranderende behandeling in het licht van de bevindingen van het eigen onderzoek.

Patiënte kan verwezen worden naar de chirurg en/ of endocrinoloog. Hiervoor is separaat een brief toegevoegd.

Patiënte .heeft deze brief gezien en akkoord bevonden ( recht op informatie, correctie en blokkering). Nadien werd de brief doorgezonden.
Betekent de laatste zin dat ik de second opinion wel kan laten aanpassen?
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Dawn »

Hoi Andrea sowieso vervelende situatie. Omdat dit een stukje uit de brief is lastig te beoordelen weklke context dit heeft. Het kan een algemene zin zijn over contra indicaties. Echter kan zo niet zeker eruithalen
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Marije »

Hoi Andrea,

Allereerst gefeliciteerd dat je zover bent gekomen! Wow. Ben best trots op je.

Ik snap dat het vervelend is van die text.

Wat ik zou doen, denk ik, is het volgende...

Maak de afspraak met de Endocrinoloog en ga aan de HRT. Dat kost je sowieso nog weer een paar weken. Zorg er daarnaast voor dat je nog weer een afspraak maakt met je psycholoog en bespreek de text en vraag om uitleg.

Je hebt alle kans dat het meevalt en/of opgelost kan worden. Er zit sowieso 12 maanden minimaal tussen start HRT en je SRS. Voor de meeste dames is dat nog langer. Je hebt tijd.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Marije »

Scratch that... je moet dat document waarschijnlijk ondertekenen en dat wil je natuurlijk niet. Lastig dilemma.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Andastre »

Hoi Andrea

Voor wat ik er zo uit kan opmaken lijkt het erop dat ze je groen licht geven maar pin me er niet op vast.

Ik zie zo niet dat er bezwaren zijn tegen starten HRT, de eerste is een overweging of ze het moeten doen geen vastgesteld
doel naar mijn inziens. Het lijkt erop dat het een overweging is om je te helpen van je operatie angst af te komen.

Dit is wat ik eruit opmaak.

M.v.g. Anda
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Laura2021 »

Hoi Andrea,

Zonder de context is het lastig een conclusie te trekken maar op basis van de informatie die ik hier zie zijn het bijna twee tegengestelde meningen in een brief en dat is verwarrend. Het is maar net waar je de nadruk op legt, alinea 1 of 2. Gebaseerd op 2 zijn er geen bezwaren en dat is gewoon de eindconclusie en ik denk dat het belangrijkste is.
In theorie, zolang je niet getekend hebt kun je volgens hun eigen schrijven wijzigingen aanbrengen, maar ik denk dat je dan meer aandacht trekt aan het deel wat je juist niet wil. Focus daarom je aandacht op alinea 2 wat de eindconclusie is is mijn advies.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Niet kloppende second opinion gekregen, wat kan ik nu het beste doen?

Bericht door Dawn »

Je kan eventueel de brief ondertekenen voor gezien en de conclusie voor akkoord. Als dat een losse bladzijde is kan je die mogelijk separaat overleggen voor de HRT.

De zin in het eerste deel lijkt eerder op een standaardtekst die opgenomen is waar de psych naar kijkt en dan is de conclusie in je 2de tekstblok de uitkomst van het onderzoek.

Echter is lastig beoordelen zonder de hele brief.