verhoogde Leverwaarde door blokker?

Psychologen en procedures
theemeid94
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2022, 22:36
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

verhoogde Leverwaarde door blokker?

Bericht door theemeid94 »

Hallo,

Ik ben inmiddels 4 maanden aan de hormonen, had als dosis 2x 2mg aan de pil. Nam ernaast magnesium zink en vitamine D (Ook omdat ik in het verleden ostereoporose heb gehad) Bij mijn bloedprikken bleek alleen dat mijn leverwaarde alat en asat verhoogd waren, maar had toen dezelfde week een pamorelin prik gehad (Woensdag prik en vrijdag toen bloedprikken)
Door die verhoogde waarde moet ik overstappen naar pleisters (Iets wat ik eigenlijk niet wilde)

Ik heb online gezien dat decapycteyl / pamorelin effect kan hebben gehad op leverwaarde. Iemand daar toevallig ervaring mee gehad?

Mijn leverwaarde was eigenlijk altijd wel beetje aan de hoge kant (bij mijn eerste prik voor start van de hormonen was ASAT onder 28 en ALAT 45) en nu is alat 81 en asat 53.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: verhoogde Leverwaarde door blokker?

Bericht door Annabel »

Ik denk dat je de volgende tekst uit de bijsluiter bedoeld?
Soms (komen voor bij minder dan 1 op de 100 gebruikers):
Afwijkende resultaten van sommige bloedtesten (waaronder verhoogde waarden bij leverfunctietesten), verhoogde bloeddruk
Maar aan de andere kant is het veel logischer dat het aan de pillen ligt, want die geven gegarandeerd hogere leverwaarden, maar dat verschilt per mens hoeveel. Dus snap de redenatie van de endocrinoloog. Dit is een beetje waar de instelperiode voor is bedoeld. Als je over 3 maanden weer een lage waarde hebt, lag het aan de pillen, en als je nog steeds een hoge waarde hebt, dan kan het aan de blokker liggen, of iets anders...

Overigens vinden sommige mensen de gel veel fijner ipv pleisters. Ik wel in ieder geval. Dat kan dus nog een alternatief zijn als je de pleisters echt ondingen vindt.
theemeid94
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2022, 22:36
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: verhoogde Leverwaarde door blokker?

Bericht door theemeid94 »

Annabel schreef: 22 aug 2023, 19:01 Ik denk dat je de volgende tekst uit de bijsluiter bedoeld?
Soms (komen voor bij minder dan 1 op de 100 gebruikers):
Afwijkende resultaten van sommige bloedtesten (waaronder verhoogde waarden bij leverfunctietesten), verhoogde bloeddruk
Maar aan de andere kant is het veel logischer dat het aan de pillen ligt, want die geven gegarandeerd hogere leverwaarden, maar dat verschilt per mens hoeveel. Dus snap de redenatie van de endocrinoloog. Dit is een beetje waar de instelperiode voor is bedoeld. Als je over 3 maanden weer een lage waarde hebt, lag het aan de pillen, en als je nog steeds een hoge waarde hebt, dan kan het aan de blokker liggen, of iets anders...

Overigens vinden sommige mensen de gel veel fijner ipv pleisters. Ik wel in ieder geval. Dat kan dus nog een alternatief zijn als je de pleisters echt ondingen vindt.
Ik bedoel, ik kan niet kwadelijk nemen dat het aan de pillen kan liggen. Maar als het een bijwerking geweest kan zijn - de arts* (ik loop via genderhealthcare, die hebben zowel artsen als endocrinoloog / internisten. Dus het was niet een endocrinoloog dat ik sprak) vroeg zelfs of ik antibiotica had genomen - dan lijkt mij eerder logischer om eerder bloed te prikken dan de drie maanden want daardoor kan ik juist niet achterkomen of het aan de pamorelin lag of niet.

Gel was trouwens niet optioneel voor mij, maar omdat ik zelf niet tegen kan om überhaupt iets op mij huid te smeren (op uitzondering van zonnebrand)