haartransplantatie en belastingdienst

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door EvelienArts »

Hallo,

Dit bericht is geen vraag maar meer een opmerking. Ik heb voor de belastingaangifte van 2021 onder andere mijn haartransplantatie (6500 euro) ingediend als zorgkosten. Hier is even onduidelijkheid ontstaan of dit nu wel of niet mocht worden afgetrokken. Uiteindelijk heeft de afdeling vak techniek van de belastingdienst geconcludeerd dat genderdysforie (voor de inkomstenbelasting) onder ziekte/invaliditeit valt waardoor zorgkosten mogen worden afgetrokken. Als je kunt aantonen vanuit je zorgverzekering dat hun deze kosten niet zouden hebben vergoed mag je deze dus aftrekken van je belastingaangifte.

Dus heb je in een jaar een haartransplantatie ondergaan en de indicatie (lees door je diagnostische fase heen) genderdysforie hebt, dan mag je deze kosten aftrekken van de belasting.

Daarnaast mag je ook je haarwerk (minus de 450 ish euro die de ziektekostenverzekering vergoed) indienen;).

Liefs,

Evelien.
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door Marije »

Ik heb ook alle reiskosten afgetrokken, zoals naar de logopedie, MKV, Maasstad ziekenhuis, het waren echt heel veel kilometers omdat ik in het oosten van het land woon. Je mag dat doen tegen de werkelijke kosten van de auto die je op dat moment had. De belastingdienst heeft mijn aangifte van 2022 geaccepteerd en definitief gemaakt. Het scheelde echt duizenden euro's.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Bloemetje
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2023, 18:10
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door Bloemetje »

Bedankt voor de informatie! Ik was hier zelf ook erg benieuwd naar, toch er maar eens voor gaan kijken dan binnenkort.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door Jannet V »

Omdat ik eigenlijk in zeer korte tijd ben omgegaan heb ik ook van deze gebruik gemaakt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... beddengoed

Er is alleen door het systeem naar gekeken denk ik want het werd zonder vragen geaccepteerd.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Amanda
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2021, 17:35
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Nieuwdorp ZLD

Re: haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door Amanda »

Beetje laat op het feestje.... :)

Genderdysforie wordt gezien als een chronische ziekte, je mag daarom ook beddengoed en kleding opvoeren bij de belastingdienst. Kilometervergoedingen horen er ook bij maar let op, hou vooral wel alles nauwkeurig bij, bonnetjes en kilometerlijst met al je afspraken. De belastingdienst kan hier uiteraard om vragen en dan is het wel van belang dat je deze stukken kan produceren of anders gezegd kan aanleveren.

https://transman.nl/laat-geen-belasting ... er%20zijn. Algemeen verhaal

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken Vervoerskosten

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... beddengoed Kleding en dergelijke

Met vriendelijke groetjes
Amanda
Vriendelijkheid is geen zwakte
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door Laura2021 »

Ik haal mijn haarwerken uit het buitenland 2-3x per jaar.
Ik denk niet dat VGZ of de belastingdienst dat zal accepteren maar vragen kan geen kwaad.
Ik wist niet genderdysforie als ziekte wordt gezien voor de belastingdienst, maar hoe krom en incorrect ook, het biedt wel perspectief voor hulp.
Groetjes Laura :hbeat:
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door Irene_C »

Als de kosten voor een haarwerk aftrekbaar zijn, dan ben ik benieuwd of de reiskosten voor het haarwerk ook vergoed worden. Want het is geen medische afspraak.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: haartransplantatie en belastingdienst

Bericht door Emma »

Irene_C schreef: 30 nov 2023, 22:10 Als de kosten voor een haarwerk aftrekbaar zijn, dan ben ik benieuwd of de reiskosten voor het haarwerk ook vergoed worden. Want het is geen medische afspraak.
Het is een behandeling voor alopecia androgenetica. Dat is ook de reden dat de ziektekostenverzekering een haarwerk in principe vergoedt, zij het met een maximum van €454,50 (zouden ze in het gulden-tijdperk zijn blijven hangen?), en eventueel je eigen risico. Het is in die zin een medische behandeling.
Aftrekbaar zíjn de bedragen boven dat maximum. Eigen risico is nooit aftrekbaar. Dus, laat je een haarwerk aanmeten van €900 en maak je dat jaar geen verdere zorgkosten, dan krijg je van je zorgverzekeraar €60,50 vergoed en trek je €454,50 af van de belasting, plus je reiskosten naar de behandelaar.

Of je ook daadwerkelijk kan aftrekken hangt af van je inkomen, er is een drempelbedrag waaronder je niets mag aftrekken. Zie de site van de Belastingdienst voor het drempelbedrag.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]