Lage T ook lage DHT?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
eve
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2022, 16:18
Gender: Genderfluid
Voornaamwoorden: zij/haar

Lage T ook lage DHT?

Bericht door eve »

Goedemiddag allemaal,
Ik ben vooral een dankbare lezer hier 💕 Maar ik heb nu zelf een vraag.

Mijn T waarde is 0.68nmol en E is 580pmol.
Naast de 3 maandelijkse t-blocker injectie gebruik ik ook nog 1mg finasteride per dag om haaruitval tegen te gaan cq teruggroei te bevorderen.

Ik begrijp dat DHT voortkomt uit testosteron.

Is het zo dat als je T waardes laag zijn ook altijd je DHT laag is? Dus zou ik kunnen stoppen met finasteride?

Alvast bedankt
💋Eve
HRT sinds feb 2022
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Lage T ook lage DHT?

Bericht door Lise »

In principe wel ja.
Er zijn wat uitzonderlijke gevallen bekend, maar in principe kan je stoppen. Ik heb zelf langzaam afgebouwd, al is het maar voor je eigen geruststelling en zodat je je haar goed in de gaten kan houden, maar eigenlijk hoeft het niet.
eve
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2022, 16:18
Gender: Genderfluid
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Lage T ook lage DHT?

Bericht door eve »

Lise schreef: 18 okt 2023, 15:35 In principe wel ja.
Er zijn wat uitzonderlijke gevallen bekend, maar in principe kan je stoppen. Ik heb zelf langzaam afgebouwd, al is het maar voor je eigen geruststelling en zodat je je haar goed in de gaten kan houden, maar eigenlijk hoeft het niet.
Hoi Lisa.
Bedankt voor je reactie. Weet jij ook zo wat die uitzonderlijke gevallen zijn of welke factoren dat afhankelijk is?
HRT sinds feb 2022
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Lage T ook lage DHT?

Bericht door Lise »

Nee, niet echt. Er is weinig onderzoek. Er zijn personen (trans- en cisvrouwen) die last hebben van een mannelijk patroon van haaruitval en een hoog DHT-niveau, terwijl ze permanent een aantoonbaar laag testosteron-niveau hebben. Hoe dat kan is niet helemaal duidelijk, maar het heeft waarschijnlijk met progesteron te maken (een stof die cisvrouwen van nature hebben, en transvrouwen soms ook gebruiken, er is een trial mee bij het VU volgens mij) die wordt omgezet naar DHT in de lever. Als je zelf geen progesteron gebruikt, heb je dus waarschijnlijk niet zo veel te vrezen. En als je het wel gebruikt, in de meeste gevallen ook niet. Maar ik ben zelf liever niet die ene uitzondering.

Edit: er is het nodige over te vinden op Reddit, maar wel in het Engels en vrij technisch.