Een vraagje.

Pas ik nou in een hokje of niet?
Rose
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jan 2013, 04:12
Gender: Onzeker

Een vraagje.

Bericht door Rose »

Ik ben nog niet zo lang op dit forum en heb de afgelopen week een beetje rond zitten snuffelen zonder iets te schrijven buigen mijn eigen introductie topic.

Ik heb een paar vraagjes.
Ik heb zelf het idee dat ik een vrouw ben in een mannen lijf. Dit gevoel is al heel lang heel stek bij mij. En als ik het probeer te verstoppen komt het alleen maar harder terug. Door angst ben ik niet eerder hiermee in een of ander traject gestapt. Bang om te horen dat ik een man zou zijn.
Ik heb het dit weekend nog eens met mijn partner er overgehad, en ik wel er nu echt iets mee doen.
Nu mijn vraag: Waar kan ik het beste aan kloppen? Ben zelf niet een fan van mijn huisarts. Ik vind hem een haantje en zijn geloofs overtuiging straat van hem af.

-Rose-

Send from my iPod.
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Een vraagje.

Bericht door Barbarella »

Hoi Rose.

Je kunt je zonder overleg met je huisarts, aanmelden bij een van de twee gender poli's in Nederland. Er is er een in Amsterdam en er is er een in Groningen. Ergens anders op het forum staan de juiste adressen en met een beetje googlen kom jer ook wel.

Dan is er ook nog Transvisie, op verschillende plaatsen in het land. Daar kun je praten met een psycholoog die zelf trans is of naar een praatgroep gaan.

Dan is er nog Tanja van der Hengel ofzo maar daar heb ik geen ervaring mee dus daar moet iemand anders maar wat over vertellen.

Ook kun een therapeut zoeken die niet negatief tegen over transen staat en er ervaring mee heeft, Bij het VU in Amsterdam hebben ze een lijst en je kunt ze bellen met de vraag hoe en wie bij jou in de buurt.

Als je je niet op je gemak voelt bij je huisarts kun je toch beter een ander zoeken.

Veel plezier met je IPod, ik heb dit bericht verzonden vanaf mijn laptop.

Doei

Levendula * die een pest bui heeft *

P.S

Over het algemeen vind ik GGZ instellingen ongeloflijke prutsercollectieven die de gemeenschap meer dan alleen geld kosten, die raad ik dus niet aan. Maar andere mensen schijnen er wel baat bij te hebben dus wie ben ik.
Laatst gewijzigd door Barbarella op 04 feb 2013, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Na mij de zondvloed!
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Een vraagje.

Bericht door Holden »

Niemand behalve jezelf kan zeggen of je man, vrouw, of iets tussen in bent.

Misschien dat dit topic jou wat meer kan helpen? Er zijn meerdere contactgroepen die zich ook richten op de zoekende.

http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... f=23&t=707

Ik sluit me ook aan bij wat Levendula zegt - als je je niet prettig voelt bij je huisarts is het misschien beter om iemand te zoeken waar je wel iets mee kan. Heel veel succes alvast :).
Rose
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jan 2013, 04:12
Gender: Onzeker

Re: Een vraagje.

Bericht door Rose »

Bedank voor de tips, morgen ga ik langs mijn mams nog even met haar babbelen.
En dan ook maar even kijken naar alle tips die jullie me gegeven hebben en actie ondernemen!

En ik weet dat ik een andere huisarts moet hebben. Maar op de een of andere manier stel ik dat alleen maar uit.

( en wat mijn iPod slot betreft =P ik zeg het om dat ik mega rare typo's kan maken hier op. En een klein scherm is toch wat makkelijker wanner je tussen mensen zit die nog niets weten. Ik ben nu op mijnstage vandaar. En ja ik doe ook gewoon mijn werk maak je niet druk=P )
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Een vraagje.

Bericht door Arike »

Uit eigen ervaring kan ik je Tanja van Hengel van harte aanbevelen

Zij kan je helpen om met gesprekken er (zelf) achter te komen wie en wat je bent!

(overigens heeft ook Tanja een wachtlijst, zij het minder lang dan bij het genderteam van de VU)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Een vraagje.

Bericht door Venka »

Hoi Rose,

hier de website,s op een rij

VUmc in Amsterdam: http://www.genderteam.nl/" target="_blank
UMCG in Gronongen: http://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/ ... fault.aspx" target="_blank

en tot slot Tanja van Hengel zoals dat word genoemd maar het heet eigenlijk de Psycho Informa Groep en afgekort P.I.G. en het zit in Woerden: http://www.psycho-informa-groep.nl/genderdyforie.html" target="_blank

Ik zelf doe op dit moment mijn diagnostiek bij het P.I.G. en ik kan hun ook aanbevelen,alles loopt in een zeer ontspannen sfeer en dat bevalt mij wel.In tegenstelling met het VU is de wachttijd daar aanmerkelijk korter.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Een vraagje.

Bericht door Jeste »

Die angst om afgewezen te hebben had ik ook, omdat ik niet het gevoel heb dat ik specifiek tot één van de twee algemeen bekende geslachten behoor.
Omdat het niet meer vol te houden was om die genderdysforie te blijven ontkennen heb ik toch de stap gezet om me aan te melden bij de P.I.G. (doorverwijzing van de huisarts is noodzakelijk) en ook voor een gespreksgroep van Transvisie. Alleen al om echt bezig te zijn met het leren omgaan met het feit dat ik me geen vrouw en ook geen man voel is al heel erg positief geweest.
Inmiddels is het gelukkig ook zo dat psychologen het "geen man en ook geen vrouw voelen" erkennen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
MichelleH
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jul 2012, 02:28
Gender: Onzeker
Locatie: Tilburg

Re: Een vraagje.

Bericht door MichelleH »

Levendula schreef:Over het algemeen vind ik GGZ instellingen ongeloflijke prutsercollectieven die de gemeenschap meer dan alleen geld kosten, die raad ik dus niet aan. Maar andere mensen schijnen er wel baat bij te hebben dus wie ben ik.
Mijn persoonlijke ervaringen met de GGZ als het gaat om genderproblematiek zijn ook niet erg positief (op andere gebieden wel, maar dat is nu even niet van belang). Veel meer dan uitsluiten dat sprake was van een waanstoornis kon men niet, bij gebrek aan expertise en ervaring.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Een vraagje.

Bericht door Paul »

Ik zou zeggen, om te starten Transvisie. Dan kun je ook je ideeën met anderen delen.
Rose
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jan 2013, 04:12
Gender: Onzeker

Re: Een vraagje.

Bericht door Rose »

Transvisie is een praatgroep toch?