Corticosteroïden injectie littekens

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Corticosteroïden injectie littekens

Bericht door ThornTundra »

Vandaag ben ik bij de chirurg geweest om corticosteroïden in het littekenweefsel van mijn borst te injecteren. Na de vorige checkup bleek dat ze na 10 maanden post-op vonden dat de littekens op plekken nog altijd te rood/roze en dik waren.

Die van mij was alles behalve prettig. Ze hebben met een redelijk dikke naald op 5 verschillende plekken gespoten. Dat deed van zichzelf wel pijn, maar wat het meest pijnlijk was, was toch wel het vullen van de littekens met het vloeistof. Het ging redelijk snel, maar de sensatie was net alsof de stukken huid en weefsel uit elkaar scheurden en onder druk werden gezet. Die druk is daarna redelijk gebleven, maar ik verwacht dat het vervelende gevoel spoedig weggaat. De chirurg heeft aangeraden ook nog silicone pleisters te plakken om de medicatie te ondersteunen, dit doe ik nu braaf. Dit proces heeft mij doen herinneren aan het feit dat medisch transitioneren echt een strijd kan zijn, en op veel momenten naar.

Ik vroeg mij met name af hoeveel mensen hier hetzelfde proces hebben ondergaan en hoe hun ervaring was. En hoeveel de medicatie ook geholpen heeft. Laat het vooral weten!
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Corticosteroïden injectie littekens

Bericht door wolvster »

Ikzelf heb het (uiteraard nog) niet ondervonden, maar een vriend (nb) heeft ook injecties in diens littekens gehad en bij hen zijn ze beduidend minder dik geworden.

Ik weet dat bekende transmasc Deen Groothuizen ook behandeld is met injecties in zijn littekens. Hij is altijd heel open en beantwoord ook vaak vragen op Instagram.
@deengroothuizen op Insta.