Het is een kleine, gemengde groep. Man en vrouw, jongen en meisje, vanaf 16 jaar dan wel. Elke oefening wordt in tweetallen uitgevoerd, waarbij de partner steeds wisselt. Gisteren hebben we houdgrepen geleerd, maar ook hoe je eruit kan ontsnappen. Dat moest uiteraard geoefend worden. De een ging op de rug op de grond liggen, en de ander nam diegene in een houdgreep (de ene arm onder het hoofd door, de andere over de borst, de handen in elkaar en klemmen). Best wel dicht op elkaar dus.
Het koste me best wat moeite om het te doen. Vooral bij de dames. Niet omdat ik het vervelend vind om iemand vast te houden, maar wel om iemand met mijn lichaam aan te raken. Toen ik er vanochtend met de psych over spak, kwam ik op het idee dat ik de ander niet wil aanraken met mijn lichaam omdat ik het weerzinwekkend vind. Mijn lichaam dus. Het voelt alsof ik een vieze, stinkende vuilniszak op iemand leg. Misschien een beetje sterk uitgedrukt, maar zo sterk voel ik het ook.
De vraag is natuurlijk of dit iets met mijn genderdysforie te maken heeft. Dat weet ik niet zo goed. Ik vermoed van wel, omdat een afkeer van het lichaam niet vreemd is voor een transgender.
Iemand een idee? Of eenzelfde ervaring?