Weten wat je wél hebt.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Alexandra

Weten wat je wél hebt.

Bericht door Alexandra »

Vaak praten we over wat we niet hebben. We vergeten soms wat we wel hebben.

In 2010 durfde ik voor het eerst over straat. Laarsjes, legging, en topje. Mijn lange haar wapperde voor het eerst in het zomerbriesje. Ik vergeet het nooit meer. Het was een wandeling van 15 minuten. Die 15 minuten waren de meest vreselijk enge minuten, maar ook de meest mooie minuten van mijn leven. Iedereen gaapte me aan, en iedereen dacht wel iets van me. Toen kon ik er verdrietig om worden. Nu niet meer. Nu leef ik voor mijzelf.

"Your haters are your biggest fans, they spent all their time analyzing you".

De laatste week voel ik me weer erg goed, en het gevoel uit het begin, begint nu permanent te raken. Ik mag eindelijk zijn en voelen wat ik 30 jaar heb gemist. Ik liep zojuist weer over straat, mijn haartjes wapperde vrolijk in de wind. Vrouwen, meisjes en moeders liepen chagrijnig en met een lang gezicht langs me heen. Ik wandel met een glimlach, wetende dat ze niet weten wat ze hebben en ook niet missen, als je als vrouw geboren bent is het normaal voor je. Niets speciaals aan. Het eenvoudig gelukkige gevoel als je je haar voelt wapperen in een warm briesje, het kan mij heel gelukkig maken. Het is net zoals rijkdom: heb je altijd rijkdom gekend, dan kun je nooit echt genieten. Juist als je nooit rijkdom hebt gekend, en je wint of verdient een klein bedrag, dan pas kun je blij zijn. Denk maar terug aan je jeugd, waarin je spaarde voor iets. Het ging om het sparen en de droom om iets te hebben wat je graag wilde hebben. Toen je het eenmaal had, was je blij. Contrast. Je weet dat pas als je het niet meer hebt, of nooit hebt gehad.

Het lijkt een klein begrip, maar het is erg belangrijk om dit voor mijzelf te beseffen.

:hug:

Liefs,
Sas.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Arike

Re: Weten wat je wél hebt.

Bericht door Arike »

Mooi geschreven!

Heel fijn om te lezen, Sasha :)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Geniet van de kleine dingen in het leven is ook mijn motto,
Irene
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Heel mooi. Sasha! ♥
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Silvia_weg

Bericht door Silvia_weg »

Sasha schreef:Vaak praten we over wat we niet hebben. We vergeten soms wat we wel hebben.

In 2010 durfde ik voor het eerst over straat. Laarsjes, legging, en topje. Mijn lange haar wapperde voor het eerst in het zomerbriesje. Ik vergeet het nooit meer. Het was een wandeling van 15 minuten. Die 15 minuten waren de meest vreselijk enge minuten, maar ook de meest mooie minuten van mijn leven. Iedereen gaapte me aan, en iedereen dacht wel iets van me. Toen kon ik er verdrietig om worden. Nu niet meer. Nu leef ik voor mijzelf.

"Your haters are your biggest fans, they spent all their time analyzing you".

De laatste week voel ik me weer erg goed, en het gevoel uit het begin, begint nu permanent te raken. Ik mag eindelijk zijn en voelen wat ik 30 jaar heb gemist. Ik liep zojuist weer over straat, mijn haartjes wapperde vrolijk in de wind. Vrouwen, meisjes en moeders liepen chagrijnig en met een lang gezicht langs me heen. Ik wandel met een glimlach, wetende dat ze niet weten wat ze hebben en ook niet missen, als je als vrouw geboren bent is het normaal voor je. Niets speciaals aan. Het eenvoudig gelukkige gevoel als je je haar voelt wapperen in een warm briesje, het kan mij heel gelukkig maken. Het is net zoals rijkdom: heb je altijd rijkdom gekend, dan kun je nooit echt genieten. Juist als je nooit rijkdom hebt gekend, en je wint of verdient een klein bedrag, dan pas kun je blij zijn. Denk maar terug aan je jeugd, waarin je spaarde voor iets. Het ging om het sparen en de droom om iets te hebben wat je graag wilde hebben. Toen je het eenmaal had, was je blij. Contrast. Je weet dat pas als je het niet meer hebt, of nooit hebt gehad.

Het lijkt een klein begrip, maar het is erg belangrijk om dit voor mijzelf te beseffen.

:hug:

Liefs,
Sas.
Hoi Sasha,

Nou dat is echt geen klein begrip en voor mij heel herkenbaar. Ik heb soms momenten dat ik zo gelukkig ben dat ik in huilen uitbarst van geluk. Soms is mij gelukkig voelen ook onwennig .. het verandert je leven nogal, je leven wordt meer waard, dat maakt het ook wel spannender en soms beangstigender....vroeger had ik nooit zoveel dromen, wensen, verlangens als die ik nu heb. Vroeger hield ik ook niet van het leven, een ander, of mijzelf. Dat is allemaal met de transitie veranderd en nu heb ik dus ook veel meer te verliezen. Maar hoe dan ook... als ik morgen sterf... dan kan ik blij zijn dat ik geleefd heb. Juist omdat ik ook die mooie dingen heb mogen meemaken. Precies ook zoals jij zegt... de dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn... ik ken de keerzijde van de medaille... en al zullen de mensen in mijn omgeving nooit echt kunnen begrijpen wat ik heb meegemaakt en waar ik vandaan kom... en zal het soms wat vreemd lijken als ik zo gelukkig lijk... of in tranen ben van ontroering...dat maakt niet uit....Contrast in je leven maakt misschien dat je beter het verschil kent tussen licht en donker... en dat je beide ook kunt waarderen...
Sowieso is er ook nog genoeg "ongeluk" dus helemaal van streek van geluk raak je niet zo snel...
Maar het is wel onwijs... bijna schockerend af en toe!!

Liefs
Aster

Bericht door Aster »

Ik ben geleidelijk aan een heel erg gewoon huis, tuin en keuken en comfortabel bestaan in gegleden.

Ik ben tevreden, met mijn werk, mijn situatie en mijn leven zoals het is.

Maar heel soms....denk ik weer es aan mijn leven pre transitie....

*GRUWGRUW*

Dat 'ververst de boel dan weer en ben ik blij, blij, blij dat deze stap ooit genomen heb.

For the better, most obviously.

Voorheen was ik een sociale paria, totaal anders.

Inmiddels ben ik nog steeds anders maar wel op een manier die me past....en in het dagelijks leven, in mijn werkzame bestaan wordt ik (buiten)gewoon vriendelijk bejegend, soms zelfs met alle egards.

Dat is ook iets wat ik tot op de dag van vandaag erg waardeer...ik geniet er zelfs met volle teugen van :-)
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Ja inderdaad.

Ik denk wel eens: hormonen, epilaties, talloze operaties, wachttijden van jaren zijn zwaar en vermoeiend. Maar het meest zware gevecht is mentaal. Zelfvertrouwen kweken/cultiveren, alles opnieuw leren, dingen afleren, sociale interactie/skills aanleren, het lichaam dat veranderd helemaal opnieuw leren kennen, je lichamelijke grenzen moeten bijstellen/accepteren, oftewel: jezelf helemaal opnieuw moeten herdefiniëren.

Silvia, vooral die dromen zijn belangrijk. Er zijn nogal wat transen die in een zwart gat vallen nadat ze "klaar" zijn. Ik zeg zelf altijd: nu ben je lichamelijk klaar, maar je bent mentaal nog niet klaar. Wat wil je nu? wat zijn je dromen? hoe wil je je leven indelen. Dit is net zo belangrijk als de gehele lichamelijk transitie.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb