Minoxidil

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Minoxidil

Bericht door Anon20180311 »

Jer158 schreef:Nu ik 1 maand aan de testo ben, heb ik besloten dit weer eens op te graven. Heb toch wel flink wat haren die onderweg zijn om terminaal te worden, en heb Minoxidil besteld (van Kirkland, 20 euro voor 3 maanden - waar je wrsch langer mee doet). Weet nog niet of ik het direct ga gebruiken of er nog even mee wacht, maar ga het zeker proberen.
Hoi Jer,

Groot gelijk ( ik ken het geluk, nog ( bijna, geen kaalheid) mijn volle haar dos te kennen op 53j en meer dan 20j aan de testo). Maar ik snap je, geen enkele man kent graag kaalheid of is graag kaal.
Ongeacht of het nu mannelijk is of niet ( geen cis-man, geen trans-man).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Minoxidil

Bericht door Lise »

Jer158 schreef:Nu ik 1 maand aan de testo ben, heb ik besloten dit weer eens op te graven. Heb toch wel flink wat haren die onderweg zijn om terminaal te worden, en heb Minoxidil besteld (van Kirkland, 20 euro voor 3 maanden - waar je wrsch langer mee doet). Weet nog niet of ik het direct ga gebruiken of er nog even mee wacht, maar ga het zeker proberen.
Ik ben geen FTM, maar wel ervaring met deze middelen. Als je een klein beetje haarverlies hebt (vooral op kruin) werkt minoxidil nog wel als tijdelijk remmiddel van het onvermijdelijke, maar uiteindelijk is het niet krachtig genoeg om veel zoden aan de dijk te zetten.

Ik begon zelf ooit met ketaconazol shampoo -> haar bleef uitvallen, daarna een jaar minoxidil -> haar bleef uitvallen, toen finasteride -> haar nu al jaar of vijf stabiel. Helaas is meestal alleen finasteride (of dutasteride) is echt krachtig genoeg om je haarbos te redden. Dat kan dan soms wel weer met bijwerkingen gepaard gaan dus je moet wel gemotiveerd zijn (en ik weet eigenlijk niet of FTM's finasteride mogen slikken, al zou ik zelf niet kunnen bedenken waarom niet).
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Minoxidil

Bericht door wiggeltje »

Ik heb gelezen over cis-mannen die spironolactone topisch aanbrengen. Uiteraard is het slikken van spiro hier niet de bedoeling bij cis (en vooral) trans-mannen, omdat het testosteron tegengaat, maar topisch aanbrengen zou volgens bronnen geen invloed moeten hebben op de hormoonhuishouding van de rest van het lichaam, dus alleen op de hoofdhuid.

Ik wilde dit toevoegen omdat ik denk dat minoxidil, ondanks bewezen, weinig toegevoegde waarde heeft, al dan wel haargroei lichtelijk stimuleert. Bij cis-vrouwen heeft minox dacht ik meer waarde, omdat zij niet de hoeveelheid aan mannelijke testosteron en dus dehydratestosteron (dht) hebben. Bij mannen en trans-vrouwen heeft minox alleen waarde als zij dht verlagende medicatie gebruiken, anders is het te verwaarlozen.

Je kunt spiro tabletten via internet kopen (of misschien via huisarts) maar dan moet je wel weten hoe je de vloeibare recept maakt. Dr Lee verkocht wel kant en klaar spiro-crème's. Hiervoor kun je het beste haarweb.nl raadplegen. Daar haal ik al deze info vandaan.

de eerst geplaatste bericht vond ik interessant: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3885 verder wel een lange discussie...
______________________________
ps: Lisse, ik ben geen dokter, maar ik vermoed dat fina/ duta voor trans-mannen niet echt wat is :)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Minoxidil

Bericht door Jer158 »

Dank voor jullie reacties!

Even iets rechtzetten, ik heb het over gebruik van minoxidil op het gezicht, voor trans mannen. Met "terminaal" haar bedoel ik dan ook de dikke, stugge haren, in tegenstelling tot de dunnere, lichten hare (vellus haar). Heb gelukkig nog geen noemenswaardige last van mannelijke kaalheid!

In mijn geval is het allemaal goed nieuws, haren op mijn gezicht die terminaal worden. ;) Heb tot nu toe veel positieve verhalen gelezen over trans mannen (aan de testo) die minoxidil gebruiken op hun gezicht. Het lijkt bij de grote meerderheid te werken omdat het de (bestaande, vanwege testo, dus niet zoals bij mannelijke kaalheid de niet-bestaande) haargroei stimuleert.

Hier wat meer info:


EDIT: Bij pre-T trans mannen (op het gezicht) zijn de resultaten minder duidelijk. Minoxidil lijkt alleen de haren wat sneller te laten groeien, maar het maakt vellus haren in principe niet terminaal. Bij een pre-T trans man is het nut van minoxidil dus grotendeels afhankelijk van de haren die je al hebt. Heb je al wat terminale haren (of haren die in de tussenfase zitten), dan kan het handig zijn. Zo niet, dus zal waarschijnlijk alleen je babydons wat langer worden.

Sowieso geldt dat je minoxidil moet blijven gebruiken totdat de haren volledig terminaal zijn geworden, omdat je anders de kans loopt dat ze uitvallen als je stopt. Vandaar ook dat het weinig zin heeft minoxidil te gebruiken bij mannelijke kaalheid. In dat geval heb je namelijk geen haren met de potentie terminaal te worden, dus zul je het moeten blijven gebruiken voor blijvende resultaten.

Ik zal in dit topic gaan updaten als ik ermee begin.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Minoxidil

Bericht door wiggeltje »

@Jer, leuk dat je het bij gaat houden :)
Vind ik wel interessant en wens je succes toe.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Minoxidil

Bericht door Jer158 »

Ben inmiddels 4 weken bezig met minoxidil (op het gezicht). Even een update.

De aanbevolen dosering is twee keer daags 1 mL, maar de eerste keer dat ik 1 mL gebruikte kreeg ik direct een migraineaanval. Inmiddels gebruik ik een keer per dag 1/3 mL en dat tolereer ik wel. Lekker spul is het dus niet.

Wat betreft de effecten is het lastig om te zeggen wat testo en wat minoxidil is. Ik ben ook nog eens blond, waardoor het lastig te zien is hoe volwassen de haren zijn (baby dons en volwassen haren zijn immers bijna even blond). Ben nu 2 maanden aan de testo. Onder mijn kin zijn i.i.g. de nodige haren aan het groeien. Dat is de enige plek waar ik pre-testo heel soms een enkele volwassen haar had. Verder is mijn baby dons her en der wat langer dan normaal. Als je minder blond bent dan ik zou dat ook al de illusie van een baard kunnen geven. Zie hier.

Al met al geen idee of het wat doet, maar ik heb hoe dan ook niet te klagen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Minoxidil

Bericht door Freedom »

Interessant experiment Jer. Ben zelf wat huiverig voor minoxidil ivm de (mogelijke) bijwerkingen, heb hier afgelopen nacht flink wat youtube-filmpjes over bekeken. Ik ben benieuwd hoe het zich bij je gaat ontwikkelen. Op de foto ziet het er toch uit alsof je al een prima begin van een sikje kan groeien. :)
Zelf durf ik het nog niet aan maar ik blijf dit draadje volgen!
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Minoxidil

Bericht door Jer158 »

Het is nu 7 weken aan de minoxidil. Gebruik nog steeds een zesde van de aanbevolen dosering (namelijk 1/3 mL per dag). Heb de laatste paar weken wel een beetje een spurt gehad qua lichaamsbeharing dus ik sluit niet uit dat testo er ook een (grote) rol in heeft, maar voor nog geen 2 maanden minimale dosis minox en nog geen 3 maanden testo vind ik dit heel niet slecht.

Zie hier voor foto's. Vergeet niet dat ik mega blond ben, en dit in persoon dus een stuk minder te zien
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Minoxidil

Bericht door Jer158 »

Inmiddels is het bijna 2,5 maand aan de minoxidil. Nog steeds een zesde van de aanbevolen dosering (1/3 mL). Ik begin toch te vermoeden dat die minoxidil daadwerkelijk helpt. Ik heb namelijk al wel erg veel gezichtshaar na nog geen 4 maanden in vergelijking met andere trans mannen die geen minoxidil gebruiken en die ook helemaal geen gezichtshaar hadden pre-T.

Op gewone foto's en in persoon kun je inmiddels mijn dirt stache en sik zien. Op close-up / belichte foto's kun je stoppels (of het begin ervan) zien bij mijn bakkebaarden en in mijn nek.

Ik heb bij de Aldi een baardtrimset gekocht, want ik faal echt met scheren en trimmen met een gewoon mesje en gewone schaar (zoals te zien op de foto waar ik duidelijk te veel van de sik heb weggeschoren).

Foto's!
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Minoxidil

Bericht door Nate_0 »

DUDE! Het is inderdaad echt mega duidelijk te zien!
meerdere zakken met zaagsel