Vrijspraak voor she-male...?!

Nieuwsberichten
Alexandra

Re: Vrijspraak voor she-male...?!

Bericht door Alexandra »

Heb zojuist contact met ze gehad, met de vraag om een correctie. Stuur een bericht aan: [email protected] om er meer druk achter te zetten.

Het is trouwens echt een scheldwoord. Het is bijzonder dat mensen niet opkijken van het woord "She-male". Dit woord bevat voor mij net zoveel discriminatoire lading als "neger of zwarte" e.d. als je spreekt over iemand met een donkere huid. Stel dat de kop van het artikel was: Vrijspraak voor een zwarte. of: Vrijspraak voor een kaaskop of: Vrijspraak voor een hoer iedereen zou zich druk maken, inclusief mijzelf.

Zijn van die scheldwoorden Wikipedia pagina's te vinden? Nee, want het is racisme. Voor "She-male" is er wél een Wikipedia pagina, want alle transgenders met pr0n associëren mag. Het wordt tijd dat we hier tegen gaan ageren.

:x
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Silvia_weg

Bericht door Silvia_weg »

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage ... ljn=BX5862" target="_blank

Als je verder leest zie je dat de "shemale" in kwestie ook steevast "hij" genoemd wordt.
Dit is nu zo'n goedvoorbeeld waarom die wetswijziging er moet komen.
Jessy

Bericht door Jessy »

Aster schreef:Dat heb ik es meegemaakt met een allesbehalve passabele post op die ik persoonlijk kende en die wegens eea regelmatig in de Amsterdamse media verscheen.
En consequent in vrouwelijke vorm aangesproken werd en consequent in vrouwelijke vorm besproken werd.
Heel simpel, hoe het systeem werkt. Je bent wat op papier staat (of in de computer tegenwoordig), en zo zul je worden aangesproken door officiële instanties ongeacht hoe je je presenteert. Er zijn uitzonderingen maar het is zelden vanzelfsprekend.

Ik erger me dood aan het systeem, maar je kunt er weinig tegen doen. Of je moet al heel goed georganiseerd kunnen samenpakken met een grote groep, en dan nog is het een vraagteken wat er zal veranderen. En een kwestie van een hele lange adem hebben.
Ik word er doodmoe van, en heb geaccepteerd dat het systeem *** is en altijd zal blijven. Ik wil gewoon in rust mijn eigen leven leiden (ipv lijden) ;)
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Barbarella

Bericht door Barbarella »

Constructief Sacha, Ik ga je voorbeeld volgen.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Alexandra

Bericht door Alexandra »

TJa, lees dit dan :?

Een andere zaak met wederom een trieste en schandelijk ouderwetse benaming voor intersexed:

"Verzoekster is bij de geboorte als zoon vermeld op de geboorteakte. Pas veel later is gebleken dat verzoekster hermafrodiet (interseksueel) is. Bij de geboorte waren alleen de mannelijke geslachtskenmerken zichtbaar. De vrouwelijke kant van verzoekster is dominant. Zij heeft reeds haar voornaam laten wijzigen in een vrouwelijke voornaam. Verzoekster wenst wijziging van de geboorteakte. Art. 1:28 van het BW geeft een regeling voor transseksuelen en is niet toepasbaar. Het verzoek wordt toegewezen op grond van artikel 1:24 BW. Verwijzing naar de publicatie van de antwoorden van de Minister van OCW en de staatssecretaris van VenJ op vragen van de kamerleden Klijnsma en Marcouch over interseksualiteit, vergaderjaar 2010-2011, nummer 2266."

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BW5452" target="_blank
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gwendolyn

Bericht door Gwendolyn »

Sasha schreef:Heb zojuist contact met ze gehad, met de vraag om een correctie. Stuur een bericht aan: [email protected] om er meer druk achter te zetten.

Het is trouwens echt een scheldwoord. Het is bijzonder dat mensen niet opkijken van het woord "She-male". Dit woord bevat voor mij net zoveel discriminatoire lading als "neger of zwarte" e.d. als je spreekt over iemand met een donkere huid. Stel dat de kop van het artikel was: Vrijspraak voor een zwarte. of: Vrijspraak voor een kaaskop of: Vrijspraak voor een hoer iedereen zou zich druk maken, inclusief mijzelf.

Zijn van die scheldwoorden Wikipedia pagina's te vinden? Nee, want het is racisme. Voor "She-male" is er wél een Wikipedia pagina, want alle transgenders met pr0n associëren mag. Het wordt tijd dat we hier tegen gaan ageren.

:x
dat is het nu juist, dat het woord Shemale bestaat is op zich geen probleem, net als zo vele woorden met een bepaalde betekenis, het is juist wanneer het niet in het juist context ( misbruikt ) gebruikt wordt, zoals vaak het geval in de media dat het den negatief, of "sensationeel" wordt. Waarom niet gewoon een vrouw, ipv een she male? Of die vrouw één been heeft, 13 tenen, een aanhangsel ipv een vagina, dat doet er niet toe, maar dat wordt opzettelijk gebruikt om het sensationeel te maken. Tenminste dat denk ik, want ik ga niet een het artikel lezen. Vaak als je iets wil benadrukken, en dan wel negatief, kun je woorden gebruiken die wel over het betreffende gaan, maar bij normaal gebruik niet in de zin thuis horen. Manipulatie is dat.

Zo kun je ook zeggen, "een man, gescheiden, cafe' bezoeker, in een pak werd bekeurd voor 10 km te hard rijden. Die details doen er helemaal niet toe, maar lijken op het eerste gezicht interessant. Zo worden wij omgebouwd. :roll: althans dat zeggen velen. Wij weten wel beter. Wij worden inderdaad omgebouwd, maar dat woord gebruik je niet als je over een geslacht aanpassende operatie spreekt. Daarom vind ik de term she male te gebruiken in de juiste context, als het met respect in de discussie gebruikt wordt. Wanneer je een ander probeert aan te geven wat voor transgender iemand is, hoe die duurzaam leeft. Maar dat is mijn mening. Ik ga van respectvol gebruik van taal uit, en laat mij niet meteen verleiden om over te nemen wat mensen zoal er van maken, vaak niets van afwetend. Wij zijn in de weet, dus wij bepalen wat de werkelijk betekenis er van is, al gebruiken zo velen woorden totaal buiten context.

Maar goed, zo kunnen we lang er over door zagen. :wship:

Gwendolyn
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Na wat heen en weer mailen is het bericht uiteindelijk aangepast!!! :) ik had ze namelijk op het feit gewezen dat men hier een strafbaar feit begaat:
In het Wetboek van Strafrecht het artikel 429quater, staat dat de burgers verbiedt, om elkaar in bepaalde situaties en op een aantal met name vermelde gronden, te discrimineren. Deze gronden worden in artikel 429quarter genoemd en zijn: ras, godsdienst, levensovertuiging, geslacht (seksisme, misogynie of misandrie), en seksuele geaardheid.
Beste Sasha, we hebben afgelopen vrijdag het bericht alsnog aangepast.

Hoofd Communicatie Rechtbank Den Haag
(e) rechtspraak.nl
:hug:
Barbarella

Bericht door Barbarella »

GIRLPOWER Sacha.

Had ze zelf ook geschreven en kreeg een erg frusterend bericht terug. wilde er later op ingaan als ik wat afgekoeld zou zijn. Gelukkig hoeft dat nu niet.

Erg mooi resultaat, biedt hoop voor de toekomst.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Ja, en ook al werkte ze als prostitué, dan nog is ze geen she-male. Maar gewoon prostitué. Als ze in de pr0nwereld actief zou zijn, dan spreken we wel over she-male als niche. Maar daar is hier geen sprake van.

het Hoofd Communicatie reageerde in eerste instantie zo:
Het is zeer zeker niet de bedoeling om te beledigen of te discrimineren. Ik bied mijn oprechte excuses aan als u het bericht wel als zodanig heeft opgevat. De rechtbank Den Haag hanteert als uitgangspunt dat zijn communicatie-uitingen integer, zorgvuldig en deskundig zijn en niet te herleiden naar individuele personen. De rechtbank bericht dagelijks over uitspraken om de samenleving hierover te informeren. Daarbij is het belangrijk om aan te sluiten bij de informatie die hierover bij burgers bekend is , bijvoorbeeld door termen of aanduidingen uit de media over te nemen (zoals Hofstadgroep of balpenmoord). Dat kan natuurlijk alleen bij termen die niet stigmatiseren of discrimeren. De term she-male is niet onomstreden, maar we hebben voor de herkenbaarheid dit woord toch -en alleen in de kop- gebruikt. Een ander woord of term had bij burgers niet geleid tot herkenbaarheid en zichtbaarheid van de uitspraak in deze rechtszaak.
Daar nam ik uiteraard geen genoegen mee. Het is namelijk niet de taak van de overheid en/of rechtbank om te discrimineren dan wel te stigmatiseren en/of dit in stand te houden, omdat de media zo graag sensatie verhaaltjes publiceert.
Gwendolyn

Bericht door Gwendolyn »

Sasha, dat mag ik zien, een weerbare en strijdvaardige vrouw. :wship: :hug: :D

Opkomen voor onze """rechten""" om ook gewoon als mede mens gezien te worden.

Ik ben dan ook niet voor niets zo vaak het zwarte schaap. :roll: :? :fpalm: 8-) maar tevens strijdvaardig en met normen en waarden hoog in het vaandel, niet alleen voor mijzelf, maar voor allen waar dat van toepassing is, en ik daar wat positiefs aan kan bijdragen.

Gwendolyn.